Permalänk

Delid 4670k Hjälp!

Hej! Ska delida min 4670k men har problem.... Jag har satt fast cpun i skruvtädet och när jag föröker slå bort IHSen händer inget. Jag slår hårdare än de flesta videosen jag har kollat på men inget händer, vågar inte slå för hårt heller. Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Hej! Ska delida min 4670k men har problem.... Jag har satt fast cpun i skruvtädet och när jag föröker slå bort IHSen händer inget. Jag slår hårdare än de flesta videosen jag har kollat på men inget händer, vågar inte slå för hårt heller. Någon som har något tips?

Använd en tung bräda, gärna med mycket massa.
Se min guide i min signatur, lycka till!

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Skrivet av Iceman17:

Använd en tung bräda, gärna med mycket massa.
Se min guide i min signatur, lycka till!

Är det verkligen så stor skillnad på hur stor bräda man använder? Jag använde mig av en väldigt liten när jag prövade. Får fixa en större att pröva med.

Och är det bra att värma upp processorn innan man gör en delid?

Permalänk

En redig trä bit och sen små snabba slag istället för en rå sop så gjorde jag iallafall.

Och idagarna här har jag monterat mitt vattenblock med naked mount som gör att jag kan köra utan ihs. Och vips så sjönk tempen till 51 grader från 66 i load på en volt av 1.29 och klock på 4.4ghz.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

En redig trä bit och sen små snabba slag istället för en rå sop så gjorde jag iallafall.

Och idagarna här har jag monterat mitt vattenblock med naked mount som gör att jag kan köra utan ihs. Och vips så sjönk tempen till 51 grader från 66 i load på en volt av 1.29 och klock på 4.4ghz.

Prövat det mesta inklusive större bräda och små snabba slag men den vill inte loss! Vad ska jag göra eller vad gör jag för fel? Vill verkligen inte slå sönder processorn

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Prövat det mesta inklusive större bräda och små snabba slag men den vill inte loss! Vad ska jag göra eller vad gör jag för fel? Vill verkligen inte slå sönder processorn

Testa rakblad ibörjan så att den lossar lite sen slå lös den.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Testa rakblad ibörjan så att den lossar lite sen slå lös den.

Är jäkligt skeptisk med rakbladsmetoden. Verkar väldigt lätt att göra sönder speciellt när man aldrig gjort det förrut

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Är jäkligt skeptisk med rakbladsmetoden. Verkar väldigt lätt att göra sönder speciellt när man aldrig gjort det förrut

Ja vet jag var det själv därför blev det träbit o hammare. Men det värkar väldigt mysko att det inte funkar för dig då och slå. Du får nog ta i lite mer då och se till att du har någonting som fångar upp cpun om den skulle flyga iväg lite. En handuk eller så.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Någon mer som har något alternativ, Rakblad är nog det jag sist vill pröva, Ska man värma upp processorn innan?

Permalänk
Avstängd

Ursäkta om jag ställer frågan, men varför gör man detta?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Ursäkta om jag ställer frågan, men varför gör man detta?

MVH

Överhettningsproblem eller för att man vill

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
99:e percentilen

TS, ursäkta om detta är en dum fråga, men har du spänt fast CPU:n åt rätt håll? Du ska fästa IHS:en i skruvstädet och slå loss själva CPU:n, medan IHS:en sitter kvar i skruvstädet.

Skrivet av m86s:

Ursäkta om jag ställer frågan, men varför gör man detta?

MVH

Det har framkommit att Intels montering av IHS:en är undermålig: Det lim som håller fast den är förstås väldigt tunt, men tillräckligt tjockt för att se till att IHS:en inte riktigt ligger an mot kislet. När man deliddar tar man bort limmet och låter IHS:en "ligga löst" (men den hålls fast av sockelns fästanordning). Då får man bra kontakt mellan kisel och IHS och därmed bättre värmeavledning.

När man deliddar byter man också ut kylpastan mellan CPU och IHS (för att den förbrukas i samma ögonblick man tar loss IHS:en); dock är det vad jag förstår inte det som gör den stora skillnaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rakblad är 10 gånger säkrare än att slå med en bräda.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

TS, ursäkta om detta är en dum fråga, men har du spänt fast CPU:n åt rätt håll? Du ska fästa IHS:en i skruvstädet och slå loss själva CPU:n, medan IHS:en sitter kvar i skruvstädet.

