Internetspärr - bestämda internet tider?

Permalänk
Medlem

Internetspärr - bestämda internet tider?

Tjena min fader har nu blivit less på mig och har därför satt internet spärr på min dator.. vi har en Asus rt-n66u router. Frågan är

Hur hackar jag in mig i routern och stänga av spärren och få internet när jag vill igen?

Hade man kunnat återställa routern med knappen? Så jag får internet igen

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan låta lite p12igt men jag är seriös

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din far har säkert en anledning. Respektera dina föräldrar!

Och för att svara på din fråga, du kan komma runt det genom att spoofa din mac-adress. Google vet säkert hur.

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta är rätt forum för dig om du letar efter detta. Bor du hemma så gäller föräldrarnas regler ( kommer ifrån en 18åring som bor hemma ). Prata med farsan istället och städa eller något för att få tillbaka nätet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Din far har säkert en anledning. Respektera dina föräldrar!

Och för att svara på din fråga, du kan komma runt det genom att spoofa din mac-adress. Google vet säkert hur.

Dold text

allt jag behöver veta

mm men har ju påsklov just nu är 16 år gammal också. Men vill man dra 400 paragon på diablo 3 så ska man väl få det

Permalänk

Kan folk sluta dömma och komma med vad de anser är rätt o fel i sånna här trådar och istället svara på TS fråga?

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem

Erbjud dig att göra något, motionera, städa, hjälpa till i utbyte mot speltid.

Det din pappa vill är att du engagerar dig i något annat än spela dator en stund.

Om han går in i routern och ser att du har resettat hans inställningar kommer nog straffet vara över sommarlovet istället för en påskvecka.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

Kan folk sluta dömma och komma med vad de anser är rätt o fel i sånna här trådar och istället svara på TS fråga?

Och vad gjorde du själv just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Erbjud dig att göra något, motionera, städa, hjälpa till i utbyte mot speltid.

Det din pappa vill är att du engagerar dig i något annat än spela dator en stund.

Om han går in i routern och ser att du har resettat hans inställningar kommer nog straffet vara över sommarlovet istället för en påskvecka.

Jag diskar, städar mitt rum, dammsugar och annat men ändå blir han less på att jag spelar hela dagarna istället för att börja på någon sport

Permalänk
Medlem

Now this.....this is todays I-lands problem

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om din farsa vet hur man gör detta så vet han nog hur man kollar upp om det är kvar och det kommer märkas för eller senare. Förhandla kanske är en bättre första utväg, lär ju knappast skada till skillnad från att försöka ta bort spärren direkt. Misstänker att spärren är där av en anledning så kom ihåg det.

Om du nu vill vara olydig då så ska jag svara på din fråga, du skriver in din externa ip-aderss i adressfältet (www.whatismyip.com för att ta reda på den) och trycker enter, nu kommer du få möjligheten att logga in i din router. Om din fader inte har satt något eget lösenord brukar ett slumpgenererat eller helt default finnas i instruktionsboken/på routern. Om det inte är slumpgenererat så kan du även oftast googla på modellnamnet och få upp default inloggningsuppgifter men som sagt det är mycket möjligt att din far har ändrat inloggningsuppgifterna och isåfall har du två alternativ (se nedan). Om du däremot har tur och kommer in i routern så får du joxa runt i inställningarna lite tills du hittar något om barnspärr, föräldrakontroll eller liknande, leta runt där och googla om du inte förstår allt.

Hjälpte dig förresten lite på traven och googlade fram default användarnamn/lösenord och det visar sig vara admin och admin, alltså både för användarnamn och lösenord.

Alternativen du har om du inte kommer in i routern.
1. Återställa routern (oftast en knapp lite halvgömd på routern).
2. Dela internet via din telefon.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Jag diskar, städar mitt rum, dammsugar och annat men ändå blir han less på att jag spelar hela dagarna istället för att börja på någon sport

Lösningen är ju isf att du börjar med en aktiv motion, träning, löpning etc du behöver ju inte gå med i en förening bara för det.
Att springa en timme om dagen för att få spela så mkt man vill är ju en liten uppoffring, du får dessutom bra kondition och glada föräldrar.

Förhandla och se vad som krävs för att du ska få spela mer om det är ditt mål.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Jag diskar, städar mitt rum, dammsugar och annat men ändå blir han less på att jag spelar hela dagarna istället för att börja på någon sport

Du har en egen vilja så det här ska du inte acceptera, riktiga diktaturfasoner av din farsa där.

