Lacie Network Space NAS slutat fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vellinge
Registrerad
Nov 2002

Lacie Network Space NAS slutat fungera

Har en Lacie Network Space NAS som fungerat bra. Har haft lite strömavbrott och sedan dess har NASen inte fungerat. Får ingen kontakt via nätverksuttaget. Det jag vill göra är att försöka kopiera över innehållet på hårddisken till en annan och har därför plockat ur disken ur NASen.

Just nu är disken inkopplad via en docka till USB porten och Windows hittar inte disken. Efter lite sökningar på nätet verkar det vara Linux som körs i botten på NASen och därmed använder ext3 som filsystem.

Tankade ner Ext2 Volume Manager och där dök disken upp. Någon Swap partition och någon system partition formaterat med ext3. Däremot så den största partitionen på 930GB var i RAW format.

Vad kan jag göra nu för att få tillgång till infon på disken? Formaterar jag den i ext3 försvinner datan och så vad skulle jag kunna göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Har tyvärr endast tillgång till en bärbar dator som kör windows 7 så jag har ingen möjlighet att koppla in den i en annan stationär dator eller lacei NAS.

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Jag skulle köra en Linux LiveCD på din dator och se om du ser någonting där. Mig veterligen använder NAS:en EXT3 så du borde kunna se den, möjligen har MFT-tabellerna eller liknande blivit korrupta under strömavbrottet och volyminformationen gått förlorad, men du kan fortfarande förmodligen fiska ur datan.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::