Konstigt nätverksproblem med bryggade anslutningar, behöver hjälp att reda ut (OBS, väldigt krångligt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Konstigt nätverksproblem med bryggade anslutningar, behöver hjälp att reda ut (OBS, väldigt krångligt)

Hej.

Jag har två nät här hemma uppdelat på två routrar. Vid fiberkonvertern sitter en switch och en router går till ena porten och en annan går till andra, två olika publika nät.

Jag fick helt plötsligt problem idag med nätet för ena routern.

Innan jag går in på det så ska jag försöka ge en bild av hur nätverkskartan ser ut.

Ena routern, en ASUS RT-N65U (192.168.1.1) har jag till mitt vanliga bruksnät, den fungerar utan problem med alla tillhörande datorer.
Den andra routern, Dlink 655 (192.168.0.1) har jag till mitt nät i garaget som går trådlöst till en dator1, en till dator2 är ansluten med kabel till dator1. Detta genom att brygga den trådlösa anslutningen med lanporten så dator2 får nät också. Till Dlinkroutern sitter även en till dator3 med kabel direkt som även är ansluten med wlan till ASUS-routern genom en nätverksbrygga för att komma åt material från det nätet.

Mitt problem nu är att datorn ute i garaget som är ansluten till dlinkroutern har hamnat på samma ip-nät som asusroutern.
Min fråga är, varför blir det så?

Jag kommer nu alltså åt min asusrouters gui på dator1 som är ansluten till min dlink.

Ytterligare ett problem är att bryggningen mellan dator1 ute i garaget och dator2 med kabel blir fel för dator två får ipadress från rätt router och på något sätt får den inget fungerande nät då. Vad jag då var tvungen att göra var att sätta ett fast ip på dator 2 som stämmer överrens på asusrouterns nät (192.168.1.1)

Detta har helt plötligt bara blivit så här, jag har inte rört något utan efter en omstart av dlinkroutern så blev det så här. Tidigare har näten varit uppdelade och varje dator har haft ipadress för motsvarande nät, nu är det omkastat och jag fattar inte varför.

Kan någon stabil person reda ut detta åt mig?
Beror det på mina bryggningar?
Allt funkar på så sätt att alla har nät och allt funkar som det ska.
Varför jag vill ha hjälp är för att jag inte fattar varför och det stör mig.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ansluter du verkligen mot rätt nät, har du kollat om du är ansluten med wifi eller kabel?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av mrqaffe:

Ansluter du verkligen mot rätt nät, har du kollat om du är ansluten med wifi eller kabel?

Ja jag är ansluten mot rätt nät, Jag har bara wifi till dator 1 mot dlinkroutern och det nätet heter dlink1, asusnätet heter asus1. Det var det första jag kollade. Kabeln är bara ansluten från dator1 till dator2 så dator 2 får nät tack vare bryggan mellan dator1s wlan och lan.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Då får du väl logga in i Dlinken och titta vad som hänt med den om du inte redan gjort det. får respektive router publika ip på wansidan ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av mrqaffe:

Då får du väl logga in i Dlinken och titta vad som hänt med den om du inte redan gjort det. får respektive router publika ip på wansidan ?

japp dom får varsina publika ipn

https://onedrive.live.com/redir?resid=85373224A2B0D42!345&aut...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Om båda dina routrar agerar DHCP-server o de sitter i samma broadcastdomän har du ingen kontroll över vilken enhet som plockar IP från vilken router. Om du tvunget skall köra 2 subnät med DHCP-tjänster påslaget, måste du tillse att de inte kan prata med varandra på layer 2.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du har anslutit wanportarna mot switchen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Tanis:

Om båda dina routrar agerar DHCP-server o de sitter i samma broadcastdomän har du ingen kontroll över vilken enhet som plockar IP från vilken router. Om du tvunget skall köra 2 subnät med DHCP-tjänster påslaget, måste du tillse att de inte kan prata med varandra på layer 2.

