Vattenkylningskit: Alphacool set 120 LT/ST är det bra?

Permalänk
Medlem

Vattenkylningskit: Alphacool set 120 LT/ST är det bra?

Hejsan!

Ska göra ett litet projekt med mitt Fractal Design node 304, är detta kit bra. Har blivit sugen på riktigt vattensystem!

http://www.coolingstuff.se/p/843/alphacool-set-120-lt-st

Tackar för svar

Niklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk

Jag började min vattenkylnings karriär med store bror till det kitet. Nämligen 360 varianten och det funkade bra så jag tror det funkar för dig med.

Men ska du överklocka så behövs bättre grejor.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag började min vattenkylnings karriär med store bror till det kitet. Nämligen 360 varianten och det funkade bra så jag tror det funkar för dig med.

Men ska du överklocka så behövs bättre grejor.

Jag tror nog man kan överklocka en hel del på den kylningen.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Jag tror nog man kan överklocka en hel del på den kylningen.

Han har en Haswell propp och de brukar vara varma. Det var min med har han tur så är den inte så varm av sig så utrymme för överklockning finns.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga. Går det att ha två fläktar på radiatorn, så att man får ett rejält
utblås av luft ur chassit! I mitt chassi blåser fläktarna in i fronten och ut i bakre chassi.

Finns det någon fläkt som är bättre och tystare än andra fläktar?
Funderar på dessa!

http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Han har en Haswell propp och de brukar vara varma. Det var min med har han tur så är den inte så varm av sig så utrymme för överklockning finns.

Man kan oftast få upp en haswell i 4,3/4,4 ghz utan bekymmer. Tom på luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Han har en Haswell propp och de brukar vara varma. Det var min med har han tur så är den inte så varm av sig så utrymme för överklockning finns.

Anledningen till att de är varma är att Intel snålat med tillverkningen och värmen hålls mellan kärnan och IHS (metallhöljet på processorn). Därför är det inte kylaren som har stor betydelse eftersom att all värme ändå inte kan nå den Samma gäller Ivy Bridge.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Man kan oftast få upp en haswell i 4,3/4,4 ghz utan bekymmer. Tom på luft.

Ha jag hade himmla problem att komma upp till 4.4 med min. Det krävdes både delid och köra utan ihs (metal biten på processorn) naked mount för det+ custom loop. Nu ligger jag på ca 53 grader i load nu är jag nöjd.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ha jag hade himla problem att komma upp till 4.4 med min. Det krävdes både delid och köra utan ihs (metal biten på processorn) naked mount för det+ custom loop. Nu ligger jag på ca 53 grader i load nu är jag nöjd.

Då måste du åkt på en riktig nitlott i kisellotteriet :/

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Då måste du åkt på en riktig nitlott i kisellotteriet :/

Jupp för 4.4 krävs för mig 1.29v. Har fått den stabil på 4.5 men då måste den ha ca 1.35v men då är den het som lava. Hade en önskan att komma till 4.6-4.7 men det är bara att glömma.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt så är haswell av den varmare typen och största problemet ligger i att få ut värmen i kylsystemet. En 120 radiator är i minsta laget (enligt mig) men pga värmeöverföringsproblemet så blir det inte bättre bara genom att tillföra mer radiatoryta visst kommer vattentemperaturen att sjunka o de påverkar ju såklart temperaturen på processorn men mer radiatoryta betyder främst lägre ljudnivå i de här fallet.

Men om ts inte tänkt delidda processorn så han får ut mer värme i systemet så kommer de där kittet duga för en lägre/normal oc. Själv hade jag tidigare ett slutet vattensystem från coolermaster med en 120 rad, kommer dock inte ihåg va den heter men med den lyckades jag nå 4,5 ghz @ 1,255 v och det gav mig en max temp på ca 80 grader men då med fläktar som lät som en mindre jetmotor

De jag är lite skeptisk till är den där pumpen och reservoar lösningen, men de får någon med erfarenheter säga mer om

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

Problemet med det kitet är att få ur all luft ur systemet. Fick hålla på ett bra tag med det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Problemet med det kitet är att få ur all luft ur systemet. Fick hålla på ett bra tag med det.

Dåligt flöde i loopen ?

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Skrivet av joonazz:

Dåligt flöde i loopen ?

Pump bay/res var så liten så det ryms inte så mycket vatten i den. Man fick fylla och hålla på jäklas ett tag.
Det var inte mycket spelrum mellan ressen var full och tom för den är så tunn.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D