Permalänk
Avstängd

Styra PWM fläktar med fläktkontroller.

Tjenare SweC!

Jag har införskaffat mig tre stycken PWM fläktar (SP120 PWM High Pre) och dessa låter väldigt högt som standard, jag läste runt lite och fattade det som att man kan köra sina fläktar på 3-pin bara PWM funktionen försvinner?
Så om jag kopplar mina fläktar till ex NZXT Sentry 2 eller liknande, skulle mina fläktar kunna kontrolleras lika bra som om PWM funktionen styrs? Då det självklart är skönare att kunna ändra hastigheten på sina fläktar manuellt

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stendöd:

Tjenare SweC!

Jag har införskaffat mig tre stycken PWM fläktar (SP120 PWM High Pre) och dessa låter väldigt högt som standard, jag läste runt lite och fattade det som att man kan köra sina fläktar på 3-pin bara PWM funktionen försvinner?
Så om jag kopplar mina fläktar till ex NZXT Sentry 2 eller liknande, skulle mina fläktar kunna kontrolleras lika bra som om PWM funktionen styrs? Då det självklart är skönare att kunna ändra hastigheten på sina fläktar manuellt

Tack på förhand!

Du har inget modermodem som stödjer styrning för dem då?
För drift krävs två. Den tredje blir bara signal för RPM.

Sen har du väl fått en "silent"-adapter med på köpet till fläktarna?

Permalänk
Medlem

Yes,
3 pin reglerar hastigheten genom att reglera spänningen till fläkten.
4 pin kör alltid fläktarna på 12v men reglerar m.h.a pulser hur ofta spänning skall tillföras till fläkten/motorn.
Du kan se det som en karusell som du står vid sidan om och puttar vid givna tidpunkter, desto oftare du puttar till den desto fortare går det.

Hur som helst:
I teroin skulle det kunna finnas fläktar som inte kan spänningsregleras utan endast styras m.h.a pwm.
Jag tror dock inte att sådant är fallet, jag har aldrig sett en sådan fläkt åtminstone.

Fördelen med PWM är att man aldrig kan bränna motorn, då den inbyggda kontrollern alltid ser till att fläkten snurrar i ca 30% av hastigheten.

Jag skulle föreslå att du köper en sådan här:

Att styra allt via moderkortet har verkligen sina fördelar, manuella fläktkontroller är mycket osmidigt.

Visa signatur
Permalänk

Har du pwm så använd pwm styrningen, Att ställa fläktarna manuellt är väl bara jobbigt (Höja fläktarna när du startar ett spel, Höja dom ännu mer när du lirat en timme, Ställa ner dom när du slutar spela osv osv), Tror inte att någon gör det längre

Fixa bra programvara som styr fläktarna beroende på temp istället så slipper du bry dig, Du slipper dessutom köpa en gräslig fläktkontroller som ser ut som något från "back from the future"

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H4nsson:

Har du pwm så använd pwm styrningen, Att ställa fläktarna manuellt är väl bara jobbigt (Höja fläktarna när du startar ett spel, Höja dom ännu mer när du lirat en timme, Ställa ner dom när du slutar spela osv osv), Tror inte att någon gör det längre

Fixa bra programvara som styr fläktarna beroende på temp istället så slipper du bry dig, Du slipper dessutom köpa en gräslig fläktkontroller som ser ut som något från "back from the future"

Det finns flera olika fläktstyrningar som antingen kan mäta temperaturen själva eller ansluta till datorn och använda de inbyggda sensorerna. Fördelen med dessa är att man ofta får bättre kontroll över fläktarna och exempelvis kan stänga av dem.

Permalänk

Det är bara att köra på på vanliga 3-pin's uttag även om det är PWM fläkt.

Personligen föredrar jag fläktkontroller då jag inte litar till fullo på mjukvarubaserade lösningar(Och Aisuite vill man ju undvika) Kör dock vattenkylning så kör oftast fläktarna på samma hastighet oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Du har inget modermodem som stödjer styrning för dem då?
För drift krävs två. Den tredje blir bara signal för RPM.

