mSata SSD stek varm, fel på moderkort eller disken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

mSata SSD stek varm, fel på moderkort eller disken?

Jag älskar extra SSD utrymme åt mina foton, så jag chansade med att beställa en mSata SSD till min bärbara dator. Officiellt finns det noll dokumentation om denna mystiska tomma mSata plats i min dator, men på nått forum stod det att Acer säger att den är disabled men att den funkar utmärkt för dom som testat den (förutom att den går inte att boota ifrån).

Och den funkade (i windows, inte i boot men det är ok), men efter formatering kom "Hard Disk Sentiel" upp med en varning att den är 92 grader varm. Jag antog att den läste fel, men när jag kände med fingret var den faktiskt väldigt varm. No way att jag kommer lägga min dyrbara information på en disk som ligger i den tempraturen.

Så nu måste jag väll skicka tillbaka den till Amazon, ser inget annat val. Jag har redan nyaste drivers och bios så ser inget jag kan göra här.

Men jag funderar inför framtiden, om jag ska prova med en ny mSata disk i hopp att den disken inte överhettar, eller om det helt enkelt är moderkortet som är fel på och jag med andra ord bör helt glömma bort det där med mSata?

Mer tråkig info:
*Det enda jag kan hitta på itnernet är folk som haft problem med mSata överhettning pga att nått wifi-kort som ligger precis intill mSata kortet. Men det är inte fallet i min bärbara, mSata platsen har mkt utrymme, och jag har inte änns skruvat på locket änn så den har bra med ventilation.
*Hårddisken är Crucial CT480M500SSD3 480GB M500 mSATA 6Gb/s http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00BQ8RHMO/ref=oh_details_...
*I Crystal Mark får den skitbra hastigheter, men i HD tune as dålig och hackig speed runt 170MB/s.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Den är specad att köras i 0-70 grader så 92 grader är för varmt. Dock borde den ha vissa inbyggda skydd för överhettning som borde slagit till. Du kan inte avgöra om den är 60 grader eller 90 grader genom att bara känna på den.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Zotamedu:

Den är specad att köras i 0-70 grader så 92 grader är för varmt. Dock borde den ha vissa inbyggda skydd för överhettning som borde slagit till.

Tack.
Jag tror anledningen varför den går så hackig hastighet är eftersom överhettningsskyddet sänker hastigheten. Fast att det inte hjälper, för även när disken inte gör nått så går den gradvis upp i graderna för varje minut.

Skrivet av Zotamedu:

Du kan inte avgöra om den är 60 grader eller 90 grader genom att bara känna på den.

Sant, men jag kan avgöra att den är varm. Mina andra SSD diskar är iskalla (känns kalla och mäts på 26 grader), så faktum att denna är svinhet bara för att jag formaterade den gör mej orolig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Zotamedu:

Den är specad att köras i 0-70 grader så 92 grader är för varmt. Dock borde den ha vissa inbyggda skydd för överhettning som borde slagit till. Du kan inte avgöra om den är 60 grader eller 90 grader genom att bara känna på den.

Det går alldeles utmärkt att avgöra om tempsensorerna fungerar som dom skall kan man vidröra något som är 92 grader utan att bränna sig så är det inte 92 grader helt enkelt, tänk på att vatten som är 60 grader ger brännskador på oskyddad hud.

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Puttefnasket:

Det går alldeles utmärkt att avgöra om tempsensorerna fungerar som dom skall kan man vidröra något som är 92 grader utan att bränna sig så är det inte 92 grader helt enkelt, tänk på att vatten som är 60 grader ger brännskador på oskyddad hud.

Men tempen menas väll längst inne i smeten och inte själva ytter plasten som mina fingrar kommer åt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Sätt lite kylflänsar på den.

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Msi Geforce 970 Armor, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 12gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Niber:

Jag älskar extra SSD utrymme åt mina foton, så jag chansade med att beställa en mSata SSD till min bärbara dator. Officiellt finns det noll dokumentation om denna mystiska tomma mSata plats i min dator, men på nått forum stod det att Acer säger att den är disabled men att den funkar utmärkt för dom som testat den (förutom att den går inte att boota ifrån).

Och den funkade (i windows, inte i boot men det är ok), men efter formatering kom "Hard Disk Sentiel" upp med en varning att den är 92 grader varm. Jag antog att den läste fel, men när jag kände med fingret var den faktiskt väldigt varm. No way att jag kommer lägga min dyrbara information på en disk som ligger i den tempraturen.

Så nu måste jag väll skicka tillbaka den till Amazon, ser inget annat val. Jag har redan nyaste drivers och bios så ser inget jag kan göra här.

Men jag funderar inför framtiden, om jag ska prova med en ny mSata disk i hopp att den disken inte överhettar, eller om det helt enkelt är moderkortet som är fel på och jag med andra ord bör helt glömma bort det där med mSata?

Mer tråkig info:
*Det enda jag kan hitta på itnernet är folk som haft problem med mSata överhettning pga att nått wifi-kort som ligger precis intill mSata kortet. Men det är inte fallet i min bärbara, mSata platsen har mkt utrymme, och jag har inte änns skruvat på locket änn så den har bra med ventilation.
*Hårddisken är Crucial CT480M500SSD3 480GB M500 mSATA 6Gb/s http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00BQ8RHMO/ref=oh_details_...
*I Crystal Mark får den skitbra hastigheter, men i HD tune as dålig och hackig speed runt 170MB/s.

En SSD ska rimligen inte gå så varm när det finns ventilation.(inte ens utan ventilation)
Det måste vara något som är fel, på SSD eller mSATA-anslutning.

(0-70 grader syftar nog på omgivande temperatur...)

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Puttefnasket:

Det var inte det jag skrev, jag skrev att det inte går att avgöra om något är 92 grader eller 60 grader genom att känna på det för att cellerna som registrerar värme i huden inte är designade för det. Faktum är att vi inte ens på ett tillförlitligt sätt kan känna skillnad på vatten som är noll grader eller 90 grader om du stoppar ner handen i det. Det kommer bara göra ont oavsett.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24