Hårddisk trasig? Hur rädda datan på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2007

Hårddisk trasig? Hur rädda datan på den?

Hej!

Jag har en 1tb hdd från Seagate som jag skulle vilja fixa till men problemet för mig är att när jag sätter i hårddisken så stannar datorn vid Windows 7 ikonen och jag kommer inte till varken inloggningsrutan eller skrivbordet.
Vad är fel på den och vad kan jag göra för att rädda datan på hårddisken?

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS GTX 970 STRIX

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

*Rubrik redigerad*

Din rubrik var lite fattig, så jag förtydligade lite. Tänk på att försöka beskriva trådens innehåll med en välformulerad rubrik, så blir det lättare att läsa forumet!

Jag vet inte vad du menar med "fixa till", men om du menar reparera på egen hand så är det i bästa fall oerhört svårt. Om felet är mekaniskt så är det närmast omöjligt för en amatör att fixa det själv. Du kan prova att försöka komma åt hårddisken från något annat OS, t ex en live-Linux. Mer än så kan du inte göra, förutom att skicka den till typ Ibas, men då kostar det en hel del pengar att få ut din data.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Har du kört "chkdsk c: /r" ?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Installera windows på en annan hårddisk och kör den "trasiga" som slave.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2007

vad skulle hända om jag bara satte i hårddisken i datorn när datorn är igång?

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS GTX 970 STRIX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österlen
Registrerad
Sep 2005

Om du kör legacy IDE mode är det inte en bra idé. Kör du ahci kan det fungera om din controllers stödjer det. Generellt, stäng av datorn och koppla in hårddisken, om du sen har problem att datorn försöker boots från din trasiga disk kan du trycka f8 vid boot för att få välja boot device. Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av ScrewFearMe:

Försök istället att köpa en sådan här.

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Har du alltså testat att koppla in hårdisken i en annan dator för att försöka kopiera hårddiskens data till en annan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av MrNeikter:

Har du alltså testat att koppla in hårdisken i en annan dator för att försöka kopiera hårddiskens data till en annan?

jag vet att du skrev detta för ett tag sen nu men nej jag har inte det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av ScrewFearMe:

Det beror på om du har hot swap aktiverat.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.