Sen har du väl fått en "silent"-adapter med på köpet till fläktarna?

Tyvärr så skickade inte Corsair med någon.

Skrivet av Xwerty:

Yes,
3 pin reglerar hastigheten genom att reglera spänningen till fläkten.
4 pin kör alltid fläktarna på 12v men reglerar m.h.a pulser hur ofta spänning skall tillföras till fläkten/motorn.
Du kan se det som en karusell som du står vid sidan om och puttar vid givna tidpunkter, desto oftare du puttar till den desto fortare går det.

Hur som helst:
I teroin skulle det kunna finnas fläktar som inte kan spänningsregleras utan endast styras m.h.a pwm.
Jag tror dock inte att sådant är fallet, jag har aldrig sett en sådan fläkt åtminstone.

Fördelen med PWM är att man aldrig kan bränna motorn, då den inbyggda kontrollern alltid ser till att fläkten snurrar i ca 30% av hastigheten.

Jag skulle föreslå att du köper en sådan här:
http://i7.photobucket.com/albums/y274/gglaesemann/df002.jpg?t...

Att styra allt via moderkortet har verkligen sina fördelar, manuella fläktkontroller är mycket osmidigt.

Dock tycker jag personligen att det är lättare manuellt och det är lite "fancy"

Skrivet av H4nsson:

Har du pwm så använd pwm styrningen, Att ställa fläktarna manuellt är väl bara jobbigt (Höja fläktarna när du startar ett spel, Höja dom ännu mer när du lirat en timme, Ställa ner dom när du slutar spela osv osv), Tror inte att någon gör det längre

Fixa bra programvara som styr fläktarna beroende på temp istället så slipper du bry dig, Du slipper dessutom köpa en gräslig fläktkontroller som ser ut som något från "back from the future"

Finns det någon programvara som styr PWM utöver i BIOS?

Sen gillar jag inte det automatiska, för då får den ofta för sig att höja fläktarna ganska kraftigt, det vore skönt att kunna ha dem på ungefär samma låga hastighet hela tiden :3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Det finns flera olika fläktstyrningar som antingen kan mäta temperaturen själva eller ansluta till datorn och använda de inbyggda sensorerna. Fördelen med dessa är att man ofta får bättre kontroll över fläktarna och exempelvis kan stänga av dem.

Skrivet av thereal_twisted:

Det är bara att köra på på vanliga 3-pin's uttag även om det är PWM fläkt.

Personligen föredrar jag fläktkontroller då jag inte litar till fullo på mjukvarubaserade lösningar(Och Aisuite vill man ju undvika) Kör dock vattenkylning så kör oftast fläktarna på samma hastighet oavsett.

Jag kör också vattenkylning, så då kan man köra fläktarna ganska konstant på samma hastighet, själv litar jag inte heller till fullt på mjukvaru-styrning...

Permalänk
Skrivet av stendöd:

Tyvärr så skickade inte Corsair med någon.

Dock tycker jag personligen att det är lättare manuellt och det är lite "fancy"

Finns det någon programvara som styr PWM utöver i BIOS?

Sen gillar jag inte det automatiska, för då får den ofta för sig att höja fläktarna ganska kraftigt, det vore skönt att kunna ha dem på ungefär samma låga hastighet hela tiden :3

Jag styr mina i MSIs command center.

Vill du ha dom på samma låga nivå hela tiden så använd en "Low noise" adapter eller liknande, Följde kanske med dina fläktar?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Jag styr mina i MSIs command center.

Vill du ha dom på samma låga nivå hela tiden så använd en "Low noise" adapter eller liknande, Följde kanske med dina fläktar?

Som jag skrev till killen innan så skickade Corsair inte med någon sådan, just att köra på samma låga varv hela tiden kanske inte är tanken, men på ett ungefär.