Säg som det är att du hellre spelar än att hålla på med fjantiga "sporter" såsom att sparka på en boll med andra pojkar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

aa får väl ta o gå ut lite o gå 1 timme om dagen då, tack för alla svar ska ta o testa det med mac ipen snart

/ / Perzreal

Permalänk

OffT:

Men varför ska sweclockers alltid ha sådan dubbelmoral? Borde döpa om det till dubbelmoralclockers, som i detta fall när TS frågar hur han ska kunna surfa fritt säger folk "dina föräldrar vet ditt besta" osv. Om det sedan är tvärs om, en förälder frågar "hur kan jag styra hur mycket min son/dotter surfar" så blir svaret "låt dom experimentera istället för att blocka, blocka hjälper inget".

Hur svårt ska det vara sweC att hålla er till en ton istället för att vända kappan efter vinden?

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

OffT:

Men varför ska sweclockers alltid ha sådan dubbelmoral? Borde döpa om det till dubbelmoralclockers, som i detta fall när TS frågar hur han ska kunna surfa fritt säger folk "dina föräldrar vet ditt besta" osv. Om det sedan är tvärs om, en förälder frågar "hur kan jag styra hur mycket min son/dotter surfar" så blir svaret "låt dom experimentera istället för att blocka, blocka hjälper inget".

Hur svårt ska det vara sweC att hålla er till en ton istället för att vända kappan efter vinden?

Ser inte vad som är fel med att diskutera lite moral samtidigt som man hjälper ts? Moralsnack kan ju även hjälpa ts att ändra tanke eller så och då kan han lösa problemet på annat sätt än att "hacka" sin router.

Är väl inte värre än att någon frågar vilket passiva 7990 som är bäst, och att någon svarar att det är dumt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om du nu vill vara olydig då så ska jag svara på din fråga, du skriver in din externa ip-aderss i adressfältet (www.whatismyip.com för att ta reda på den) och trycker enter, nu kommer du få möjligheten att logga in i din router.

Vanligen så administreras bredbandsroutrar från insinda (LAN) och inte utsidan (WAN). Adressen som skall anges borde alltså vara IPv4 gateway, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vanligen så administreras bredbandsroutrar från insinda (LAN) och inte utsidan (WAN). Adressen som skall anges borde alltså vara IPv4 gateway, eller?

Bra att du uppmärksammade det, stämmer ju såklart blev lite för mycket påverkad av min egna router där man skriver in sin externa ip.

Till ts, du kan ju prova det andra om inte det ena funkar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tjena!

Hade exakt samma problem med min farsa och jag har svaren du söker.

Först tittar du om han bara blockade din MAC-Adress. För att se om han gjorde detta så byter du din MAC-Adress (Finns program för att göra detta) och se om nätet funkar när det igentligen ska vara avstängt. Funkar det? Perfekt. Byt tillbaka din MAC-Adress varje gång nätet igentligen "ska" vara på och byt endast när det inte funkar. Då fattar inte Farsan din vad du håller på med

#2. Om han har gjort det tvärtom, bara accepterar vissa MAC-Adressser och blockar allt annat så är det lite knepigare. Då måste du in i routern och fibbla. Sök på Google efter routern du har och prova logga in med standard-login. (Tex Admin/1234). Om det funkar så går du in och tickar av blockeringen när du vill ha nät. Om nu du inte kommer in med standard-login så KAN du reseta routern för att sedan logga in.. men då måste du byta namn och allt på WiFi så att han inte ser en skillnad.

Lycka till.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Rekordmedlem

Gör man spärren rätt så går det att ta sig förbi den (om man har tillgång till routern) men inte utan att det upptäcks, så har jag konfat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spoofa mac-adressen och va diskret med ditt spelande. Jag vill tycka att jag förstår din situation. Min farsa var också alltid mycket svår att ha med att göra.

Är du diskret så kommer han inta ha någon anledning att kolla loggar och förhoppningsvis använder han väll inte en vitlista för att filtrera traffik.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg sammanfogade*

Jag har sammafogat ett par inlägg då det lätt uppfattas som bumpning. Det går bra att redigera sitt förra inlägg ifall man har missat nåt; bara klicka på redigera, lägg till informationen och spara. Tråden blir mer lättläst och man lär få bättre svar.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av jycken:

Och vad gjorde du själv just nu?

Du har rätt, ursäkta, jag ska istället starta en tråd som tar upp problemet...

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag