DDR och GDDR skillnad?

Permalänk
Medlem

Synd att det blev så. Men nu vet att fråga här först iaf.
Det gäller alla i din närhet med, så säg gärna till dom att denna sidan finns och vi gärna hjälper med i stort all elektronik

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spaceman81:

Äh man ska inte gråta över spilld mjölk som de säger.... tyvärr så har ångerrätten gått ut redan.

NetOnNet brukar vara väldigt bra på den punkten. Det är värt att fråga iallafall, för du har verkligen blivit grundlurad. Du skulle eventuellt kunna lämna tillbaka den med anledningen att den varken är kraftfull, snabb eller mångsidig, trots att det står så i beskrivningen.

Citat:

Jag får huvudvärk av alla systemkrav så jag föredrar ju Konsol. Ska nog köpa en ny sen när de gått ner i pris. Får spela på nån av mina 5 konsoler istället. Och använda datorn till kontorsgrejer typ

Det tråkiga är att den knappt ens duger till det. No offence mot dig – man är inte dum för att man faller i någon av alla fallgropar som OEM-marknaden är nedlusad med – men det finns ingenting bra med den datorn: Processorn är ganska dålig, grafikkortet är dåligt, nätagget är ett skämt och den har inte ens SSD => aslångsam. Det enda den har är "bra" siffror: fyrkärnig CPU, "TVÅ GIGABYTE GRAFIK!!!" och "HELA TVÅTUSEN GIGABYTE HÅRDDISK!!!"

Så försök lämna tillbaka den. Man kan verkligen få en riktig dator för samma pris som är så ENORMT mycket snabbare både i spel och ALLT annat (till exempel kontorsarbete).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Och vi på Sweclockers fattar inte varför man ska lägga hundratusentals kronor på en bil när dens enda uppgift är att ta en från punkt A till punkt B

Skrivet av HurMycket:

fyrkärnig CPU

"Hela fyra processorer!!!"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

NetOnNet brukar vara väldigt bra på den punkten. Det är värt att fråga iallafall, för du har verkligen blivit grundlurad. Du skulle eventuellt kunna lämna tillbaka den med anledningen att den varken är kraftfull, snabb eller mångsidig, trots att det står så i beskrivningen.

Tekniskt sett är processorn felbenämnde också, finns ingen processor som heter "AMD Elite Quad A10-6700".

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar inte vara sån, men du fattar inte grejen med att lägga 15k på en dator. Men vad har dina 5 konsoler kostat plus alla spel med diverse extra kontroller om du har såna tillbehör, vad blir total summan där?

Permalänk

Fast om jag inte hade frågat här så hade jag nog inte upplevt att det var en dålig dator. En bekant rekommenderade HP. "De gör bra datorer" typ.

Tror tyvärr inte Netonnet kommer ta tillbaka den. Den fulla beskrivningen angavs ju. Det är bara jag som är okunnig nog att missförstå den och gå på de bra siffrorna.

Jag skulle inte påstå att jag använder datorer så värst mycket heller. Var ju helt utan dator i nästan ett år och kände inget större behov av en.

Men jag förstår att folk som är insatta i datorer tycker detta är en dålig affär. Bara dumma medelsvenssons går på det. Fast jag är nog lite sån. En konformist som ogillar att käfta emot.

Tack för alla tips och råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Brukar inte vara sån, men du fattar inte grejen med att lägga 15k på en dator. Men vad har dina 5 konsoler kostat plus alla spel med diverse extra kontroller om du har såna tillbehör, vad blir total summan där?

jag har väl hundratalet spel typ ingen aning om vad allt kostat totalt men det är ju även samlingsobjekt. Tror inte jag personligen skulle få mer nöje av en dator än alla spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spaceman81:

Fast om jag inte hade frågat här så hade jag nog inte upplevt att det var en dålig dator. En bekant rekommenderade HP. "De gör bra datorer" typ.

Den personen rekommenderade tyvärr fel. Jag har inte ett enda positivt minne relaterat till en HP-dator, men många negativa. När jag klickade på länken och väntade på att sidan skulle laddas kom det först bara upp i titelraden "HP Pavilion ..." och då kände jag direkt "Nej".