På vilket sätt fungerade det från början utan problem? Vad kan möjligen ha hänt?
Hur gör jag så de inte pratar med varandra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av mrqaffe:

Du har anslutit wanportarna mot switchen?

ja?
vad menar du, utveckla gärna och hjälp mig.

https://onedrive.live.com/?cid=085373224a2b0d42#cid=085373224...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av blade80:

På vilket sätt fungerade det från början utan problem? Vad kan möjligen ha hänt?

Om du har enheterna på olika nät kan de inte kommunicera utan routing och endera har du konfat fel typ att nån router är bryggad så den inte utför nat eller så routas det hos din isp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av blade80:

Om insidan av dina 2 routrar på ngt sätt kan se varandra via dina switchar/bryggningar innebär det att du har 2 subnät som samsas i samma VLAN/broadcast domän. Isf kommer de båda att se DHCP-request o skicka svar o klienten tar första bästa (klienter som redan är i nätet förnyar mot "sin" router, så länge den lever/svarar).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av mrqaffe:

Om du har enheterna på olika nät kan de inte kommunicera utan routing och endera har du konfat fel typ att nån router är bryggad så den inte utför nat eller så routas det hos din isp.

Jag har inte konfat om något alls, båda routrar har egen nat. jag har gjort absolut inget på över ett halvår i någon av routrarna. jag har startat om dom som mest.

jag ställde en fråga på det här påståendet:
Om du tvunget skall köra 2 subnät med DHCP-tjänster påslaget, måste du tillse att de inte kan prata med varandra på layer 2.

så jag ställde frågan, hur gör jag så att de inte pratar med varandra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Tanis:

Om insidan av dina 2 routrar på ngt sätt kan se varandra via dina switchar/bryggningar innebär det att du har 2 subnät som samsas i samma VLAN/broadcast domän. Isf kommer de båda att se DHCP-request o skicka svar o klienten tar första bästa (klienter som redan är i nätet förnyar mot "sin" router, så länge den lever/svarar).

Ok, så om jag sätter en fast ip så kommer jag komma åt motsvarande routers gui alltså?

jag tappade nät på dator2 när dator1 fick nät från den andra routern. bryggningen jag gjorde däremellan verkade dö. Då satte jag en fast ip på dator 2 så de gick i samma nät, då funkar internetaccessen igen på dator2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av blade80:

Ok, så om jag sätter en fast ip så kommer jag komma åt motsvarande routers gui alltså?

jag tappade nät på dator2 när dator1 fick nät från den andra routern. bryggningen jag gjorde däremellan verkade dö. Då satte jag en fast ip på dator 2 så de gick i samma nät, då funkar internetaccessen igen på dator2.

Om du kommer åt ena routerns GUI nu o genom att byta IP komma åt den andras har du bekräftat "sammankopplingen" på LAN-sidan - vilken kan vara orsak (helt eller delvis) till dina problem.

Om du ritar en bild exakt över hur det är fysiskt kopplat skulle det nog underlätta.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du borde ge dina routrar vettiga adresser till admininterfacen så du kan skilja dem åt och nå dem, dhcp borde inte spela nån som helst roll om du du angett rätt adressområde i respektive router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Tanis:

Om du kommer åt ena routerns GUI nu o genom att byta IP komma åt den andras har du bekräftat "sammankopplingen" på LAN-sidan - vilken kan vara orsak (helt eller delvis) till dina problem.

Om du ritar en bild exakt över hur det är fysiskt kopplat skulle det nog underlätta.

Som den här?
https://onedrive.live.com/?cid=085373224a2b0d42#cid=085373224...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Om det ser ut så är enda logiska förklaringen till att Dator1 började prata med Asusen att du har lagt upp det WLAN/SSID i dess konfig. När du bootade om DLinken tappade den det WLANet mot den o "hoppade över" till Asusen.