Behöver hjälp med långsamt internet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Behöver hjälp med långsamt internet

Hejsan!

Jag har Glocalnet som bredbandsleverantör och 2mbit.

Dom gjorde nyligen en ändring av något slag som gällde byte från PPPOE till DHCP.
Har ingen aning om vad detta betyder...

Nu är uppkopplingen EXTREMT seg och jag får inte alls ut den hastighet jag ska ha.

Mellan modemet och stationen verkar det dock inte vara några problem.
DownStream Connection Speed 2458 kbps
UpStream Connection Speed 1055 kbps

Varför kan jag då inte surfa i rätt hastighet?
Vad kan vara felet?

Glocalnet har inte lyckats hjälpa mig alls..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det där bör inte hänga ihop, det är något annat som krånglar.
Har du haft en router i detta eller har du ställt in pppoe i datorn?

Anslutningshastigheterna du ser, var läser du dom någonstans?

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Gurk:

Det där bör inte hänga ihop, det är något annat som krånglar.
Har du haft en router i detta eller har du ställt in pppoe i datorn?

Anslutningshastigheterna du ser, var läser du dom någonstans?

Har 2 olika modem som jag testat med och 2 olika datorer men det är samma problem.

(Routern är en ADSL firewall router DG834
har också testat med en ZyXEL P-2601HN-F1)

Anslutningshastigheterna läser jag inne i modemet så det borde ju vara mellan modemet och stationen.
kör jag dock tptest eller bredbandskollen så ligger det på ca 50kbit/s upp och ned.. vilken är helt värdelöst..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Okej, bra information. Du bör även se en "attainable" hastighet och hur mycket fel det blir (typ "FEC", "ES" "OES"), eller så är det bortgömt från GC?

Har du provat att se om det blir bättre utan att köra trådlöst? (Jag innerligt hatar den där zyxeln som jag själv hade väldiga problem med det trådlösa, fast med BBB för något år sedan)

Om du har gjort allt det där, och provat kanske med en dator till då SKA supporten ta och fixa det där åt dig.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Gurk:

Okej, bra information. Du bör även se en "attainable" hastighet och hur mycket fel det blir (typ "FEC", "ES" "OES"), eller så är det bortgömt från GC?

Har du provat att se om det blir bättre utan att köra trådlöst? (Jag innerligt hatar den där zyxeln som jag själv hade väldiga problem med det trådlösa, fast med BBB för något år sedan)

Om du har gjort allt det där, och provat kanske med en dator till då SKA supporten ta och fixa det där åt dig.

Hmm vart kan man se det? hittar inget sånt.

Jag kör inget trådlöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Om det inte syns är det (nog) dolt helt enkelt.
Jo, om du ändå nu har dålig hastighet (du får tänkas prova från en annan dator också) och du kan få supporten att ta en portstatus och kolla efter hur mycket paketfel det blir i modem och i station, ja... är det en bra uppkoppling, bra värden i övrigt... då är felet hos GC och dom får ta och fixa det åt dig, stå på dig.