Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Bahnhof - Packetloss - Router

Hej,

Jag har sedan länge haft problem med sporadiska avbrott med min anslutning, så jag valde att undersöka detta problem med pingplotter. Pingplotter gav då resultat, efter 1440 samples, att det uppstod packetloss; främst hop 6, ca. 30% (via router). För att minimera faktorer på min sida som påverkar detta har jag provat byta kabel med mera utan framgång. Problemet är dock att när jag ansluter kabeln direkt till mediaomvandlaren (dvs. utan router) så lyckas jag ej få någon internetanslutning av någon anledning - färgen från baksidan av datorn lyser nu orange istället för gront (med router) och jag får ingen anslutning. Förstår verkligen inte varför, mediaomvandlaren är nyligen installerad i samband med öppen fiber som installerades i min villa för cirka 6 månader sedan. Jag har märkt att on/off-knappen på denna ej fungerar, utan jag måste ta ut kontakten från eluttaget (varför? trasig? men om den är trasig, varför fungerar det då via routern, och allt lyser som det ska). Vad kan detta orsakas av? Kanske bör jag prova med att starta om datorn när jag ändrat att köra via väggen direkt, inte för att jag ser hur det skulle kunna påverka resultatet.

TL;DR. För att minimera faktorer på min sida som orsakar packetloss vill jag utföra pingplotter-körning utan router. Problemet är att jag ej lyckas få anslutning till internet då jag kringgår routern och kör direkt via mediaomvandlaren, för att sedan få anslutning direkt då jag går via routern. Vad kan detta bero på?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

MAC-låsning, är förmodligen anledningen till att du inte kan ta bort routern. Ivfsh, be din operatör att byta ut den trasiga mediaconvertern.