Permalänk

Nätverkstrubbel, spel kraschar

Hejsan, fick igår kväll problem med mitt internet, och fick skyhöga pingvärden på flera spel. Min webbläsare kan samma sekund fungera utan problem, och jag kan på bredbandskollen få ett sådant här resultat

Har som sagt ingen aning vad som kan orsaka detta. Det är ingen som laddar ner något, och det är bara vid spel. Har testat CS GO via steam, Titanfall via origin så det är alltså inget fel hos enskilda klienter.

Jag kör trådlöst med Asus PCE AC-68 via 5Ghz-bandet. Har förövrigt en dålig Thomson router som är inkopplad direkt via ethernet-kabel till en en D-Link DIR-825 för att kunna få 5Ghz (Har testat alla nätverk, och de har alla tre samma problem)

Så här kan det se ut om jag försöker connecta til CS

Om jag har glömt någon annan viktig information är det bara att säga till. (Är rätt kass på nätverks-termer, så försök förklara allt som om jag vore 5 )

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kolla vart det går åt skogen med detta lilla verktyg
http://winmtr.net/

Det är ett traceroute verktyg som visar ping från din dator till någon annan och alla router-hopp där imellan, och dessutom latens/ping-tid på varje. Om du har en perfekt lina så ska du ha låga värden från din dator till exempelvis www.google.com eller ftp.sunet.se - om det är något som går åt skogen där imellan så syns det väldigt tydligt. Börja med det, så utesluter du ett par saker som kan vara problemet.

Är du förresten nöjd med ASUS-kortet?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Kolla vart det går åt skogen med detta lilla verktyg
http://winmtr.net/

Det är ett traceroute verktyg som visar ping från din dator till någon annan och alla router-hopp där imellan, och dessutom latens/ping-tid på varje. Om du har en perfekt lina så ska du ha låga värden från din dator till exempelvis www.google.com eller ftp.sunet.se - om det är något som går åt skogen där imellan så syns det väldigt tydligt. Börja med det, så utesluter du ett par saker som kan vara problemet.

Är du förresten nöjd med ASUS-kortet?

Hej, tack för svar. Med programmet fick jag dessa svar

och

Dold text

Körde flera tester, från sunet fungerade det felfritt i stort sett varje gång, men från Google fick jag ofta resultat som ovan, men ibland även felfritt. Vet inte riktigt hur man översätter resultaten till nåt begripligt, men det förstår säkert du

För övrigt så fungerar kortet kanon, bra räckvidd och prestanda, och har alltid varit stabilt utan problem (förutom nu då, men det är knappast kortets fel)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk

Jag har även fått problem med "begränsad åtkomst". Det problemet uppkommer var tionde minut känns det som, men bara på 5Ghz-bandet, men i samma veva, om jag försöker byta till d-link 2.4Ghz är det omöjligt, och det står att nätverket inte kan hittas. Jag får då istället byta till Thomson-routerns nätverk. Någon som vet vad det kan bero på?

Oj, vart tänkt att bli en edit, men men.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det där ser bra ut.
Prova att ha programmet igång medans du ansluter mot spelserver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det där ser bra ut.
Prova att ha programmet igång medans du ansluter mot spelserver.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen, problemet löste sig förra gången bara sådär, utan att jag hade gjort något, så jag bestämde mig för att "lägga ner tråden" men rätt som det var dök problemet upp igen. Det är exakt samma "symtom" som förra gången, alltså bara i spel. Jag tänkte göra som du sade förra gången och starta programmet samtidigt som jag ansluter mot en server, men hur går man tillväga om man inte har en URL? Det står bara "No host specified" om jag låter den gå tomt.

Är det förresten någon som vet om ett program som kan kontrollera routerns trafik (eller om det finns någon inbyggd funktion)? Jag tänkte ifall det var någon liten apparat som slukar all bandbredd utan att jag vet om det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du bara startar mot något, google.com exempelvis... startar spelet och när det går åt skogen i spelet så tabbar du dig ut och tokstirrar på winmtr-programmet och ser om dom senaste pingpaketen är kass någonstans eller om routern är död osv.

Jag hittade detta program för loggning/övervakning. http://www.linklogger.com/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

En fråga: Har du Thompson-routern från Telia för t.ex. deras Triple Play eller liknande i lägenhet?

Jag hade jättemycket problem med att koppla ytterligare en router till den, men fick då tips om att sätta över Thompsonroutern i bryggat läge (detta gör telias support åt dig), och då kommer din andra router att vara den enda routern i nätverket såattsäga. Du får då köra port 4 på Thompson-routern till din D-linkrouter och för mig har det fungerat felfritt. Enda nackdelen är att du då bara har nätverket ifrån port 4, så att köra trådat någon annanstans ifrån en annan port på Thompsonroutern fungerar alltså inte längre.

Edit: om du har Triple play så ska inte tv eller telefoni påverkas av detta.

Edit2: Jag hade dock större problem med att inte alls kunna koppla upp till min ASUS-router från telefon och dyl. men sambon kunde emellanåt komma åt nätet via hennes iphone, och då kunde det fungera en stund, och sedan lägga ned totalt.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Du bara startar mot något, google.com exempelvis... startar spelet och när det går åt skogen i spelet så tabbar du dig ut och tokstirrar på winmtr-programmet och ser om dom senaste pingpaketen är kass någonstans eller om routern är död osv.

Jag hittade detta program för loggning/övervakning. http://www.linklogger.com/

Skrivet av Javanface:

En fråga: Har du Thompson-routern från Telia för t.ex. deras Triple Play eller liknande i lägenhet?

Jag hade jättemycket problem med att koppla ytterligare en router till den, men fick då tips om att sätta över Thompsonroutern i bryggat läge (detta gör telias support åt dig), och då kommer din andra router att vara den enda routern i nätverket såattsäga. Du får då köra port 4 på Thompson-routern till din D-linkrouter och för mig har det fungerat felfritt. Enda nackdelen är att du då bara har nätverket ifrån port 4, så att köra trådat någon annanstans ifrån en annan port på Thompsonroutern fungerar alltså inte längre.

Edit: om du har Triple play så ska inte tv eller telefoni påverkas av detta.

Edit2: Jag hade dock större problem med att inte alls kunna koppla upp till min ASUS-router från telefon och dyl. men sambon kunde emellanåt komma åt nätet via hennes iphone, och då kunde det fungera en stund, och sedan lägga ned totalt.

Hejsan, tack för alla tips, men det verkar på något sätt ha löst sig igen på ping-sidan. Dock har ett annat problem uppstått. Steam verkar nu vilja krascha var femte minut och spela upp samma ljud, om och om igen. Hittade en steam-tråd som beskrev problemet, dock utan någon lösning för min del.
En annan http://steamcommunity.com/groups/SteamClientBeta/discussions/...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar