Det nya datalagrings direktivet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Dec 2008

Det nya datalagrings direktivet?

Hej,

Jag funderade på att när nu datalagrings direktivet ogiltigförklarats, och regeringen eventuellt får för sig att skriva om lagen, hur skulle den i så fall kunna se ut för att fortfarande vara ok enligt domen?

/Alex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av alex_the_one:

Hej,

Jag funderade på att när nu datalagrings direktivet ogiltigförklarats, och regeringen eventuellt får för sig att skriva om lagen, hur skulle den i så fall kunna se ut för att fortfarande vara ok enligt domen?

/Alex

Det lär bli knepigt. Enligt Svensk grundlag skall andra lagar bygga på mänskliga rättigheter, och domen går ut på att masslagring av den typ som utförts bryter mot grundläggande mänskliga rättigheter.

Så nu blir det svårt för dem att köra med terriristkortet och barnporrkortet.

I förlängningen borde det här innebära att även SÄPO's massavlyssning är olaglig.

Det de kan göra är väl att försöka få in i EU stadgarna att automatiskt och urskiljningslöst misstänkliggörande av alla inte bryter mot mänkskliga rättigheter, men det lär inte gå på en eftermiddag, och det lär bli vissa protester mot sådant.

Sedan så har du även "problemet" med bråkiga operatörer som Bahnhof, som inte lär vända om i första taget... Nej, just nu är det inte lätt att vara övervakningskåt politiker.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.