Citat:

Tror tyvärr inte Netonnet kommer ta tillbaka den. Den fulla beskrivningen angavs ju. Det är bara jag som är okunnig nog att missförstå den och gå på de bra siffrorna.

Samtidigt användes ord som "kraftfull" och "snabb", vilka båda ligger väldigt långt ifrån verkligheten.

Citat:

Jag skulle inte påstå att jag använder datorer så värst mycket heller. Var ju helt utan dator i nästan ett år och kände inget större behov av en.

Men jag förstår att folk som är insatta i datorer tycker detta är en dålig affär. Bara dumma medelsvenssons går på det. Fast jag är nog lite sån. En konformist som ogillar att käfta emot.

Notera att det inte bara är en dålig affär för oss som är insatta; datorn är rena rånet även för en medelsvensson. Hade den haft SSD hade man möjligen kunnat se den som en felbalanserad, men användbar, kontorsdator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alltid lika tråkigt när folk blir lurade. Jag tycker att det är precis vad såna här datorer med sina spetsade annonser är, lurendrejeri.
För de som inte är insatta är det jävligt svårt att välja rätt.
Till ts, känn dig inte dum. Du är ett offer för lömsk och vilseledande marknadsföring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det där grafikkortet presterar (teoretiskt) någonstans mitt emellan Geforce 8600GTS och 8800GS. För att ge en inblick i vad det innebär är det ungefär hälften så snabbt som det kort som satt i min Dell Vostro 400 från 2007, vilken för sin tid hade ett riktigt spelgrafikkort. Märkligt att man kan marknadsföra en sådan dator med "kraftfull grafikhantering" sju år senare, det skulle ju låta som att lansera ett Pentium Pro-paket som en gamingrigg då Pentium 4 debuterade.

Hursomhelst; skönt att du ser det som en uppgradering iallafall. Så länge datorn skänker dig glädje och uppfyller dina krav är det bara att njuta av PC-världen

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Äh man ska inte gråta över spilld mjölk som de säger.... tyvärr så har ångerrätten gått ut redan.

Jag får huvudvärk av alla systemkrav så jag föredrar ju Konsol. Ska nog köpa en ny sen när de gått ner i pris. Får spela på nån av mina 5 konsoler istället. Och använda datorn till kontorsgrejer typ

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens världens mest insatta datorentusiast kan tyda systemkrav. ( på decimalnivå )
Vad betyder minimum? vad betyder rekommended?
De är olika från titel till titel, i ett spel kan rekommended vara hackig mellangrafik
medan det i ett annat spel kan vara kravet för 100% flyt på högsta inställningar.

Man skiter fullständigt i systemkrav, minimumkravet kanske kan vara intressant, men vad håller man på med egentligen, om man har en dator som ens är nära minimum?

Man bygger helt enkelt en bra dator, så bra prestanda för den budget man har, vad spel sedan har för systemkrav spelar ingen roll, för man har byggd det bästa tänkbara i sin prisklass. hackar ett spel, då är det oundvikligt.

vill man veta hur ett spel kommer uppföra sig på sin dator innan man köper det, så kan man kolla upp aktuella grafikkortsrecensioner.
har man en hyffsat aktuell dator med något år på nacken så är sannolikheten överhängande att någon av de större sajterna kommer testa spelet på just samma grafikkort som du har.

Och då har man i princip fakta, svart på vitt om hur spelet kommer bete sig, därför ingen anledning att försöka tyda vaga systemkrav.

Skrivet av Spaceman81:

Fast om jag inte hade frågat här så hade jag nog inte upplevt att det var en dålig dator. En bekant rekommenderade HP. "De gör bra datorer" typ.

Skickades från m.sweclockers.com

när det gäller stationära datorer så är märket i princip meningslöst.