Men om jag köper en fläktkontroller, kommer detta på att påverka min fläktar på något negativt sätt?

Permalänk

Koppla bara in fläktarna i 3-pins uttagen.

Permalänk
Skrivet av stendöd:

Finns det någon programvara som styr PWM utöver i BIOS?

Japp, speedfan. http://www.almico.com/speedfan.php

Skrivet av stendöd:

Som jag skrev till killen innan så skickade Corsair inte med någon sådan, just att köra på samma låga varv hela tiden kanske inte är tanken, men på ett ungefär.

Men om jag köper en fläktkontroller, kommer detta på att påverka min fläktar på något negativt sätt?

Nej det kommer inte påverka fläktarna negativt, bara att tuta och köra.

Om du kör stora rads med många fläktar, se till att köpa en fläkt kontroller som pallar många watt per kanal så du kan köra tex. 6-8 fläktar på en kanal. Jag kör på lamptrons fläktkontrollers, dom har modeller med 60W per kanal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Koppla bara in fläktarna i 3-pins uttagen.

Jo men problemet är att vissa 3-pins har plast runt sig, vilket gör att 4-pin passar inte.

Ex mitt nätagg's fläkt uttag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Japp, speedfan. http://www.almico.com/speedfan.php

Nej det kommer inte påverka fläktarna negativt, bara att tuta och köra.

Om du kör stora rads med många fläktar, se till att köpa en fläkt kontroller som pallar många watt per kanal så du kan köra tex. 6-8 fläktar på en kanal. Jag kör på lamptrons fläktkontrollers, dom har modeller med 60W per kanal.

Vad tror du om NZXT Sentry 2/3, vet att 3:an ligger på 15W per kanal (Har 5 fläktar som ska styras).

Permalänk
Skrivet av stendöd:

Som jag skrev till killen innan så skickade Corsair inte med någon sådan, just att köra på samma låga varv hela tiden kanske inte är tanken, men på ett ungefär.

Men om jag köper en fläktkontroller, kommer detta på att påverka min fläktar på något negativt sätt?

Nej det kommer inte att påverka dina fläktar negativt, Om du absolut vill ha en fläktkontroller så kika isf på någon annan än NZXT kontrollern, Har en polare som äger en sån och displayen är riktigt dålig och den är inte speciellt smidig att använda.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Nej det kommer inte att påverka dina fläktar negativt, Om du absolut vill ha en fläktkontroller så kika isf på någon annan än NZXT kontrollern, Har en polare som äger en sån och displayen är riktigt dålig och den är inte speciellt smidig att använda.

Jag är öppen för förslag

Permalänk
Skrivet av stendöd:

Jag är öppen för förslag

https://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

6-Kanals kontrollern från NZXT kanske?

Scythe Kaze Master II 5.25" Svart, Den verkar trevlig, Dock bara 4 fläktar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av stendöd:

Jag är öppen för förslag

Nån av dessa, 30W per kanal.

https://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-flaktkon...

https://www.inet.se/produkt/6909671/nzxt-sentry-mix-2-6-kanal...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

https://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

6-Kanals kontrollern från NZXT kanske?

Scythe Kaze Master II 5.25" Svart, Den verkar trevlig, Dock bara 4 fläktar

Jo den ser riktigt lovande ut.

Dock läste jag att den gjorde oväsen från omdömena :/

Permalänk
Avstängd

Sentry mesh var billig och bra, men frågan är kommer 4-pin att få plats?

Med tanke på att den är tjockare än 3-pin så borde den slå i den som sitter jämte. (Kolla på bilden av baksidan).

Permalänk

Ta den andra, den har PWM sized connectors enligt hemsidan.

http://www.nzxt.com/product/detail/129-sentry-mix-2-fan-contr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Ta den andra, den har PWM sized connectors enligt hemsidan.

http://www.nzxt.com/product/detail/129-sentry-mix-2-fan-contr...

Då får det bli den, tackar