Permalänk

Vad betyder dessa termer?

Hej! Behöver hjälp med vad följande termer betyder, skulle kunna googla men önskar kortfattade svar!

Här är termerna: PCI-e, SATA, RJ45, Polaritet, DVI, Terabyte?

Var lite osäker på forumval då jag frågar om flera olika termer!

Permalänk

Tera (förkortat T) är ett SI-prefix som betyder en biljon eller 1012 Taget från wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Tera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennartstek:

Hej! Behöver hjälp med vad följande termer betyder, skulle kunna googla men önskar kortfattade svar!

Här är termerna: PCI-e, SATA, RJ45, Polaritet, DVI, Terabyte?

Var lite osäker på forumval då jag frågar om flera olika termer!

ska du koppla in något i dessa portar eller bygger du en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Hej! Behöver hjälp med vad följande termer betyder, skulle kunna googla men önskar kortfattade svar!

Här är termerna: PCI-e, SATA, RJ45, Polaritet, DVI, Terabyte?

Var lite osäker på forumval då jag frågar om flera olika termer!

PCI-e=ett gränssnitt för oftast grafikkort
SATA=ett gränssnitt för hårddiskar
RJ45=en typ av nätverkskabel?(kan ha helt fel här)
Polaritet=???
DVI=gränssnitt för en kabel, oftast mellan skärm och dator.
Terabyte(även TB)=en enhet för datalagring typ(1TB=1000GB 1GB=1000MB etc)

Tror det iallafall men nån annan får gärna rätta mig:)

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
99:e percentilen

PCI Express (PCIe) är ett gränssnitt för expansionskort, till exempel grafikkort och ljudkort. De gula portarna på den här bilden är PCIe x1 respektive x16.

Polaritet är det håll en krets är "vänd åt" (med avseende på plus- och minus-polerna).

DVI är ett gränssnitt du kan använda för att koppla in en skärm till datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

RJ45 är en kontakttyp. Fasta telefon använder (oftast) kontakten RJ11 som är mindre.

Polaritet är t.ex. (+) och (-) på ett batteri. Två poler (därav polaritet). Nordpolen och sydpolen på jorden som ger upphov till jordens magnetfält. (Jag är säkert helt ute och cyklar)

DVI = Digital Visual Interface, ett gränssnitt för bild.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

ska du koppla in något i dessa portar eller bygger du en dator?

Jag planerar att göra det.

Permalänk
Skrivet av lennartstek:

Jag planerar att göra det.

du glömde "distanser" = små skruvar som sitter under moderkortet för att det inte ska kortsluta.

ta gärna hjälp av nån du känner som har ett hum om montering. eller att du följer nån guide för att bygga datorn. finns såna här på SweC.

om några månader/år när den är dammig. ESD =statisk elektricitet, dammsug aldrig en dator!
Andra termer.
CPU
GPU
processor pinout.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

du glömde "distanser" = små skruvar som sitter under moderkortet för att det inte ska kortsluta.

ta gärna hjälp av nån du känner som har ett hum om montering. eller att du följer nån guide för att bygga datorn. finns såna här på SweC.

om några månader/år när den är dammig. ESD =statisk elektricitet, dammsug aldrig en dator!
Andra termer.
CPU
GPU
processor pinout.

Bra att du nämnde det där med skruvarna. Det där med ESD vet jag redan om. Kommer köpa ett billigt set först för att experimentbygga med.