Permalänk
Medlem

Extra fläkt på Cooler Master 212 EVO

Jag har för tillfället en 4670k i mitt system som kyls av en CM 212 EVO med stockfläkten och en extra vanlig 120mm chassifläkt från Fractal Design. Tyvärr så visste jag inte att man behövde ha en PWM fläkt för att kunna styra en fläkt som var kopplad till en 4pin kontakt. Den extra fläkten på min 212 EVO är 3pin och jag kan inte koppla den till ett 3pin uttag eftersom att alla dem är upptagna. Jag vill få ner ljudnivån av min dator och extrafläkten låter mycket högre än alla andra fläktar, alltså funderar jag på att skaffa en PWM fläkt (120mm) och byta ut 120mm fläkten från Fractal. Jag bryr mig mer om priset än utseende (eftersom att jag ej har fönster på chassit) så jag vill förmodligen inte byta ut båda fläktarna på processorkylaren till likadana fläktar såvida det inte ger ökad prestanda. Jag vill inte heller lägga ned pengar på en fläktkontroller. Vilka fläktar är att föredra? Bör man lägga ner pengar på en lite dyrare och bättre fläkt (t. ex. denna: http://www.inet.se/produkt/5322328/corsair-air-series-sp120-q...) eller spelar det ingen roll tillsammans med stockfläkten?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Noctua fläktar.
http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vad gäller dubbla fläktar till 212 EVO:n, gäller alltid att man kör den starkare fläkten som inblås (blåser igenom metallflänsarna) och den svagare som utblås (bort från flänsarna).

Rekommenderar alltid Aerocools serier. De nya ska vara grymt bra, har dock aldrig provat själv. Hela mitt chassi är däremot utrustat me deras näst nyaste serie - Aerocools Shark. Svinbra blås i de där rackarna! Blev själv väldigt förvånad när jag fick hem dem, speciellt eftersom jag drog ett wildcard och köpte fläktar med ett, för mig, helt okänt märke. I min mening blåser de utan tvekan skiten ur Noctuas påkostade varianter

Dessutom kostar de mellan 55-75 spänn (120mm-varianten), och kommer i olika färger och LED-lysen! Ta dig en titt på CDON eller webhallen, de har rätt många.

Aerocools Shark - det är grejer det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Vad gäller dubbla fläktar till 212 EVO:n, gäller alltid att man kör den starkare fläkten som inblås (blåser igenom metallflänsarna) och den svagare som utblås (bort från flänsarna).

Rekommenderar alltid Aerocools serier. De nya ska vara grymt bra, har dock aldrig provat själv. Hela mitt chassi är däremot utrustat me deras näst nyaste serie - Aerocools Shark. Svinbra blås i de där rackarna! Blev själv väldigt förvånad när jag fick hem dem, speciellt eftersom jag drog ett wildcard och köpte fläktar med ett, för mig, helt okänt märke. I min mening blåser de utan tvekan skiten ur Noctuas påkostade varianter

Dessutom kostar de mellan 55-75 spänn (120mm-varianten), och kommer i olika färger och LED-lysen! Ta dig en titt på CDON eller webhallen, de har rätt många.

Aerocools Shark - det är grejer det!

De verkar bra, men problemet är att de inte är PWM.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5322330/corsair-air-series-sp120-h...

Sätt den som inblås och stockfläkten som utblås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rophaz:

De verkar bra, men problemet är att de inte är PWM.

Just det, kanske jag skulle nämnt De är ordentligt tysta i vilket fall som helst. Dessutom ökar du ju livslängden på parollen om du kör den i lägre temp. hela tiden ändå

Om du ändå vill styra fläktarna, kan du ju alltid spänningsstyra dem genom moderkortet. Bara in i BIOS och smälla på

Permalänk

Vill bara nämna att Coolermaster har en 120 mm fläkt som heter jetflo. Rekommenderar att ni kollar in den.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz