Asus AC66U FW vs Asuswrt-Merlin vs DD-WRT

Permalänk

Asus AC66U FW vs Asuswrt-Merlin vs DD-WRT

Hej!

Har nyligen införskaffat mig en Asus AC66U som skall användas i min nya lägenhet. Tänkte förbereda routern innan jag flyttar, men innan jag börjar ändra inställningar i routern undrar jag vilket firmware jag ska köra på?

Senaste firmwaren från Asus? Merlins senaste? Eller DD-WRT?

Vad jag förstått ska man välja efter vilka funktioner man är ute efter, men det enda jag vill är att routern är stabil. Jag vill ha ett fungerande 2.4GHz samt 5GHz WIFI samtidigt som routern klarar av min 100/10 lina utan att den går ner/strular. Någon som har erfarenhet av dessa olika firmwares stabilitet?

MVH
RallyLaxxen

Permalänk
Medlem

Har haft noll problem med ASUS std FW.
Och då menar jag NOLL krångel på c:a ett års drift.
Enda reboots jag gjort har varit när den installerat updaterad FW.
Sitter på 100/100 fiber.
Det trådlösa är snabbt som attan och superstabilt.

Som vanligt så gäller "If it aint broke, don't fix it".

Permalänk
Medlem

har visserligen en RT-N66U och inte en ac men har kört stock, dd-wrt och merlin och även om jag kör merlin idag så hade jag inga som helst problem när jag körde stock firmwaren så som den svenskatigern sade ovanför mig "If it aint broke, don't fix it"

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Inaktiv

Räckvidden på det trådlösa har jag upplevt varit bättre med ASUS. Annars har de varit lika stabila båda två tycker jag. ASUS verkar även ha släppt en firmware som fixar problemen med IPTV. ÄNTLIGEN!

Permalänk

Får börja med Asus egna och se hur de funkar