Nätverksfundering, hus med 2 våningar

Permalänk
Medlem

Nätverksfundering, hus med 2 våningar

Håller på att sätta upp ett trådat nät här hemma.

Har ADSL modemet och routern på nedervåningen i groventren.
Därifrån skall jag dra 1 kabel till vardagsrummet till en Raspberry Pi.
Sedan har jag även ett sovrum nere som skall bestyckas med ett nätverksuttag.
Detta är inga större problem.

Min fundering rör mer övervåningen.
Där skall jag totalt ha 3 st uttag. 2 st datorer samt 1 st Raspberry Pi
Kan jag på något vis dra upp 1 kabel och sedan förgrena denna till övriga utan att använda en switch?

Min första tanke är alltså enl följande. Modem - Router - Switch (1 st kabel till sovrum, 1 st till Vardagsrum samt 1 st till övervåning) sedan en switch direkt uppe för att förgrena till datorer samt RSP Pi där.

Tänker jag rätt? Problemet med detta är att switchen blir vid min dator och då måste jag dra tillbaka kablar därifrån till sonens rum bland annat.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Varför drar du inte en kabel till varje rum som behöver anslutas till nätet? Jag själv har 5 uttag här hemma som jag kopplar rakt in i min router eftersom jag har en 5 portars.

Om du har möjlighet att dra kabel direkt till alla ställen där du vill placera dina nätverksuttag, så tycker jag att det är en bättre ide. Just för att slippa switchar, kablar på golv och dylikt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Varför drar du inte en kabel till varje rum som behöver anslutas till nätet? Jag själv har 5 uttag här hemma som jag kopplar rakt in i min router eftersom jag har en 5 portars.

Om du har möjlighet att dra kabel direkt till alla ställen där du vill placera dina nätverksuttag, så tycker jag att det är en bättre ide. Just för att slippa switchar, kablar på golv och dylikt.

Absolut är det ett alternativ, men det blir ett rätt stort hål om jag ska dra alla 3 kablar genom golvet ner till nedervåningen alternativt kabellister i trappen m.m
1 kabel upp ser jag som enda alternativet tyvärr.
har bara 4 portar på min router så någonstans måste jag köra switch hursomhelst.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du ska tänka lite så här. 1 Kabel mellan källare och övervåning. Sedan kör du 1 switch i källaren och 1 där uppe. Kabeln går mellan dessa två switchar.

Permalänk

Du kan också splitta en kabel för två uttag eftersom en TPkabel består utav 4 par trådar varav 2 par används för 100mbit. På det viset kan du få dubbla uttag med bara en kabel. Om det nu är till någon hjälp

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusG:

Absolut är det ett alternativ, men det blir ett rätt stort hål om jag ska dra alla 3 kablar genom golvet ner till nedervåningen alternativt kabellister i trappen m.m
1 kabel upp ser jag som enda alternativet tyvärr.
har bara 4 portar på min router så någonstans måste jag köra switch hursomhelst.

Om du känner någon duktig elektriker så låt hen dra kablarna i redan befintliga kabelrör i lägenheten/huset, därefter monterar du ett sedvanligt nätverksuttag i varje rum.

Vi gjorde så här hemma (med tillåtelse från hyresvärden) och det blev perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com