Permalänk

Småfrågor om min Lenovo Y510p

Hello forumet

Köpte nyss en Lenovo Y510p och har lite frågor.

Är det någon som vet hur man stänger av (om det är möjligt) musaccelerationen på scrollen? Alltså inte den vanliga musaccen utan bara på scrollen, stör mig något fruktansvärt. Letat som en galning men hittar inget, registret kanske?

Sen, jag fick med OS:et förinstallerat, win8, utan USB eller skiva. Jag tänkte i framtiden byta ut SSD-cachen till en riktig SSD och flytta över OS:et dit. Vill dock formatera och installera på nytt då, inte ghosta. Hur ?
Jag testade att ladda hem MS win 8 setup program och tänkte göra en USB-installation på en usb men min produktnyckel (som jag hittade i ett externt program) godkänns inte av programmet. (Den är giltig, den gäller bara inte för programmet av någon anledning).

Ändra datorinställningar -> uppdatera/återställa funkar ju inte om jag vill formatera och lägga in OS:et på en ny HD, eller?

Hur är det tänkt att jag ska göra? Man får inte ladda hem en iso utan att ha en produktnyckel hos MS.

Permalänk
Hedersmedlem

Huruvida du kan stänga av accelerationen på scrollen beror på inställningsmöjligheterna i drivrutinen till musen eller plattan. Om du menar pekplattan så tror jag inte att det går.

Det ska finnas ett program på din dator som låter dig skapa ett återställningsmedia. Med det kan du göra en ominstallation senare. Du behöver inte nyckeln. Den ska finnas sparad i din dators BIOS. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag skapade ett återställnings-USB till min frus Lenovo laptop, så på något sätt går det.

När du sedan vill installera om så kan det hända att återställningsmediat inte vill installera på din SSD. I så fall rekommenderar jag dig att återställa och sedan klona. Det finns ingen egentlig anledning att installera om när man skaffat SSD, men om man vill ha en ren dator så att allt blir rätt från början kan man göra så.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Andreen:

;14552582']Hello forumet

Köpte nyss en Lenovo Y510p och har lite frågor.

Är det någon som vet hur man stänger av (om det är möjligt) musaccelerationen på scrollen? Alltså inte den vanliga musaccen utan bara på scrollen, stör mig något fruktansvärt. Letat som en galning men hittar inget, registret kanske?

Sen, jag fick med OS:et förinstallerat, win8, utan USB eller skiva. Jag tänkte i framtiden byta ut SSD-cachen till en riktig SSD och flytta över OS:et dit. Vill dock formatera och installera på nytt då, inte ghosta. Hur ?
Jag testade att ladda hem MS win 8 setup program och tänkte göra en USB-installation på en usb men min produktnyckel (som jag hittade i ett externt program) godkänns inte av programmet. (Den är giltig, den gäller bara inte för programmet av någon anledning).

Ändra datorinställningar -> uppdatera/återställa funkar ju inte om jag vill formatera och lägga in OS:et på en ny HD, eller?

Hur är det tänkt att jag ska göra? Man får inte ladda hem en iso utan att ha en produktnyckel hos MS.

Bara hämta hem windows 8 från valfritt ställe som är Omodifierat , själva produktnyckeln ligger i bioset så oroa dig inte för de

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Tack för svaren, hittade till slut återställningsprogrammet där man kan göra en recovery disk. (Lätt att bli förvirrad när laptopen kommer med dels Intel recovery agent, dels Onekey (Lenovo) Recovery agent och så då windows egna recovery agent)

Har googlat lite och vissa påstår att man måste ha en recoverypartition på HD:n om man ska installera win8 från recovery usb:n, vissa inte. Mer förbryllande. Nån som vet?

Har du lust att visa vart man kan ta hem en win8 iso? Eller menar du de piratade?

Ska nog tänka om angående ghosta disken istället, förstår inte varför det ska vara så komplicerat att installera win8 på en ren disk om man har köpt skiten.