XFX R9 280x undervolta i uefi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

XFX R9 280x undervolta i uefi

Hej!

tydligen är volten låst på mitt kort eftersom det inte går att ändra volten i msi afterburner, den ligger på 1,275 vilket är väldigt högt.
jag kan sänka volten i reglaget men det händer inget.

hört att man kan sänka volten i uefi, hur gör man det? har ett asus z87-a, har kollat runt men hittar inget. går det inte på mitt moderkort?

tacksam för hjälp!

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

I UEFI kan du bara ändra spänningen för CPU och iGPU, inte dGPU.

Exakt vilket kort har du?

Något som fungerar i vissa fall är att gå in i Afterburners inställningar och kryssa för Unlock voltage control.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2007

[QUOTE=HurMycket;14551827bolaget kan du bara ändra spänningen för CPUvolt, iGPU, inte dGPU.

Exakt vilket kort har du?

Något som fungerar i vissa fall är att gå in i Afterburners inställningar och kryssa för Unlock voltage control.[/QUOTE]

Detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2266021

Jag har kryssat i unlock voltage control, man kan röra på slidern för volt och ta apply osv. Men afterburner visar i övervakningsmonitorn att det fortfarande är 1.275 volt.

På länken till prisjakt har en kommenterat att det är hög spänning och att den är låst.
Sen att man måste gå via bios, jag förstår nu att han måste syftat på att flasha om kortets bios, jag var lite för trött när jag läste sist och skrev tråden tror jag:-)

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av slobbster:

Detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2266021

Jag har kryssat i unlock voltage control, man kan röra på slidern för volt och ta apply osv. Men afterburner visar i övervakningsmonitorn att det fortfarande är 1.275 volt.

På länken till prisjakt har en kommenterat att det är hög spänning och att den är låst.
Sen att man måste gå via bios, jag förstår nu att han måste syftat på att flasha om kortets bios, jag var lite för trött när jag läste sist och skrev tråden tror jag:-)

Hade för mig att alla XFX kort ska ha unlocked-voltage. Är inte jätteduktig på grafikkort, men kan det inte vara så att kortets andra BIOS(det så kallade reservbioset) är voltageunlocked medans den första inte är? Någon får gärna confirma!

Dator: Mobo: Gigabyte Z77-UD3H Cpu: Intel Core i5 3570K @ 4,6Ghz OC --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Sapphire Radeon R9 280X Toxic PSU: Corsair RM 650W RAM: 8Gb(2gbX4) @ 1333Mhz.
Telefon: Samsung Galaxy S8 Plus