Permalänk

Sätta upp VPN/PROXY utomlands

Hej,

En bekant till mig (boende i Sverige) har problemet att hon inte kan se TV-program från hennes ursprungsland pga att de har spärrat utländska ip-nummer. Jag vet att det finns många företag som säljer VPNabonnemang och man genom dem kan få ett ipnummer som fungerar. Men det kostar pengar och till slut kanske vpn-ipnummrena också blir spärrade?

Hursomhelst, har ni några idéer om hur man kan gå tillväga. Jag har antingen funderat på att köpa en raspberry pi och installera en VPN-server på den och skicka bort den. Men det blir nog svårt att administrera på avstånd om man kanske gör något fel? Enklare kanske vore att installera en vpn eller kanske proxy-mjukvara på hennes mammas win7-burk. Hjälp från hennes mamma om någonting inte fungerar är dock inte att räkna med ;)...

Någon annan som kanske gjort samma sak?

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket land pratar vi om.

Du behöver en bra uppkoppling för att detta ska funka. Jag kör en VPN hemma som jag kopplar upp mig genom när jag är utomlands. Jag har en 100/10 fiberuppkoppling och ibland räcker den inte till.

Om inte denna mamma har en fiberuppkoppling så är det bästa att testa olika företag som erbjuder VPN för att se vilken som funkar bäst. För det är ju ganska trist att det hela tiden blir avbrott i utsändningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju färdiga plugins som kanske fungerar, tex Hola och Mediahint (som numera är en betallösning) eller Proxmate som enbart är för Chrome.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Uppkopplingen ska ske till Polen och mammans internet är någon slags ADSL... Förmodligen inte så snabbt...

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fultomten:

Uppkopplingen ska ske till Polen och mammans internet är någon slags ADSL... Förmodligen inte så snabbt...

Jag provade Polsk tv via Hola och det verkade fungera på några stationer som inte fungerade utan det igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag provade Polsk tv via Hola och det verkade fungera på några stationer som inte fungerade utan det igång.

Hola fungerade utmärkt! Tack för tipset, mycket enklare än att försöka sätta upp någon egen lösning.

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare