Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

ADSL-problem

Hej.

Har problem med att ADSL tappar synken. Detta uppträder oregelbundet över dygnet (enl.tekniker) Har provat med att byta modem, har ett D-link DSL-320B och splitter. Har haft telias nätverkstekniker här två ggr, de har hittat en dålig anslutning i en stolpe och åtgärdad den, men problemen kvarstår. Telias tekniker har en mätning igång och de ser att modemet synkar om, detta sker oregelbundet under dygnet, vilket skulle tala emot att det är någon störning från en apparat som slås på en viss tid på dygnet. Vi har heller inte hört att det skrapar på linjen när vi talar, vilket talar emot att luftledningen skulle vara skadad där den kan komma i beröring med trädgrenar. Bor på landet och har fler km till stationen men ADSL har funkat bra i 5-6 år, med god hastighet.

Vad kan det vara för problem?

tacksam för svar
LasseXP

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Det är ju väldigt svårt att gissa, men jag hade liknande problem en gång. Uppkopplingen gick ner rätt ofta, och jag testade byta modem utan att det hjälpte. Mitt problem visade sig vara ADSL-splittern, dvs den där "dosan" man sätter i telefonuttaget som har ett till uttag på baksidan, och ett RJ-11-uttag som man kopplar vidare till ADSL-modemet. Jag råkade ha en till sådan liggande i källaren sedan jag fått något uppgraderat modem tidigare, och när jag bytte ut den till en ny så försvann alla problem. Ingen aning om exakt vad felet i den var, men säkert någon form av glappkontakt el dyl. Kan ju vara värt att testa iaf, lycka till.