Min recension av Gigaset QV830 (MT8125, 1GB, 8GB, 7,9" ISP)

Permalänk
Medlem

Min recension av Gigaset QV830 (MT8125, 1GB, 8GB, 7,9" ISP)

Fick tag i en surfplatta åt brorsonen och tänkte ge mig på att recensera den. Mobil.se har också gjort ett test för den som är intresserad av vad en professionell tyckare anser. Och här finns den på Prisjakt.

För och främst - det är ingen mening med att sticka under stol med att det är en billig platta, cirka 1300-1400 kronor kostar den i Tyskland. Men låt oss se vad vi får för pengarna:
Processorn är en MT8125, en quad A7 på 1,2GHz. Ramminnet är 1GB och vanliga minnet är 8 GB uppdelat på en systempartition på cirka 3 GB och en partition för övrigt på 5 GB. Utöver det finns det en minneskortplats som ska kunna ta minnen på upp till 32 GB. Har tyvärr ingen möjlighet att testa om den även stödjer SDXC. Utöver detta finns även stöd för USB On-The-Go. Att plugga in ett USB-minne, tangentbord eller en mus är inga problem. FAT32 fungerar, däremot stöds inte NTFS. Den verkar ej eller stödja ExFAT. Man kan också ladda t.ex. en mobiltelefon via usb-porten och den verkar ge cirka 2 watt. Ingen lösning att använda dagligen, men fungerar i nödfall.

Skärmen är en IPS-panel på 7,9 tum med en upplösning på 1024x768 pixlar vilket ger oss en PPI på 163. Och ja, det syns. Skillnaden mot första generationen av Nexus 7 med sina 216 PPI är ganska tydlig. Däremot ska vi inte måla fan på vägen, det är fortfarande en bra skärm, och IPS-tekniken ger oss givetvis goda betraktningsvinklar. Dock misstänker jag att det handlar om en 6-bitars panel, bilder med fina gradienter i renderas inte på ett speciellt snyggt sätt. I 95 procent av fallen syns det inte, men ett spel som Smash Hit avslöjar svagheten. Den är heller inte speciellt ljusstark. Inomhus fungerar den bra, betydligt sämre utomhus. Vet inte om man kan lita på min ljussensor (en Eye-One Display 2) men vi kan få relativa värden iaf. Den mäter upp följande:
Galaxy Note 2 - 53 cd/m2
Chuwi V99 - 85 cd/m2 - detta är en Ipad Retina-kopia, dvs förmodligen samma skärm.
Huawei Mediapad 7 - 118 cd/m2 - antagligen samma som Nexus 7 generation 1 använder.
QV830 - 93 cd/m2

Ta värdena för vad de är - relativa. Ni ser iaf att den är betydligt ljusstarkare än en Note 2, förmodligen ljusstarkare än en Ipad 3/4 men kan inte riktigt klå en Nexus 7(?).

Vad som är förvånande är att den inte har någon ljussensor så automagisk justering av skärmen är bara att glömma. I övrigt tycker jag ~8 tum är perfekta storleken på en platta, tillräckligt stor för att skilja sig från dagens mobiltelefoner men tillräckligt liten och lätt för att hålla i en hand.

Baksidan är gjord i aluminium medan dess botten och toppen är gjord i glansig plats som ska påminna om krom men mest ser billigt ut. Knapparna för volym och av/på-knappen sitter bägge två på ovansidan och känns distinkta. Däremot står de inte upp tillräckligt mycket vilket gör de onödigt svåra att använda. Typiskt exempel på form före funktion. Kvalitén är heller inte speciellt imponerande, den knakar och gnäller en smula när man handskas med den, däremot finns inga uppenbara defekter.

Jag körde några benchmarks och fick ut följande resultat:
Antutu v4: 12945
Quadrant: 4750
Vallamo HTML: 1496
Vellamo Metal: 414
3D Mark - Ice Storm: 3187
3D Mark - Ice Storm Unlimited: 2557
Sunspider 1.0.2: 1403 ms
GFXBench T-Rex : 5,7/2,8 fps

Den som känner till hur första generationens Nexus 7 presterar kommer märka att de två plattorna presterar överlag väldigt lika, även om nyare komponenter ofta ger MT8125 ett litet övertag. Man ska inte diskvalificera den direkt bara därför att den har A7-kärnor.

Anandtech har en ordentlig genomgång av Mediatek-chippet: Men mätvärden kan bara säga så mycket, så hur känns den då vid daglig användning? Jo tack, bara bra. Det finns problem med mikropauser men med tanke på priset på plattan är det inte mycket att säga något om. Har man bara moderata krav så kommer man bli nöjd med hastigheten. Processorn verkar inte vara flaskhalsen, att köra några program i bakgrunden är inget som påverkar prestandan negativt. Dock verkar flashminnet vara ganska svagt, via MTP mätte jag upp hastigheter på 7,5MB/s vid sekventiell skrivning och 21MB/s vid sekventiell läsning. Inte speciellt imponerande alltså.

Den har två kameror, en på framsidan på 1,2MP med fast fokus. Precis som i de flesta andra fall så duger den till Skype och dylikt men inte mycket annat. Den på baksidan är helt ok att använda om man glömt sin mobiltelefon hemma, den presterar som en 3-4 år gammal mobiltelefon, så tänk iPhone 4, HTC Desire etc. Videoinspelningen - den ska stödja 1080p - är däremot bortom all räddning med oerhört dålig kvalitet trots 1080p och hög bitrate. Men vem köper en platta - speciellt en för en tusenlapp - för att spela in video?

Tog några exempelbilder (ja, tråkiga motiv) för att visa vad man kan vänta sig från kameran. Den verkar ha ganska hyfsat makroläge, kunde få fokus från cirka 5 centimeters avstånd.

Det trådlösa nätverket känns stabilt, men utan att ha gjort några ordentliga undersökningar så verkar signalen vara en smula svag. Det är också svårt att få upp någon vettig hastighet, jag når upp till cirka 1-1,5 MB/s när jag kopierar något från min NAS. Bredbandskollen ger mig 15Mb/s ned och 10Mb/s upp, och detta på min 100/10-lina.

En lite udda sak är att plattan ska ha GPS, och den går att slå igång. Däremot lyckas den aldrig hitta några satelliter. Vet inte om det är min platta som är ett måndagsex eller om det är något som de har problem med. Ska undersöka det mer senare.

Uppdatering av batteritiden:
Vid idle, wifi på och med skärmen på lägsta ljusnivån ges drygt 13 timmars batteridrift. Detta är ett realistiskt scenario för någon som sitter inomhus och läser en bok eller serietidning. Samma användning men med trådlösa nätverket avslaget skulle förmodligen ge uppemot 13 timmar. Med max ljusstyrka ges cirka fem timmars batteritid. Och att spela upp en HD-film med ljuset på max skulle ge drygt tre timmar. Samma filmsnutt men med trådlösa nätverket avslaget och ljusstyrkan på lägsta nivån ger istället närmare 12 timmars drift. Generellt sett så verkar processorn som förväntat vara väldigt strömsnål, skärmen och till stor del det trådlösa nätverket är den stora strömtjuven. Har nu gjort lite mätningar vad gäller batteritiden för surfande, och som förväntat spelar skärmen in väldigt mycket. Från 10 timmar när ljusstyrkan är på lägsta nivån till 4-4,5 timmar när den är på max. Så här ser laddkurvan ut:

Alltså från 0 till 85 procent de första två timmarna, sista femton procenten tar däremot nästan en timme ytterligare. Som jag inledde med - med ett batteri på 3.2Ah så kan vi inte förvänta oss så mycket, men tycker ändå uppemot 10 timmar är ganska imponerande, utvecklingen har gått vansinnigt snabbt för mobiltelefoner och surfplattor de senaste åren.

==uppdatering==
Av en tillfällighet blev plattan liggandes påslagen med trådlösa nätverket aktivt i några dagar vilket gav mig möjlighet att kolla upp standbytid. Den tappar inte fullt 4 procent/dag, vilket då ger en standbytid på 25-26 dagar.

Låt mig avsluta recensionen med att göra några jämförelser med två populära plattor. Andra generationens Nexus 7 kostar idag 2200:- liksom 2300:- för 16 respektive 32 GB lagringsutrymme. Den har en bättre processor, mycket bättre om än lite mindre skärm och givetvis mjukvarustödet som ett stabilt fundament. En annan konkurrent är LG G Pad för 2200:- som har en lite större skärm och minneskortplats, något Nexus 7 saknar. Här finns för övrigt en diskussion om de två plattorna. http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1262945-lg-g... Det finns även Ipad Mini första generationen för 2200:- och andra generationen för 3200:-. Men då talar vi om betydligt mycket mer pengar.

