Permalänk

Flytta - Telia enda alternativet

Hej. Ska snart flytta till hus och där finns tyvärr ingen fiberuppkoppling utan jag får förlita mig på vanlig ADSL genom tele-jacket.

Jag har kollat runt lite och varken Bahnhof eller Bredbandsbolaget finns så Telia får det bli. Enligt Telias hemsida kan jag få ett paket som heter Telia 30. 12-30 mbit ner och upp till 12 mbit upp. Hur bra detta stämmer vet jag inte. Enligt Telia måste jag ha en sak som heter Telia Smart. Någon form av router om jag förstått det rätt och router vill jag ju kunna välja själv? Inte nog med det den kostar tydligen 29 kr /mån också och det blir ännu dyrare om jag inte binder mig med hemtelefon. Kostar 89 kr extra om jag inte har hemtelefon och det vill jag inte ha.

Så min fråga är hur Telia Smart fungerar för er? Hur fungerar Telia överlag som operatör? Ska jag förvänta mig att streama ut material i hastigheter runt 12 mbit?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Telia Smart är en Thomson TG789vn som är både modem och "router". Antingen kan du brygga själv eller be telia brygga skit'n och använda en bra router. Modemdelen ska inte vara särskilt dålig i den.

hittade exakt modell på thomsonen
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Telia Smart är en Thomson TG789vn som är både modem och "router". Antingen kan du brygga själv eller be telia brygga skit'n och använda en bra router. Modemdelen ska inte vara särskilt dålig i den.

Har för mig att du inte kan brygga själv utan du måste ringa till Telia och be dom göra det åt dig. Men som sagt, modemdelen är helt okej medans routerdelen är ostabil som fan. Det skiljer från person till person och hur du gör med din internetkoppling men dom flesta brukar brygga.

Permalänk

Jag har valt Telia över andra billigare alternativ genom tiderna. Stabilt och bra ping. Har bytt modem/telejackgrej kanske 2-3 gånger under åren, sist var väl mest för att testa om det blev någon skillnad då jag läst något om det. Samt att det skulle se snyggare ut i teknikskåpet.

Permalänk

Anledningen till att jag är skeptiskt till Telias "smart" router är att jag hört så mycket skit om den.. SAMT att jag tycker Telia är för Svenssons som vill att allt ska fungera utan pill men till det sämre och lite dyrare.

Jag sitter nu på Telia 2 Mbit och det har varit stabilt länge nu. Men att få hem en router för att Asta på 80 år ska kunna koppla in den felfritt förstår jag inte. Jag vill inte ha skiten. Låt mig vara utan.

EDIT: Tror inte det dröjer länge tills nerladdningar av torrents t.ex. blir blockat av Telia. T.ex. så blockerade Telia i dagarna en porrsida pga av trafik därifrån.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Anledningen till att jag är skeptiskt till Telias "smart" router är att jag hört så mycket skit om den.. SAMT att jag tycker Telia är för Svenssons som vill att allt ska fungera utan pill men till det sämre och lite dyrare.

Jag sitter nu på Telia 2 Mbit och det har varit stabilt länge nu. Men att få hem en router för att Asta på 80 år ska kunna koppla in den felfritt förstår jag inte. Jag vill inte ha skiten. Låt mig vara utan.

Alla leverantörer skickar med ett modem med inbyggd routerdel, och i princip alla går att brygga. Asta kan koppla in felfritt och de som vill använda egen router kontaktar telia och får modemet bryggat.
Det finns inte direkt något att bli upprörd över.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Alla leverantörer skickar med ett modem med inbyggd routerdel, och i princip alla går att brygga. Asta kan koppla in felfritt och de som vill använda egen router kontaktar telia och får modemet bryggat.
Det finns inte direkt något att bli upprörd över.

Okej tack för svar. Lugnat mig en gnutta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

Anledningen till att jag är skeptiskt till Telias "smart" router är att jag hört så mycket skit om den.. SAMT att jag tycker Telia är för Svenssons som vill att allt ska fungera utan pill men till det sämre och lite dyrare.

Jag sitter nu på Telia 2 Mbit och det har varit stabilt länge nu. Men att få hem en router för att Asta på 80 år ska kunna koppla in den felfritt förstår jag inte. Jag vill inte ha skiten. Låt mig vara utan.

EDIT: Tror inte det dröjer länge tills nerladdningar av torrents t.ex. blir blockat av Telia. Ni som är insatta vet att Telia i dagarna blockerade en porrsida pga av trafik därifrån.

