World Of Warcraft under Linux Mint

Permalänk

World Of Warcraft under Linux Mint

Yo!

Har nu skaffat Linux Mint och har försökt att installera WoW med både PlayOnLinux och Wine, men det kraschar när jag tar mig fram till själva installationen av spelet. Den starta upp Launchern fint, men dör när den ska börja ladda hem spelet.

Tips någon?
/KDAson

Permalänk

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

Jag tror att man kan starta spelet med argumentet -opengl så kommer den att köra opengl istället för directx så det ska imte vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

Kom tillbaka när du vet vad program som wine gör i linux..

Till ts: testa andra linux distar och vilken version av wow kör du ?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Sötast
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

Yikes, här svarar vi helt utan att ha en aning om vad vi pratar om, underhållande men inte hjälpsamt...

Skrivet av KDAson:

Yo!

Har nu skaffat Linux Mint och har försökt att installera WoW med både PlayOnLinux och Wine, men det kraschar när jag tar mig fram till själva installationen av spelet. Den starta upp Launchern fint, men dör när den ska börja ladda hem spelet.

Tips någon?
/KDAson

Hjälp kan du kanske hitta här :

http://www.wowwiki.com/World_of_Warcraft_functionality_on_Win...
http://www.mmomeltingpot.com/2012/09/running-world-of-warcraf...
https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

Så fel och så konstigt svar på så många sätt och vis. Varför överhuvudtaget svara på något som man inte har en susning om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

Varför uttalar du dig när du har noll koll?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Yo!

Har nu skaffat Linux Mint och har försökt att installera WoW med både PlayOnLinux och Wine, men det kraschar när jag tar mig fram till själva installationen av spelet. Den starta upp Launchern fint, men dör när den ska börja ladda hem spelet.

Tips någon?
/KDAson

Starta spelet via terminalen och ge oss felmeddelandet du får

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Starta spelet via terminalen och ge oss felmeddelandet du får

Okej. Hur startar jag via terminalen då? Hehe...

Läste någonstans att spelet startar lättare på Ubuntu. Kan detta stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Okej. Hur startar jag via terminalen då? Hehe...

Läste någonstans att spelet startar lättare på Ubuntu. Kan detta stämma?

wine <path_to_wow.exe>

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Varning wall of text
Vilken version har du av Wine? (

winecfg

i terminalen eller om du hittar den i applikations fönstret, där kommer en version upp vad du kör) Se nedan:

Som ovannämna person skrev så starta det via terminalen för att få reda på varför något crashar. Vanligtvis crashar det för att du saknar något. (32bitars grafikdrivrutiner på 64bitars OS är ganska vanligt). Likaså lite annan mjukvara,

Du hitar lite information om spelet och wine på = http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=... Du bör köra senaste development versionen då Wine kraftigt kommer med nya prestandaversioner och fixar för spel.

PREFIX
Wine kör wineprefix (en bottle eller sandbox för Windows filer. PlayOnLinux skapar automatiskt ett på ~/.PlayOnLinux/wineprefix/ Ganska bra så du inte skapar en under ~/.wine som är standard. Du bör köra varje program/spel under egen bottle så kan varje ha specifika inställningar etc. Helt enkelt använd PlayOnLinux för detta då det blir smort.

Starta från terminal
Vill du starta sedan från terminalen använder du:
sökvägen och prefixet är såklart varierande från vad du installerade och inte säker heller om du skall starta en wow.exe eller någon launcher men funkar på samma sätt i princip.

WINEPREFIX=~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW wine ~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW/wow.exe

Virtual Desktop
Vill du skapa en Virtual Desktop (Löser ibland skumma problem om spelet crashar för att du tabbar ut eller liknande)

WINEPREFIX=~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW wine /desktop="WOW", 0x0 ~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW/wow.exe

0x0 skapar en virtual desktop i samma upplösning du har skärmen på. Vill du ha en annan skriv 800x600 eller diverse upplösning.

nVidia
Har du nVidia kan du testa att köra med GL_THREADED_OPTIMIZATIONS=1 som kan hjälpa med prestandan en del ibland. Du gör det genom att ha det i startsträngen i terminalen.

__GL_THREADED_OPTIMIZATIONS=1 WINEPREFIX=~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW wine /desktop="WOW", 0x0 ~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW/wow.exe

Extra prestanda
En sak du kan också lägga till för att kräma ut extra prestanda är att stänga av debugging med WINEDEBUG=-all Detta skall du dock bara göra när du inte längre får crash såklart.

Strängen blir då:

WINEDEBUG=-all WINEPREFIX=~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW wine /desktop="WOW", 0x0 ~/.PlayOnLinux/wineprefix/WOW/wow.exe

Notis
Om du har mellanslag eller speciella tecken i terminalen använd backslah d.v.s

Program Files (x86) Program\ Files\ \(x86\)

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

WoW är DirectX vilket kräver windows. För att kunna spela på Linux krävs OpenGL. Detta betvivlar jag starkt på att man kan komma runt med mjukvara.

DirectX är just vad det är mjukvara och finns ingen anledning att det inte skulle funka på andra operativsystem eller versioner av Windows. Du kan komma runt med detta antingen via VM eller köra en translation layer som Cedega/Cider Crossover eller Wine. Linux är inget farligt och omöjligt att programmera eller spela på som vissa tror sig få.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag har Wine 1.6.2...

Permalänk
Medlem

Lite ot:

Får man mer fps om man kör wow från tex ubuntu 14.04 än win 8?
Vet inte hur det är i dag, men förr har väl alltid win ätit upp massor med prestanda som man sluppit i linux?

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av estoffe:

Lite ot:

Får man mer fps om man kör wow från tex ubuntu 14.04 än win 8?
Vet inte hur det är i dag, men förr har väl alltid win ätit upp massor med prestanda som man sluppit i linux?

Beror på vad du kör för hårdvara. Enligt rapporter med folk som körde nVidia och WOW med optimerat Wine för spelet fick mer FPS än vad de fick i Windows men igen YMMV.

Är det värt att byta til Linux bara för FPS nej. Linux är annat OS annan filosofi. Vill du testa fine kör hårt men att byta OS bara för några få FPS i byte mot att behöva ha kunskap i Linux om du spelet inte funkar så som det skulle nja.

PlayOnLinux förbättrar avsevärt när det gäller att få igång ett spel. Funkar det direkt awesome du kommer få igång det lika snabbt som på Windows. Går något fel för att spelet eller att du är "special snowflake" så kommer det sedan kräva lite kunskap att fortsätta som vanligtvis inbitna Windows användare inte alls har.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag uppgraderade Wine och den drog ner spelet utan problem. Men nu kraschar den istället när jag loggat in och ska välja karaktär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Jag uppgraderade Wine och den drog ner spelet utan problem. Men nu kraschar den istället när jag loggat in och ska välja karaktär...

Hjälper oss inte mycket om du inte säger vad för wine och inte visar någon info när den crasha. (Terminal eller wines crash info som man kan copy/pasta)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag har WIne 1.7.16.
Ska försöka copy/pasta crash info.

Permalänk

Stäng av torrent-nedladdning när den ska börja ladda ner.

Det funkar ju ungefär som WoT,den kraschar åxå om man inte stänger av torrent.

Edit ; Ups såg inte att du lyckats ladda ner det nu,låter ovanstående stå kvar dock för det är en bugg som andra kanske har nytta av.