Hjälp! Batteri tas slut redan 30h efter fulladdning.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Batteri tas slut redan 30h efter fulladdning.

Hej.
Jag hade min HTC i villoläge efter sist fulladdning ( laddade över natt och lampan lyste grönt) , men redan efter knappt 30h, så är det på 10% batteri.
Kollade på batteriinfomation, så står det ung. 3700mV efter batterispänning. Tror det var mer än 5000 mV när jag köpte mobil.
När jag kollade på batterihistorik, så står det att mer än 90% har gått till internet. Fast jag hade inte aktiverat någon nätverk, varken WIFI eller mobil nätverk.

Är batteriet trasigt? Hur stor är chansen att den börjar fungera "normal" igen? Tråkigt att behöva laddda den nästa dagligen.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett dåligt batteri.
Jag har haft liknande på min xperia några gånger efter att jag laddat den, precis som någon app får den att dra massa batteri men efter att startat om mobilen och laddat den igen så har det slutat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Någon app försöker antagligen komma åt internet och är det avstängt så försöker den och försöker tills den kommer åt internet - gissar jag.

Batteriet är knappast trasigt. Det står att batteriet går åt åt internet, så leta appen som försöker koppla upp sig hela tiden.

Permalänk
Medlem

Tack för svar
Har nu laddat mobilen medan det var avstängd, och batterispänning har ökat från 3700mV till 4100mV.
Har inte användat mobilen sedan det startdes, så det bör väl inte vara några onödiga program igång. Och får se hur länge kommer batterie att räcka till.

Är det normalt att batterispänning sjunker från 5000mV(nyköpt) till 4000mV(förra året) sen till 3700mV(igår) och ökas till 4100mV(nu) igen?

Permalänk
Medlem

det var inte 5000mV när du köpte mobilen.

Permalänk
Medlem

Batteri är förbrukningsvara/färskvara i den bemärkelsen att det över tid kommer bli sämre - så det är normalt.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min galaxy s2, när mobilen blev varm drainade batteriet hur snabbt som helst
Flashade cyanogenmod och annan kernel och sedan dess har mitt batteri mått mycket bättre

Permalänk
Medlem

30h ska du vara nöjd med! De flesta är nöjda om deras mobiler räcker dagen ut, var glad att du har marginal.

"Tråkigt att behöva laddda den nästa dagligen."
Gör som jag och ladda den medan du äter frukost. Det är mycket bättre för batteriet med kortare laddningssessioner än en enda lång överladdning över natten.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

30h ska du vara nöjd med! De flesta är nöjda om deras mobiler räcker dagen ut, var glad att du har marginal.

"Tråkigt att behöva laddda den nästa dagligen."
Gör som jag och ladda den medan du äter frukost. Det är mycket bättre för batteriet med kortare laddningssessioner än en enda lång överladdning över natten.

Inte för att gnälla eller så, men finns det inte elektronik i telefonen som förhindrar överladdning?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Inte för att gnälla eller så, men finns det inte elektronik i telefonen som förhindrar överladdning?

Förhoppningsvis... Dock trivs litiumjonbatterier bäst inom intervallet 20-80 %, så oavsett hur man ser på det så är det inte bra att ladda fullt varje natt. Å andra sidan, som någon här ovan påpekade, är batterier mer eller mindre en förbrukningsvara, så man kan i princip misshandla batteriet hur mycket man vill och sedan ersätta så fort det ger efter.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara någon app som drar massa ström. Kanske prova göra en factory reset?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D