Toshiba avtäcker Satellite P55T med 4K-skärm

Permalänk
Melding Plague

Toshiba avtäcker Satellite P55T med 4K-skärm

En högupplöst och fabrikskalibrerad skärm är huvudnumret i Toshibas senaste Satellite P55T, som i övrigt påminner om en vanlig 15,6-tummare i mellanklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad blir det för PPI?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Vad blir det för PPI?

≈282

Permalänk
Medlem

Shit, jag trodde priset skulle hamna på norr om 20k. Verkar vara en rätt prisvärd Ultrabook ändå.

Permalänk
Skäggig legend

Du jäklar, den var billig oO

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ingen SSD, hmm.. Kanske därför den blev så "billig"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigt!!
bara att kasta in en ssd själv så är den allldeles utmärkt! 8MP är inte helt fel!

Permalänk
Medlem

Såna här prisklasser borde väl båda gott för andra 4K-skärmar som komma skall..

Permalänk
Medlem

Copyswede ska väll också ha sin del av kakan så den kommer väll hamna över 20k iallafall...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Dessutom en IGZO panel från Sharp. Bådar gott för en superb bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Ingen SSD, hmm.. Kanske därför den blev så "billig"?

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande hyfsat billig. Både sett till panelen och upplösningen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Trevligt med högupplöstskärm.

Synd att den är så tjock och dyr bara.

Permalänk
Snusfri

Hade varit mycket intressant om det inte vore för AMD GPU'n.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Hade varit mycket intressant om det inte vore för AMD GPU'n.

Jasså? Varför då om jag går fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fortfarande hyfsat billig. Både sett till panelen och upplösningen.

Jodå, den är billig för specifikationerna, men jag tycker ändå inte att 12 000 är billigt, därav inom citationstecken

Permalänk
Snusfri
Skrivet av MrNeikter:

Jasså? Varför då om jag går fråga?

För att jag inte gillar AMD, det är således en dealbreaker för mig.
Den kommer absolut att ge andra mycket nytta och nöje, men som sagt, den är inget för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jodå, den är billig för specifikationerna, men jag tycker ändå inte att 12 000 är billigt, därav inom citationstecken

Kul att du först säger att den är billig för vad man får, men sen är den är ändå inte billig.
Kanske borde vi börja använda termen "prisvärd" istället

Permalänk
Medlem

Varför optisk enhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

För att jag inte gillar AMD, det är således en dealbreaker för mig.
Den kommer absolut att ge andra mycket nytta och nöje, men som sagt, den är inget för mig.

Med andra ord så ignorerar du prestanda / pris för att gå på att du inte gillar AMD (för någon anledning)? Hmm.. AMD har helt klart bättre GPU prestanda och det gagnar 4K skärmen mer än Intels motsvarighet som både kostat mer men presterat sämre i 3D applikationer.

Skrivet av segen:

Varför optisk enhet?

För att det är en laptop och inte en desktop.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord så ignorerar du prestanda / pris för att gå på att du inte gillar AMD (för någon anledning)? Hmm.. AMD har helt klart bättre GPU prestanda och det gagnar 4K skärmen mer än Intels motsvarighet som både kostat mer men presterat sämre i 3D applikationer.

För att det är en laptop och inte en desktop.

Angående den optiska läsaren så tycker jag Toshiba i alla fall kunde ge oss möjligheten att byta ut den mot t.ex. en extra lagringsenhet. Har själv kört utan optisk läsare med min bärbara och jag har klarat mig galant men om man nu ska ha datorn som media-pc så kan Bluray vara användbart helt klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Angående den optiska läsaren så tycker jag Toshiba i alla fall kunde ge oss möjligheten att byta ut den mot t.ex. en extra lagringsenhet. Har själv kört utan optisk läsare med min bärbara och jag har klarat mig galant men om man nu ska ha datorn som media-pc så kan Bluray vara användbart helt klart.

Håller med dig. Som tur var är läsaren oftast ganska lätt att montera bort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nice! Bara hoppas att M$ får ordning på DPI skalningen innan release då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Kul att du först säger att den är billig för vad man får, men sen är den är ändå inte billig.
Kanske borde vi börja använda termen "prisvärd" istället

Hmm, det var det ordet jag borde använt istället ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att det är en laptop och inte en desktop.

Exakt! En desktop med optisk enhet kan jag förstå. Men varför på en laptop där plats är begränsad och all extra vikt är oönskad i en tid då optisk lagringsmedia är på utgång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

Exakt! En desktop med optisk enhet kan jag förstå. Men varför på en laptop där plats är begränsad och all extra vikt är oönskad i en tid då optisk lagringsmedia är på utgång?

Kan väl vara trevligt för professionella användare att skriva ut blu-rays med deras feta 4k saker som de redigerat på skärmen

Permalänk
Medlem

Tangetborslayout...

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Exakt! En desktop med optisk enhet kan jag förstå. Men varför på en laptop där plats är begränsad och all extra vikt är oönskad i en tid då optisk lagringsmedia är på utgång?

de här med tunna och lätta laptops har gått till överdrift sedan länge (hysteri), på jobbet så har vissa kollegor Sonys nya ultra tunna VAIO,
den är inte vridstyv överhuvudtaget och man tror man skall bryta av den så fort man lyfter den med en hand, den modellen är inte anpassad för ett liv på springade fot det är helt klart, det är en "prydnad" som skall stå på skrivbordet och absolut inte flyttas på, om du håller den i armen och arbetar stående eller i knät så funkar inte alltid touchpaden häller pga den är "svampig" allt detta MÖG bara för att de ska bli "SLIMMADE"

nej personligen ser jag inget fel i att en laptop är lite "tjockare" och att man kan få plats med en optisk slim läsare då det ändå kan vara bra att kunna läsa skivor i datorn oavsett om det är en installations CD för ditt OS, sparade brända filer eller en DVD/Blu-Ray film..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

de här med tunna och lätta laptops har gått till överdrift sedan länge (hysteri), på jobbet så har vissa kollegor Sonys nya ultra tunna VAIO,
den är inte vridstyv överhuvudtaget och man tror man skall bryta av den så fort man lyfter den med en hand, den modellen är inte anpassad för ett liv på springade fot det är helt klart, det är en "prydnad" som skall stå på skrivbordet och absolut inte flyttas på, om du håller den i armen och arbetar stående eller i knät så funkar inte alltid touchpaden häller pga den är "svampig" allt detta MÖG bara för att de ska bli "SLIMMADE"

nej personligen ser jag inget fel i att en laptop är lite "tjockare" och att man kan få plats med en optisk slim läsare då det ändå kan vara bra att kunna läsa skivor i datorn oavsett om det är en installations CD för ditt OS, sparade brända filer eller en DVD/Blu-Ray film..

Visst är det härligt att klamra fast vid föråldrad teknik? Det du beskriver har inget med vad jag skrev att göra. Du beskriver taskig byggkvalitet. Tjockare betyder inte bättre. Bra materialval höjer kvaliteten. Man kan ha en extern dvd vid behov, dessa kostar ca 300:-. Jag menar att ge plats åt föråldrad teknik är slöseri med plats då man kunde få in ett större batteri eller en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Visst är det härligt att klamra fast vid föråldrad teknik? Det du beskriver har inget med vad jag skrev att göra. Du beskriver taskig byggkvalitet. Tjockare betyder inte bättre. Bra materialval höjer kvaliteten. Man kan ha en extern dvd vid behov, dessa kostar ca 300:-. Jag menar att ge plats åt föråldrad teknik är slöseri med plats då man kunde få in ett större batteri eller en mekanisk disk.

hjulet är också "föråldrad" men används flitigt, tycker inte det är något fel i att komplettera en dator med optisk läsare för bredare/fler användningsområden.
du har fler verktyg att arbeta med om så behövs. min opitska läsare i min stationära dator används inte direkt flitigt, men jag behöver den ibland, oftast för att göra ISO filer av en optisk skiva.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.