Telia smarten duger som modem, jag skulle rekommendera dig att be Telia brygga den och köp dig en härlig router, exemeplvis U56N från Asus.
Tråkigt dock att man måste betala en extra månadsavgift för skiten, men det är smällar man får ta. Telia är i övrigt kända för sin underbara peering (vilket leder till bra latency) och stabilitet, servicen är dock oftast skit, när det väl krånglar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Telia smarten duger som modem, jag skulle rekommendera dig att be Telia brygga den och köp dig en härlig router, exemeplvis U56N från Asus.
Tråkigt dock att man måste betala en extra månadsavgift för skiten, men det är smällar man får ta. Telia är i övrigt kända för sin underbara peering (vilket leder till bra latency) och stabilitet, servicen är dock oftast skit, när det väl krånglar.

Japp smällar man får ta. 506 kr är dock jäkligt dyrt även fast jag använder det mycket. Rena rånet om jag t.ex. bara för ut 15/1,5

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

EDIT: Tror inte det dröjer länge tills nerladdningar av torrents t.ex. blir blockat av Telia. T.ex. så blockerade Telia i dagarna en porrsida pga av trafik därifrån.

Torrent trafik lär de aldrig blockera.
Skulle det vara av anledningen att blockera och ta bort piratkopiering så finns argumenten där att torrent trafik används en heeeeel del att överföra laglig data också. Skulle aldrig hålla att blockera.

Skrivet av Ninotramp:

Japp smällar man får ta. 506 kr är dock jäkligt dyrt även fast jag använder det mycket. Rena rånet om jag t.ex. bara för ut 15/1,5

Själv betalas det cirka 400kr/Mån för Telias VDSL (30/10), får ut cirka 13/1.6 av det. Under all kritik.
"Telestationen verkar inte ha stöd för VDSL."
"-Varför påstår då eran hemsida samt kundtjänst att jag kan få VDSL tjänsten?"
"När du betalar för 30/10 VDSL så kopplas det automatiskt om till ADSL 24/1 när telestationen inte har stöd för det.)

Jag tycker verkligen att det är ett ruttet argument och försäljningsknep, men vad vet jag.

Fiber är framtiden, bara att vänta och se.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Själv betalas det cirka 400kr/Mån för Telias VDSL (30/10), får ut cirka 13/1.6 av det. Under all kritik.
"Telestationen verkar inte ha stöd för VDSL."
"-Varför påstår då eran hemsida samt kundtjänst att jag kan få VDSL tjänsten?"
"När du betalar för 30/10 VDSL så kopplas det automatiskt om till ADSL 24/1 när telestationen inte har stöd för det.)

Jag tycker verkligen att det är ett ruttet argument och försäljningsknep, men vad vet jag.

Fiber är framtiden, bara att vänta och se.

För jäkligt... Jag sätter 5 spänn på att min telestation INTE har vad du kallar VDSL. Nu blev jag plötsligt skogstokig. Ska säga till mäklaren att jag häver köpet jag får inte ut den hastighet jag vill ha.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

För jäkligt... Jag sätter 5 spänn på att min telestation INTE har vad du kallar VDSL. Nu blev jag plötsligt skogstokig. Ska säga till mäklaren att jag häver köpet jag får inte ut den hastighet jag vill ha.

Skulle dock i dagsläget aldrig flytte till en bostad som inte stödjer fiber. Det är trots allt en markant förändring i både latency, hastigheter och pris.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

För jäkligt... Jag sätter 5 spänn på att min telestation INTE har vad du kallar VDSL. Nu blev jag plötsligt skogstokig. Ska säga till mäklaren att jag häver köpet jag får inte ut den hastighet jag vill ha.

Men som sagt, brygga smarten och köp dig en egen router så ska det rulla på fint.

Lägenhet (hyresrätt) - tjata på hyresvärden att investera i fiber för lägenheterna.
Lägenhet (bostadsrätt) - prata med bostadsföreningen(?).
Villa - GRÄV.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har själv Telia 30 och får ut 30,39 Mbit/s ner och 7,62 Mbit/s upp. Har bryggat deras o-smart "router" och använder en egen. Går fort att fixa det, bara att joina deras chattsupport så är det löst på 10 min. Har även interleave avstängt vilket ger mig samma ping som folk med fiber härifrån. Hade ~11 Mbit/s upp innan det stängdes av men har hellre 20-30 ms lägre i CS:GO och Dota 2.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Skulle dock i dagsläget aldrig flytte till en bostad som inte stödjer fiber. Det är trots allt en markant förändring i både latency, hastigheter och pris.

Tack för stödet.. 506 spänn för kanske ynka 15/1.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Tack för stödet.. 506 spänn för kanske ynka 15/1.

Det suger. Betalar själv cirka 400+ för 60/10 VDSL2. Sen ser man folk som betalar under hundralappen för otroliga fiberhastigheter!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shrudder:

Har även interleave avstängt vilket ger mig samma ping som folk med fiber härifrån. Hade ~11 Mbit/s upp innan det stängdes av men har hellre 20-30 ms lägre i CS:GO och Dota 2.