Det har framkommit att Intels montering av IHS:en är undermålig: Det lim som håller fast den är förstås väldigt tunt, men tillräckligt tjockt för att se till att IHS:en inte riktigt ligger an mot kislet. När man deliddar tar man bort limmet och låter IHS:en "ligga löst" (men den hålls fast av sockelns fästanordning). Då får man bra kontakt mellan kisel och IHS och därmed bättre värmeavledning.

När man deliddar byter man också ut kylpastan mellan CPU och IHS (för att den förbrukas i samma ögonblick man tar loss IHS:en); dock är det vad jag förstår inte det som gör den stora skillnaden.

Det du säger stämmer. Det är inte Intels val av kylpasta som är orsaken utan limmet mellan IHS och cpu som är orsaken. En delidd där man endast slår bort IHS och ersätter kylpastan ger inga stora temperatur skillnader men avlägsnar man allt gammalt svart lim på IHS och cpu så IHS kommer närmare får man betydligt bättre temperaturer då avståndet minskar och mängden kylpasta som behövs blir lägre.

Detta görs bäst med rakblad, skär bort allt lim och montera sedan ihop cpu och IHS igen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Men när man har sett alla videos och guider med Skruvstädsmetoden tar det typ 10 sekunder med ca 3-5 slag. Jag försöker och försöker men det sitter fortfarande fast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Men när man har sett alla videos och guider med Skruvstädsmetoden tar det typ 10 sekunder med ca 3-5 slag. Jag försöker och försöker men det sitter fortfarande fast...

Du kommer ha sönder din processor! Ge fan i hammaren och ta fram ett rakblad. Skär igenom limmet sida för sida tills IHS är lös. Det tar 5 minuter...
Du handskas med otroligt ömtålig teknik, skulle inte bli förvånad om du redan slagit sönder din cpu.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Du kommer ha sönder din processor! Ge fan i hammaren och ta fram ett rakblad. Skär igenom limmet sida för sida tills IHS är lös Det tar 5 minuter...
Du handskas med otroligt ömtålig teknik, skulle inte bli förvånad om du redan slagit sönder din cpu.

Det tror jag inte en cpu klarar mer än man tror. Det är därför man är för blödig när man ska slå bort IHS för man tror man ska sabba den. Du kan kasta den genom rummet utan att den går sönder. Jag vet för jag har testat det med en Q6600 o den funkade efter det.

Nu menar jag inte att alla ska gå runt och kasta sina cpuer över allt. Man ska ändå vara försiktig när man hanterar en cpu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Så testade med ett rakblad precis... Går inte heller, Trycker som fasen men kan inte få under rakbladet. Ingenting verkar fungera....

Permalänk
Medlem

Här är en tråd med lite bilder på när jag gjorde det för snart ett år sedan.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Rakblad är 10 gånger säkrare än att slå med en bräda.

Med risk för att sabba on-die VRM? Nej tack. Den andra metoden är säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du kommer ha sönder din processor! Ge fan i hammaren och ta fram ett rakblad. Skär igenom limmet sida för sida tills IHS är lös. Det tar 5 minuter...
Du handskas med otroligt ömtålig teknik, skulle inte bli förvånad om du redan slagit sönder din cpu.

Rakblad känns som den säkraste metoden. Fungerade fint på mina 2600 3770 4770 med bra resultat.

Permalänk

problemet är att jag inte får in rakbladet hur hårt jag än trycker. Verkar som om IHSen sitter för jäkligt hårt eftersom jag inte fick den att röra på sig med skruvstädsmetoden

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Rakblad känns som den säkraste metoden. Fungerade fint på mina 2600 3770 4770 med bra resultat.

Man kan inte delidda i7 2600(k).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Med risk för att sabba on-die VRM? Nej tack. Den andra metoden är säkrare.

Uppenbarligen inte eftersom TS redan slagit i sinne ett flertal ggr och inte lyckats få lös IHS.
Bankande med hammare och bräda är inte riskfritt hur många ggr som helst.

Limmet blir skört om han kyler ner cpun, lägg den i en påse i frysen innan, om han nu måste slå.
Limmet hårdnar vid kyla och blir elastiskt vid rumstemperatur, limmets hållfasthet ökar markant vid rumstemperatur.

Annars värm med varmluft pistol lätt på IHS så blir limmet mjukt och lätt att skära i.
Tejpa av ett visst mått på rakbladet så ser man enkelt hur djupt man skär.
CPUn är byggd för att klara 100c i centrum av kislet så värmen är ingen fara.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks