Ska jag införskaffa mig en Galaxy S5 och i såfall hur?

Permalänk
Medlem

Ska jag införskaffa mig en Galaxy S5 och i såfall hur?

Tjenare!

Jag sitter för tillfället med en iPhone 4S som jag införskaffade mig för omkring 2,5-3 år sedan och känner för att skaffa mig en ny mobil då jag är less på den dåliga upplösningen och liten storlek, 3,5". Jag har i flera månader spekulerat på ett antal mobiltelefoner, genom omdömen/recensioner, specifikationerna, unboxings/reviews på YouTube. Och det är riktigt svårt att välja om hur jag ska gå tillväga.

Jag är mestadels sugen på Samsung Galaxy S5 då specsen samt omdömena ser bra ut men också att jag provade på den på Dustin Expon som var förra månaden, dock väldigt snabbt då det fanns andra grejer att kolla på.
Men har också provat på Galaxy S4 samt Galaxy S2 & Galaxy S2 Plus.
Innan jag skaffade iPhonen så hade jag en android mobil av märke och modell, HTC Wildfire som körde med version 2.2(FroYo) och var riktigt seg och tråkig.

Vad rekommenderas, att köra med Abonnemang och delbetala mobilen eller köpa kontant och skaffa abonnemang?
Visst det valet är individuellt beroende på hur mycket man ringer, surfar och sms:ar och andra orsaker. Men hur skulle du ha gjort?

Om man skaffar en Galaxy S5 på Comviq med Fastpris Student med 24 månaders bindningstid:
* Bindningstid: 24 månader(2 år)
* Månadskostnad: 395 kr/mån
* Engångskostnad: 0 kr
* Den minsta totalkostnaden ska bli 9480 kronor och 3 GB surf, ringa, mms och sms ska ingå.

Om man köper mobilen kontant och köper till ett Fastpris Student -abonnemang så blir det:
* Bindningstid: 0 månader
* Betala direkt: 6390 kr
* Månadskostnad: 195 kr/mån * 24 = 4680 kr
* Sammanlagt så blir det 6390+4680= 11070 kronor

Jag har nu bara kalkylerat lite snabbt så beräkningarna kanske inte stämmer men om dom inte gör det, kan du gärna rätta till.

Går det att använda vanligt kontantkort efter att bindningstiden är slut? eller hur funkar det? jag antar att det är olika beroende på vilken operatör man väljer.
Kan också tillägga att jag aldrig förut har ägt abonnemang...

Ifall det är någonting annat jag har missat, säg då gärna till...

Tack i förväg /Davvarn

Permalänk
Medlem

Det är ingen hemlighet att operatörerna subvensionerar mobilerna lite mot att man binder sig i två år. Känner du dig bekväm med en hög månadskostnad är det bara att köra på det. Har du sparade pengar och vill få mobilen betald direkt kan det eventuellt kännas bättre i själen plus att du dessutom inte binder dig till en operatör.

SGS5 är en vattentät SGS4a med fingeravtrycksläsare och lite bättre batteri (samt något snabbare, lär dock inte märkas). Vill du komma billigare undan (om du betalar telefonen kontant) kan du lika gärna ta en S4a tycker jag eftersom den kostar hälften så mycket.

Permalänk
Medlem

Denna tråden kan vara värd att länka; http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1289953-ny...

Du ser i alla fall ut att ha kalkylerat rätt på kostnaderna så.