Mus och tangentbord slutar fungera samtidigt

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord slutar fungera samtidigt

Hej!

Har googlat lite men hittar ingen som direkt har exakt samma problem och hittar därför ingen lösning till det heller.
Problemet är att när jag sitter och spelar, kan vara vad som helst såsom Magicka, Sanctum 2 eller Counter-Strike Global Offensive som exempel på de spelen jag spelat den senaste veckan.
Kan sitta och spela hur länge som helst och helt plötsligt så slutar både mus och tangentbord fungera, när jag sedan trycker på nån tangent på tangentbordet eller klickar på musen så hör man något form av tutande som sker i olika mängder beroende på hur många gånger du klickade.
Sen kan de ta upp till 10 sekunder innan de börjar fungera igen, men har tagit längre och kortare tid.

Så det är alltså helt random men sker bara när jag spelar, alltså inte när jag bara surfar lite eller liknande.
Har provat följande:

1. Provat ungefär 3st tangentbord där det hänt exakt samma sak på alla tre, har inte haft möjlighet att testa annan mus däremot men tror inte det har med kringutrustningen att göra eftersom båda slutar fungera samtidigt.

2. Avinstallerat USB drivers i enhetshanteraren
USB-styrenheter > *usb hub* > "Avinstallera"

3. Avinstallerat drivrutinen för mus och tangentbord
"Möss och andra pekdon" > Högerklicka musen och trycka "Avinstallera"
"Tangentbord" > "HID Keyboard Device" > Högerklicka och "Avinstallera"
Kopplade sedan ut usb sladdarna och startade om datorn och kopplade in dem igen.

Mvh Felix

Permalänk
Medlem

Har du en USB hub där du kopplar i mus och tangentbord?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Har du en USB hub där du kopplar i mus och tangentbord?

Om du syftar på något i form av denna:

Så nej, kopplar sladdarna direkt in i datorn.
Har provat med både de som sitter direkt till moderkortet både 2.0 och 3.0
och har även testat de framme på chassit som är kopplade till moderkortet med sladd, också där både 2.0 och 3.0

Men problemet kvarstår.

Syftade mer på att de går under de namnet i enhetshanteraren, såsom "Generic USB Hub". (Bild)

Dold text
Permalänk
Medlem

När min steelseries sensei gav upp så hände något liknande detta, både tangentbord och mus glappade till samtidigt trots att det bara var musen som var trasig. Det spelade ingen roll om man använde andra usb uttag heller. Det hände även när man inte spelade men då kom det inte lika ofta.

Ps. jag fick starta om datorn när detta hände.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

När min steelseries sensei gav upp så hände något liknande detta, både tangentbord och mus glappade till samtidigt trots att det bara var musen som var trasig. Det spelade ingen roll om man använde andra usb uttag heller. Det hände även när man inte spelade men då kom det inte lika ofta.

Ps. jag fick starta om datorn när detta hände.

Kanske börjar bli dags att ersätta min Naos 5000 med en ny :/
Garantin gick ut för nån månad sen så det var ju lägligt...

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för usb poll rate? har du ställt upp den så kanske mus/tangenbord inte klarar av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Vad har du för usb poll rate? har du ställt upp den så kanske mus/tangenbord inte klarar av det

Har inte varit inne och kladdat på några inställningar, och enligt programvaran ligger den just nu 1000Hz som den alltid har gjort.

Problemet har nu blivit mycket värre och händer allt oftare, har även börjat hända på skrivbordet och inte bara under spel.
Tutandet försvinner dock om jag kopplar ut musen och tangentbordet börjar fungera igen efter att jag kopplat ut musen.

Jag brukar ta med mig samma datormus som jag har till min stationära just nu till skolan varje dag och där har den aldrig slutat fungera så som den gör här hemma. Så det känns ju som att det vore vara något med drivrutinerna eller programvaran?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problemet, har försökt googla och har kollat andra trådar med liknande problem men det som folk har föreslagit har inte hjälpt. Det som skiljer mitt problem från andras är att jag aldrig behövt stänga av datorn när det händer för att de ska funka igen utan det brukar funka av sig själv efter ett par sekunder det uppstår även nåt tutande ljud varje gång jag trycker på musen/tangentbordet medans den inte funkar. Musen och tangentbordet lyser även fortfarande det är bara det att det inte funkar och blir som att man har aktiverat tröga tangenter eller något för både tangentbord och mus.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Körde lite tester idag genom att prova olika tangenter och möss och problemet kvarstod.
Finns det något annat sätt att ta bort alla usb drivrutiner än det sättet jag gjorde, vars sätt jag tror var fel

Annars får jag väl helt enkelt installera om Windows.