Fråga angående abonnemang samt Iphone 5s

Permalänk

Fråga angående abonnemang samt Iphone 5s

Hejsan! Efter många år med min Nokia Lumia 800 och dess oförmåga att spela youtube klipp samt dåliga utbud av appar tänkte jag nu skaffa mig en ny telefon. Jag såg att Telia (har även Telia nu så behåller gärna det) har "Telia Komplett" för 199 i månaden med oändligt med samtal samt mms och sms samt en halv GB i surf. Och för 230kr till i månaden kan jag lägga till en av de senaste modellerna.

Men då till det jag behöver hjälp med:

1. Hur är iOS, flyter det på bra med mera?
2. Någon som vet hur 4G nätverket fungerar här uppe i norden?
3. Går Iphone verkligen sönder så lätt som alla säger? (Sällan jag har sönder telefoner, dock är min lumia typ oförstörbar iofs..)
4. Finns det några bra silikon skal som döljer hela baksidan inkl. kameran? För att slippa repor på den.

Och viktigast av allt, hur är det med räntan? Totalkostnaden efter 24 månader med "Telia Komplett" samt Iphone 5s 16gb blir alltså 10290:- vilket blir 5520:- (230x24) för telefonen och 4776:- (199x24) för abonnemanget? Blir alltså 6kr i ränta då med 429x24?

Tacksam för hjälp!

/Dennis

Permalänk
Medlem

Hejsan! Tänkte besvara dina frågor, samt ge lite tips

1. Personligen tycker jag att iOS är ett ganska trevligt OS, och det flyter på riktigt bra. Jag bytte dock från iPhone 4S till Samsung Galaxy Note III med Andriod, och jag tycker att det är ett mycket trevligare OS, då det är mer upplåst. Annars är iOS riktigt bra!

2.4G-nätverket funkar förvånadsvärt dåligt, iaf i Östersund där jag bor. Med 3G har jag runt 6-8 Mbps ner, och med 4G har jag runt 10-12 Mbps. Jag förväntade mig åtminstone runt 20 ner.

3.Jag hade iPhone 4S, och det måste nog vara den mest ömtåliga av alla iPhone-modeller, då den har glas på både fram och baksida. Jag hade den i ca 2år, och jag repade knappt skärmen. Visserligen är jag ganska försiktig med min teknik, men bara du inte kastar runt den så ska den hålla fint.

4.Går nog att få tag på, men jag har inte sett något skal av denna typ.

Räntan vette jag fan

Mitt tips är att köpa ett av Samsung, HTCs eller Sonys flaggskeppsmobiler. Android är ett mer upplåst operativsystem, och du får mer mobil för pengarna. iPhones är dock inte alls dåliga mobiler, och jag förstår varför folk köper iPhones (jag satt i samma sits en gång i tiden ). Köp vad du föredrar!

Ber om ursäkt om detta är lite luddigt skrivet, men är väldigt trött och inte vid mina sinnes fulla bruk atm.

Lycka till med mobilköpet och ha det gött!
//Fabbe.

Permalänk
Skrivet av FabulousFabbe:

Hejsan! Tänkte besvara dina frågor, samt ge lite tips

1. Personligen tycker jag att iOS är ett ganska trevligt OS, och det flyter på riktigt bra. Jag bytte dock från iPhone 4S till Samsung Galaxy Note III med Andriod, och jag tycker att det är ett mycket trevligare OS, då det är mer upplåst. Annars är iOS riktigt bra!

2.4G-nätverket funkar förvånadsvärt dåligt, iaf i Östersund där jag bor. Med 3G har jag runt 6-8 Mbps ner, och med 4G har jag runt 10-12 Mbps. Jag förväntade mig åtminstone runt 20 ner.

3.Jag hade iPhone 4S, och det måste nog vara den mest ömtåliga av alla iPhone-modeller, då den har glas på både fram och baksida. Jag hade den i ca 2år, och jag repade knappt skärmen. Visserligen är jag ganska försiktig med min teknik, men bara du inte kastar runt den så ska den hålla fint.

4.Går nog att få tag på, men jag har inte sett något skal av denna typ.

Räntan vette jag fan

Mitt tips är att köpa ett av Samsung, HTCs eller Sonys flaggskeppsmobiler. Android är ett mer upplåst operativsystem, och du får mer mobil för pengarna. iPhones är dock inte alls dåliga mobiler, och jag förstår varför folk köper iPhones (jag satt i samma sits en gång i tiden ). Köp vad du föredrar!

Ber om ursäkt om detta är lite luddigt skrivet, men är väldigt trött och inte vid mina sinnes fulla bruk atm.

Lycka till med mobilköpet och ha det gött!
//Fabbe.

Tack för ditt svar! Misstänkte lite det där med 4G faktiskt, men får se vad det blir då! Kanske blir att bara köra på Telia's "komplett" abonnemang utan ny telefon först tills jag får jobb, sen lägga till en telefon. Då har jag haft mer tid och kolla runt också.

Dock gillar jag inte Android, jag tycker alla runtom mig som har Android på sina telefoner börjar klaga att dom blir väldigt sega och så i själva menyerna med mera (upplevde detta själv på min HTC jag hade innan lumian också) efter ett år eller två.

Däremot är iOS det enda OS jag inte haft på en telefon, så lite därför! Sen använder jag inte telefoner för att spela nå särskilt, blir att filma lite då och då men annars är det mest surf och appar som blir använda.. och just på den fronten verkar ju iOS vara bäst som jag förstått? Det verkar ju verkligen finnas appar till <allt> Har dock alltid varit lite emot Apple, dom är ju inte precis billiga haha! Men faktiskt lite sugen på en Iphone ändå, enda typen jag inte haft som sagt Sen finns det ju verkligen massvis med tillbehör och skal till dessa, dock brukar det ju finnas till samsungs top-modeller också i affärerna.

Men tack för ett utförligt svar!