Tjena Forumet!
Tänkte att jag skulle visa mitt första försök till vattenkylning, tycket det skulle vara kul att visa mina framsteg. Insåg att när jag kolla igenom forumet att det inte är i närheten av de projekt som finns här redan utan att detta endast kommer vara ett litet projekt i jämförelse.
Vad ska jag göra då? Jo, jag har tänkt vattenkyla min CPU och min GPU. Jag har under en längre tid kört AIO system som t.ex. Corsair H100 (som jag har just nu) och skaffade nyligen Arctic Accelero Hybrid II - 120. Det som fick mig att ändra mig var att VRAM kylningen inte var något vidare med denna och inte så konstigt när det är designat för i stort sätt alla grafikkort.
I dagsläget har jag även valt att inte köpa kylning till mitt moderkort då EK endast har kylning för VRM / MOSFETs och att de själva säger att den har samma kylegenskaper som original kylaren. Hade de haft kylning för SB så hade jag skaffat det, kanske blir ett senare projekt.
Så jag forskade lite på nätet och fastnad snabbt för EK Water Blocks produkter. I sanningens namn kanske det gick lite fort och kan visa sig att jag kommer vara tvungen att byta ut någon del, men har inte märkt att något inte skulle fungera i dagsläget.
Nuvarande System (Syns även i signatur förutsatt att projektet inte är klart):
Intel Core i7-3930K
Corsair H110 Hydro
EVGA GeForce GTX 780 Ti SC
Arctic Accelero Hybrid II - 120
Corsair Dominator GT 16GB 2133MHz
Asus Saberthooth X79
Corsair Neutron GTX 240GB
~15 TB HDD
Tt ToughPower 750W
Fractal Design Define XL 2
-------------------
Vad jag har beställt och varför:
EK-Supremacy Clean - Acetal+Nickel
-Fastnade för design samt verkar bra
EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel
- Snygg design samt kyler hela GPU
EK-FC780 GTX Ti Backplate Black
- Ger snyggare ovansida samt lite extra kylning
EK-BAY RES D5 Vario (incl. pump)
- Bra pump samt att man får använding av alla 5.25” platser
EK-CoolStream RAD XTC (280)
- Verkar bra samt får plats fram
XSPC EX280
- Var tvungen att välja en tunnare som får plats i toppen
EK-CSQ Fitting 19/13mm – Black
- EK rekommenderade kompression nipplar och jag valde största. (Störst är bäst )
Tygon R-3603 - 19/12,7mm - ½"
- Slang som rekommenderades på många sidor och passar nipplarna
Phobya lufttrykventil G1/4"
- Hittade denna när jag skulle köpa de andra sakerna och tänkte att det var väl inget dumt att ha.
---------------
Första delen av beställningen har redan kommit förutom en extra flaska med vatten. Har precis skickat mail till webbshoppen (då telefon tiden var över för idag) och hoppas att det löser sig smidigt. Jag är otålig som bara den när grejerna väl har kommit så var tvungen att packa upp allt.
http://forumbilder.se/DCH9J/forsta-delarna.JPG?width=550