Intel wireless-N 7260 men endast b/g i enhetshanteraren?!

Permalänk
Medlem

Intel wireless-N 7260 men endast b/g i enhetshanteraren?!

Har en Lenovo Ideapad med Intel Wireless-N 7260 för wifi.

När jag kollar i enhetshanteraren (win8.1) finns endast val för b/g-nät. Varför är inte n-nät valbart? Stödjer inte wifi-korten n-standarden alltså..?!

Permalänk
Medlem

När jag körde Intels tjänst för att identifiera wifi-kortet sade den att jag har Intel Wireless AC 7260. Väldigt mystiskt tycker jag....?! Hur kan detta komma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

När jag körde Intels tjänst för att identifiera wifi-kortet sade den att jag har Intel Wireless AC 7260. Väldigt mystiskt tycker jag....?! Hur kan detta komma sig?

Kör typ Aida64 och kolla exakt vad du har för kort.

Hade liknande på min jobbdator, kunde inte se 5Ghz-när.
Efter ominstallation med senaste drivrutiner såg den det helt plötsligt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vad får du för val när du trycker "pil ned" på bilden? Jag kan välja ett antal olika val, ser bara att du valt nummer 3.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Hej,

802.11n channel valen brukar ligga högst upp i listan egenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Vad får du för val när du trycker "pil ned" på bilden? Jag kan välja ett antal olika val, ser bara att du valt nummer 3.

Jag har valen "endast b", "endast g" eller "både och" som syns på bilden.

Permalänk
Medlem

Kan jag sabba datorn genom att installera rekommenderad drivrutin från Intel? Jag har nämligen endast wifi på burken, ej RJ-45-kontakt... så jag vill inte bli utan nätverk liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Kan jag sabba datorn genom att installera rekommenderad drivrutin från Intel? Jag har nämligen endast wifi på burken, ej RJ-45-kontakt... så jag vill inte bli utan nätverk liksom...

Nej. Skiter allting sig och du inte kommer åt internet använder du bara ett usb-minne istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Efter kolla med Aida64 efter tips i tråden:

Det är N-varianten av kort som är installerat i datorn. Någon som är bekant med Intels tjänst för att identifiera HW? Varför visar den tjänsten att jag har AC-kortet? Mycket märkligt tycker jag (eftersom jag inte fattar vad som händer...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej. Skiter allting sig och du inte kommer åt internet använder du bara ett usb-minne istället.

Det gick för övrigt inte att installera den drivare Intel rekommenderade...