Ett försök till att skicka filer till Rasbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Ett försök till att skicka filer till Rasbmc

Hejsan!

Har i cirka tre veckor försökt använda min Raspberry pi som NAS. Har den under tven och har kopplat in en extern hdd(med egen ström). Allt är frid och fröjd jag kan se filmer osv både i xbmc på tven och streama från raspberryn till macen via wifi. Kan kopiera filer från raspberryn till macen.

Men när jag ska skicka över en fil till raspberryn från macen får jag felmeddelandet: Objektet ”Filmen” kan inte kopieras eftersom det inte finns tillräckligt ledigt utrymme. Vilket är konstigt då filen är 4,5gb och det finns 1600gb ledigt på disken.. Jag har rw rättigheter för jag kan utan problem skapa en ny mapp på hårddisken.

Någon med idéer?

EDIT: Såhär går jag tillväga: Går in i finder och tar anslut till server, skriver smb://192.168.0.106 loggar in med pi/raspberry och kan då gå in på devices och hitta min bigboy. Men går som sagt inte kopiera över större filer. Den mountas ju som rw

pi@raspbmc:~$ mount
/dev/mmcblk0p2 on / type f2fs (rw,noatime)
proc on /proc type proc (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,relatime,gid=5,mode=620)
/dev/mmcblk0p1 on /boot type vfat (rw,noatime)
/dev/sdb1 on /media/EFI type vfat (rw,nosuid,nodev,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,uhelper=udisks)
/dev/sdb2 on /media/bigboy type hfsplus (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks)

Surf/gaming: HP Omen 17" - i7 7700HQ - 16Gb - 256Gb Pcie SSD - Gtx1060
Soffgaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Vad är det för filsystem på disken? FAT32 klarar inte filer större än 4 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Shimonu:

Vad är det för filsystem på disken? FAT32 klarar inte filer större än 4 GB

det är hfs. Alltså macs men det ska inte vara problemet då jag lagt in apt paket för stöd.. Har dessutom stängt av journaling på disken.

Sen går det inte för över en fil som är 1,3gb heller..

/dev/sdb2 on /media/bigboy type hfsplus (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks)

Detta innebär ju att raspberryn hittar min partition, förstår att den är hfs och sen står det ju rw så borde ju kunna skriva mer en bara en mapp till den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Använd exFAT istället.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av MatteN:

Använd exFAT istället.

Hade exakt samma problem då och som sagt hfs ska fungera felfritt. Jag förstår verkligen inte vad jag gör fel. Har följt så många guider, alltid samma fel i slutändan.

En gång har det fungerat att jag kunde ladda ner direkt till raspberryn i utorrent. Men när jag skulle se film dagen efter hade raspberryn startat om sig och då fungerade det inte längre. Då fanns det helt plötsligt inte plats längre.