AMD och Intel gör processorer
AMD och Nvidia gör grafikkort
Corsair, kingston m.fl. gör ramminne
Seagate, western digital m.fl. gör hårddiskar

HP, Acer och alla andra datormärken gör ingenting, förutom att ta dessa delar och montera dem som lego.
och sedan givetvis erhålla support. inget märke är bättre än det andra egentligen, eftersom du som privatperson kan bygga ihop en precis likadan dator, förutom emblemet.

Ett märke kan alltså inte vara bra, individuella modeller kan vara bra eller dåliga dock.

Laptops är däremot en annan femma.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spaceman81:

Ok så du tycker att jag har blivit blåst? Kan man verkligen få en så mycket bättre dator för 6000? Starcraft 2 spelar jag på typ högsta inställningen och det tycker jag själv funkar bra. När man tittar på riktigt bra speldatorer så kostar ju de ju över 10 000 och det har inte jag råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har du blivit det. Att betala 6.000 för den skrotburken när du kan få en betydligt kraftigare dator om du köpte i delar är ju rena rånet. Köp aldrig OEM skit.

Skrivet av Spaceman81:

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är inte ens närheten av sant. En PS4 kan inte generera ens i närheten av samma spelupplevelse som en dator för 15.000 kan. Med en PS4 får du.. Sämre FPS, sämre upplösning och framförallt sönderskalade spel som skalats ner så mycket som möjligt för att hårdvaran ska kunna klara av att spela upp spelet. Dessutom kan du göra betydligt mer saker med en dator än vad du kan med en konsol.

Skrivet av JohanFalk:

Tekniskt sett är processorn felbenämnde också, finns ingen processor som heter "AMD Elite Quad A10-6700".

Det är samma företag som påstod att deras datorer hade processorer (intel) som var åttakärniga också. För 35.000:- NetonNet håller samma klass som mediamarket och när man hört hur deras försäljare snackar så pass mycket skit till sina kunder så inser man snabbt att deras säljare antingen är så pass dåligt pålästa att det är skrämmande eller att de helt enkelt är ute för att lura folk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

För 7000:- får du en riktigt bra speldator om du bygger ihop själv eller ber en butik göra det. Kan vara bra med ett grafikkort som åtminstone är starkare än PS4ans integrerade. Snacka om 15 000kr är bara svammel. Du kan få in ett eller ett par GTX 780 eller liknande i ett 15k-bygge utan problem och de som lägger mycket pengar lägger inte bara dem på processor och grafikkort utan dyrare lådor, agg, kylare och andra tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det är en 300:- skillnad mellan FX6300 och FX8320, är utan tvekan värt det. SC2 är ganska processor tungt, så är nog en bra ide att investera lite extra på processorn.

Ja SC2 är behöver hög IPC. Det stödjer inte mer än 2 kärnor om ja inte minns fel och då är det fortfarande 1 som gör det stora jobbet.
IPC och IO. Grafikkortet spelar inte så stor i det sammanhanget.

Men som trådskaparen påpekat så var han nöjd i sc2. Och det har inte med grafikkortet att göra.

Ontopic
Ett nytt grafikkort är det du kan ändra. Men du måste inse att det du betalade för var inte så bra. =(

Edit:

Skrivet av Spaceman81:

Ok jag kör tydligen Dual graphics.

Detta är den första helt nya dator jag köpt i mitt 33 åriga liv och detta efter att varit utan dator i nästan ett år. Jag känner mig nöjd med det jag köpt. Den duger till det jag använder en dator till. Även om jag nu inser att jag köpt lite grisen i säcken.

Kollade runt på olika sidor och tyckte denna lät bra. De hade en bra avbetalningsplan också, nu visade det sig dock att jag fick råd att köpa den direkt.

Jag var inte ute efter en fet gaming dator utan mer "en bra hemdator som jag kan spela lite mindre krävande spel på"

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite det som är grejen. prestanda mässigt är det du köpte sämre än en ps4. Jag som många andra här har inte haft en dator som är så dålig som en ps4 prestanda mässigt. Sen q6600 och det var NÅGRA år sedan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Swec borde ju börja annonsera om sidan i metro lr något snart så folk slipper trilla i försäljarnas fällor =/

Visa signatur

In science we trust!