Av tråden lite här,
men hur väl fungerar det i spel att köra onlinespel med interleaven avstängd? Visst kan det vara underbart med 30-50% lägre latency, men att packet loss kan bli tungt med det avstängt oroar mig lite. Några erfarenheter angående detta?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Av tråden lite här,
men hur väl fungerar det i spel att köra onlinespel med interleaven avstängd? Visst kan det vara underbart med 30-50% lägre latency, men att packet loss kan bli tungt med det avstängt oroar mig lite. Några erfarenheter angående detta?

Körde reducerad interleave förut på 5/1. Gick från 180ms till runtom 50. Inget packetloss, och hastigheten var i princip densamma. Bodde då ett par mil ute i skogen. Detta var 2010/2011. BBB

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Demonoidz:

Körde reducerad interleave förut på 5/1. Gick från 180ms till runtom 50. Inget packetloss, och hastigheten var i princip densamma. Bodde då ett par mil ute i skogen. Detta var 2010/2011. BBB

Då får det bli ett samtal till Telia på måndag angående detta, så får vi hålla tummarna att det behåller stabiliteten.
Tack & Bock för infon. Värt att pröva.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Av tråden lite här,
men hur väl fungerar det i spel att köra onlinespel med interleaven avstängd? Visst kan det vara underbart med 30-50% lägre latency, men att packet loss kan bli tungt med det avstängt oroar mig lite. Några erfarenheter angående detta?

Inga problem alls med packet loss. Däremot så får man fortare skyhög ping om man laddar ner samtidigt som man spelar med interleave avstängt så det är väl nackdelen, om man nu gillar att ladda ner hela tiden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shrudder:

Inga problem alls med packet loss. Däremot så får man fortare skyhög ping om man laddar ner samtidigt som man spelar med interleave avstängt så det är väl nackdelen, om man nu gillar att ladda ner hela tiden.

QoS / Netlimiter löser det problemet.
Tack för infon.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Då får det bli ett samtal till Telia på måndag angående detta, så får vi hålla tummarna att det behåller stabiliteten.
Tack & Bock för infon. Värt att pröva.

Tänk dock på att de inte alltid släpper på interleaven ifall det är scanova som äger kopparnätet (BBB gjorde det inte här tack vare just detta).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Demonoidz:

Tänk dock på att de inte alltid släpper på interleaven ifall det är scanova som äger kopparnätet (BBB gjorde det inte här tack vare just detta).

Vi får se vad kundtjänsten säger, först får vi sikta på att hitta någon som vet vad man pratar om.
Ibland när man ringer så undrar man vem det egentligen är som behöver hjälp med kunskap.
Det löser sig!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Vi får se vad kundtjänsten säger, först får vi sikta på att hitta någon som vet vad man pratar om.
Ibland när man ringer så undrar man vem det egentligen är som behöver hjälp med kunskap.
Det löser sig!

Ja, du behöver komma åt teknisk support, inte vanliga kundtjänsten - de är helt värdelösa. Lycka till!
Ps; kan vara värt att skicka ett meddelande till Scanova ifall telia säger nej, men hoppas inte på för mycket.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

99:- för 100/100 över fiber här! Dessutom ingår IP-telefoni som är helt gratis inrikes.

Sorry, kunde inte låta bli

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

99:- för 100/100 över fiber här! Dessutom ingår IP-telefoni som är helt gratis inrikes.

Sorry, kunde inte låta bli

Karma, just you wait.

F.ö fint pris, bevisar bara att ISPer glatt ger överpriser på bredband, om vi bortser ifrån koppar/stadsnätsavgifter och annat trams.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Karma, just you wait.

F.ö fint pris, bevisar bara att ISPer glatt ger överpriser på bredband, om vi bortser ifrån koppar/stadsnätsavgifter och annat trams.

Jag är än idag en smula häpen över hur det kan vara så billigt. Och nu är detta hos mina föräldrar, så jag åtnjuter inte detta privilegium längre, om det är någon tröst
Sen är det inte helt utan baksidor. Internet har fungerat i princip helt felfritt under alla år, bortsett från två nerperioder som varade några dagar respektive 3 veckor vardera. I sistnämnde fallet var deras gateway felkonfigurerad, vilket bara drabbade vårat hushåll och tog lite tid att reda ut, men vi fick kompensation för det. Telefonin dock... samtal väntar finns inte, nummerpresentation finns "ibland", knappval fungerar inte... så det var helt klart ett nerköp.

xDSL verkar inte komma längre (lägre) prismässigt. Faktum är att det har blivit dyrare de senaste åren. De allra billigaste abonnemangen har försvunnit. Är man ensam i hushållet kan man lika gärna använda 3G/4G, men då får man lägga ner sina bittorrents och bara spela turbaserade spel Så blev det för mig iaf.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian