Friskola gymnasium eller kommunalt?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Friskola gymnasium eller kommunalt?

Hejsan! Inför sista valet till gymnasium är jag lite kluven till om jag ska välja en friskola eller ett kommunalt gymnasium. I det här fallet är friskolan Realgymnasiet och den kommunala jag tänker på är Ebersteinska gymnasiet. Hur är en fri skola egentligen? Just på Real verkar dom locka med resturang mat osv. Det är då Tekniklinjen jag ska gå, på valsidan på Real så hade den personen med lägst meritvärde 125 poäng, hur i helsike kan dom ens tänka på att ta in en person med de poängen? Tänker dom bara på pengarana? Jag låg över medianvärdet.

Det positiva sakerna jag ser med Realgymnasiet är: att det är en mindre skola, vilket kan vara rätt skönt. Godare mat. Eventuellt snällare med betyg då det är en friskola?

Det postiva jag ser mer Eber är: Antagligen bättre utbildning. Säkrare, då man slipper tänka på om skolan skulle gå i konkurs osv.

Är det någon skillnad på folket som söker till friskolor och kommunala? Jag ar själv bara gått på kommunala i min skolgång

Vad skulle ni ha valt? Är det kanske någon som till och med går på något Realgymnasium i landet som kan berätta lite?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Sibirius:

Hejsan! Inför sista valet till gymnasium är jag lite kluven till om jag ska välja en friskola eller ett kommunalt gymnasium. I det här fallet är friskolan Realgymnasiet och den kommunala jag tänker på är Ebersteinska gymnasiet. Hur är en fri skola egentligen? Just på Real verkar dom locka med resturang mat osv. Det är då Tekniklinjen jag ska gå, på valsidan på Real så hade den personen med lägst meritvärde 125 poäng, hur i helsike kan dom ens tänka på att ta in en person med de poängen? Tänker dom bara på pengarana? Jag låg över medianvärdet.

Det positiva sakerna jag ser med Realgymnasiet är: att det är en mindre skola, vilket kan vara rätt skönt. Godare mat. Eventuellt snällare med betyg då det är en friskola?

Det postiva jag ser mer Eber är: Antagligen bättre utbildning. Säkrare, då man slipper tänka på om skolan skulle gå i konkurs osv.

Är det någon skillnad på folket som söker till friskolor och kommunala? Jag ar själv bara gått på kommunala i min skolgång

Vad skulle ni ha valt? Är det kanske någon som till och med går på något Realgymnasium i landet som kan berätta lite?

Det finns både bra samt dåliga friskolor och kommunala skolor. Just Real har jag hört en del dåligt om: "fusk" med betyg samt dålig undervisning. Det kan ju hända att det är olika mellan de inviduella friskolor inom samma koncern, men du borde iallafall söka runt en del på nätet samt kanske vänner om Real innan du bestämmer dig.

Edit: Dem kan ju även ha fixat till problemen med undervisningen m.m., men det är bäst om du kollar upp information om skolorna själv.

Sweclockers Spotifylistor

I5 2500K // P67 Sabertooth // 8GB DDR3 // Asus GTX 680 // 250GB Samsung 840 (Hackintosh) & 40GB OCZ Agility 2 (Windows) // ASUS PB278Q samt en MBA 13" 2009

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Sibirius:

Intagningspoängen styrs av söktrycket och antalet lediga platser, inte av kompetenskrav.

Skillnaden mellan friskolor och kommunala skolor är att de kommunala har långtgående och rigida kontrollmekanismer och verksamhetskrav som friskolorna inte har, på grund av specialregleringen för offentlig sektor. Kommunala skolor får inte vara vinstdrivande, och alla pengar de får måste alltså återinvesteras i verksamheten. Personalen har meddelarfrihet, vilket innebär att missförhållanden fritt kan rapporteras till media och tillsynsmyndigheter utan risk för repressalier. Verksamheterna måste detaljerat registrera och diarieföra alla handlingar de får in, motivera alla beslut de tar och tillgängliggöra allt material som inte är sekretessbelagt för allmänheten. Tillsynsmyndigheternas kontroll över friskolorna är begränsad till gällande rätt för arbetsmarknad, företagande och utbildningsväsende. Deras kontroll över de kommunala skolorna innefattar därutöver också gällande rätt för offentlig verksamhet, samt det direkta styret och ägarskapet över verksamheterna genom de kommunala huvudmännen. De kommunala huvudmännen kan heller inte drabbas av insolvens, till skillnad från friskolekoncernerna, vilket borgar för ökad stabilitet i verksamheterna.

Sammanfattningsvis har alltså kommunala skolor generellt följande fördelar:

• Man har bättre insyn i deras verksamheter.

• Man har bättre kontroll över dem.

• Alla medel återinvesteras i verksamheterna.

• De går inte i konkurs.

Friskolor har generellt följande fördelar:

• ?

Vad som gäller specifikt för de skolor du talar om kan jag inte bidra med insikt i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

Gick Realgymnasiet i linköping, mycket nöjd, bra lärare och bra utbildning

Anything that can go wrong will go wrong.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Skuttokova:

Gick Realgymnasiet i linköping, mycket nöjd, bra lärare och bra utbildning

Samma för mig och kan bara instämma. Gick ingenjörsförberedande linjen och fick en bra grund att stå på.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W