Permalänk

Kalibrera färg Samsung clp-325 (färglaser)

Hej!

Detta är ingen fråga, utan mer en text som kan dyka upp på webben om någon fler letar efter samma information.

Det började med att jag inte gillade färgutskrifterna på min skrivare, en samsung clp-325w. Tyckte det saknades lite tryck i bruna toner bl.a.

Googlade runt och sökte lite på färgprofiler och försökte åtgärda problemet på det sättet, men jag tror inte att det var grundfelet. Frågade Samsung's support, och även om jag kanske hade kunna förklara mitt problem tydligare (jag bad helt enkelt om en icc profil som passade skrivaren) så var det enda svaret jag fick nu ett tips om deras program easy print somethingsomething som låter användaren justera färgerna på t.ex. en bild innan utskrift. Dock vill man ju gärna att det skall fungera på direkten, och inte efter en justering varje gång.

Så, dags att krypa till korset och göra en insats själv, dvs gå igenom programvaran till skrivaren lite mer ingående. Man kommer åt den genom att ange skrivarens ip i webbläsaren. Väl där klickar man på logga in och anger sina uppgifter. Under fliken settings som nu dyker upp väljer man "machine settings" sedan "system" och sist "color".
Där kan man nu ställa in styrkan på tonerna, cmyk (fast i ordningen svart, cyan, magenta, gul).

Genom att ladda ner ett testark som detta: http://www.alexandertaylordesign.com/2011/04/printer-test-she... (för utskrift: http://2.bp.blogspot.com/-PCykNn42dLk/TazkcQ22M2I/AAAAAAAABgo...) och göra en utskrift går det nu att justera färgerna till dess att nivåerna är i....nivå med varandra. I mitt fall fick jag minska cyan lite och öka gult hela fyra steg innan det såg bra ut.

Hoppas detta hjälper fler med denna skrivare, och kanske liknande då jag kan tänka mig att programvaran ser någorlunda liknande ut i fler modeller.

OBS 1: Detta verkar som jag förstår det vara en kalibrering i själva skrivaren. Det säger nog ingenting om hur kalibreringen mellan skärm/skrivare blir. Det är nog en fråga för färgprofiler. I mitt fall hjälpte dock ingenting sådant.

OBS 2: Om du aldrig har loggat in på skrivarens programvara så finns inloggningsuppgifterna i manualen.

Tack för mig, ha en bra kväll!

Visa signatur

.:bjorn