QV830 är en till hundra procent funktionell platta. Den har en bra om än inte exceptionell skärm, stabil mjukvara och en processor som duger till det absolut mesta. Men den har också hård konkurrens från de två exceptionella Android-plattor jag nämnde. Frågan blir då när den blir prisvärd? Det beror givetvis på hur mycket pengar man har, men för 1200-1300 kronor anser jag att den ännu kan konkurrera. Mycket mer än så och det blir plötsligt värt att ta det sista steget upp till en bättre platta. För de 800 kronor jag gav känns den som ett fynd. Så kan ni hitta den för en tusenlapp och inte har mer än en tusenlapp att spendera så tveka inte.

Har ni några frågor så hojta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dock misstänker jag att det handlar om en 6-bitars panel, bilder med fina gradienter i renderas inte på ett speciellt snyggt sätt. I 95 procent av fallen syns det inte, men ett spel som Smash Hit avslöjar svagheten.

Enligt specen jag hittar har den 262,000 (18-bit). Källa

Sen ska den mycket riktigt ha A-GPS, så det bör ju inte vara några problem med att hitta satelliter (så länge man testar utomhus då). Mysko att det inte funkade.

Tack för en trevlig recension!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Enligt specen jag hittar har den 262,000 (18-bit). Källa

6/18 bitars är samma sak, bara olika sätt att benämna det. Men det visste du säkert, tänkte bara förtydliga för andra läsare.

Såg precis att EVGA Tegra Note 7 fallit från 1900:- till 1500:- vilket påverkar min tidigare värdering en smula. För en tusenlapp anser jag ännu att QV830 är ett bra val, men ju mer priset närmar sig Tegra Note 7 dessutom enklare blir det att rekommendera den senare istället.

Permalänk
Medlem

Tack för en hjälpsam recension. Slog till och fick den för 600:- på Tradera. Nöjd med inköpet. Använder den till surf och youtube, vilket den klarar utan problem. Gillar verkligen 4:3 formatet när man surfar och läser text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Tack för en hjälpsam recension. Slog till och fick den för 600:- på Tradera. Nöjd med inköpet. Använder den till surf och youtube, vilket den klarar utan problem. Gillar verkligen 4:3 formatet när man surfar och läser text.

Glad att kunna vara till hjälp. Hur tycker du att min recension speglar din uppfattning om plattan? Haft du testat dess GPS? För 600 kronor är det ett fynd, den summan brukar normalt sett endast ge en DMtech eller likninande liknande skräpmärken med singel core-processor och 800x480-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Glad att kunna vara till hjälp. Hur tycker du att min recension speglar din uppfattning om plattan? Haft du testat dess GPS? För 600 kronor är det ett fynd, den summan brukar normalt sett endast ge en DMtech eller likninande liknande skräpmärken med singel core-processor och 800x480-skärm.

Jag tycker du har gjort en genomgående recension som väl speglar surfplattans kvalitéer. Särskilt informationen om skärmens ljusstyrka och batteritid var intressant för mig och stämmer bra med vad jag själv upplevt. GPS:en har jag inte testat mer än att slagit på den och sett att den funkar. Den placerar mig lite fel på kartan när jag sitter hemma i huset och testar.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Vet du möjligtvis om det finns möjlighet att roota denna och lägga in ny rom? Måste finnas något kul att göra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fructis:

Tjena!

Vet du möjligtvis om det finns möjlighet att roota denna och lägga in ny rom? Måste finnas något kul att göra med den.

Varken root eller custom roms är något jag skulle räkna med. Möjligen om det dyker upp en standardlösning för root för MTK-chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fructis:

Tjena!

Vet du möjligtvis om det finns möjlighet att roota denna och lägga in ny rom? Måste finnas något kul att göra med den.

Tydligen har det dykt upp root-möjlighet nu, och processen är löjligt enkel.
http://www.jellydroid.com/2014/10/simple-root-gigaset-qv830-t...