Rätt till häv av köp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Rätt till häv av köp?

Hej!

Behöver råd gällande min rätt som konsument.
Har en Sony xperia Z1 Compact som jag är väldigt missnöjd med.

Köpte den för ca 2-3 månader sedan och problemen började ganska direkt.
Hela chassit knakade onormalt mycket när man tryckte på de, hördes även i högtalaren när man talar i telefon så ibland hörde man knappt motparten.
Även bakstycket gick att "glida" fram och tillbaka någon millimeter.

Skickade in telefonen på service men fick tillbaka den utan åtgärd. Verkstaden sa att alla enheter var såhär vilket varken jag eller säljarna i tele2 butiken höll med om. Skickade in den två gånger till och 3de gången fick jag en utbytesenhet.
Telefonen var mer på service verkstad än hos mig under denna perioden.

Nu när jag fick den nya så började nya problem, mest mjukvarurelaterade problem.
Kitkat uppdateringen var katastrofal, massvis med buggar.
Många buggar fixades efter någon vecka med en uppdatering men telefonen var ett rent helvete att ha denna tiden.
Nu till mitt nästa problem. Har jag 4G aktiverat så stängs nätet av ca 15 ggr om dagen. Ibland hjälper det att ställa om till flygplansläge, men för de mesta är de omstart som gäller.
Har jag bara 3g så händer de mindre frekvent, kanske 5-10 ggr om dagen. Jag får ingen indikation på att mobildata inte fungerar, utan mobildata ikonen syns. Även mms går inte att skicka mer än 1 åt gången, sen får man starta om telefonen.

Nu är jag riktigt less på telefonen och tror inte jag vill ge den en ny chans.
Vad är mina valmöjligheter?
Jag har ju fått en utbytesenhet, måste jag skicka in även denna på lagning?
Eller kan jag byta till annan telefon eller rent av häva köpet?
Telefonen är köpt med abonnemang, förhöjdavgift 125:- mån betalar jag för telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Är det inte praxis att om den varit inne tre gånger på lagning utan att ett erkänt fel har åtgärdats har man rätt att häva köpet?

Jag har gjort det en gång för länge sedan med en Sony Ericsson K750i.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Hulle:

Är det inte praxis att om den varit inne tre gånger på lagning utan att ett erkänt fel har åtgärdats har man rätt att häva köpet?

Jag har gjort det en gång för länge sedan med en Sony Ericsson K750i.

/hulle.

Jo jag tror det. Men nu när jag fått ersättningstelefon så säger butiken att även den måste skickas på service.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Två gånger för samma fel, sen kan man häva köpet enligt tolkning av KKöpL och rättsfall. Alltså tredje gången felet består/inte kan repareras efter två försök. Du behöver inte vänta på fjärde gången. Här handlar det om garanti/reklamation för att få en utbytt lur. I första hand. Efter två försök för samma fel som misslyckas kan du få pengarna tillbaka av återförsäljaren istället för ett tredje försök. Men reklamation ställer du mot återförsäljaren. Är det nya fel kan det komplicera det hela, men kraven ställs hur som helst på återförsäljaren när det gäller reklamationsärenden. Kom överens med dem. Påtala att du redan har haft dröjsmål för tidigare fel. Om felet är väsentligt och inte kan åtgärdas så kan man häva. Men som sagt kom överens med återförsäljaren om vilka åtgärder som ska tas för att åtgärda felet. Är det ett rent mjukvarufel som kan fixas är det inte säkert den behöver in på service, behöver den det så finns det många val, kräva omleverans, prisavdrag eller upphävande utöver att behöva stå och vänta på service.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i "Konsumenträtt"

screamin-daemon/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2004

Eftersom att en utbytesenhet likställs som en omleverans
Så gäller samma förfarande som för din första telefon.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Utmaningen som jag ser det kan vara om du tecknade abonnemang i samband med telefonen, att den biten kan göra det svårare att häva köpet.

Jag skulle rekommendera att läsa olika ARN-ärenden om liknande situationer, ta lärdom från dem och använda dem som exempel i diskussionen med din butik.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Petterk:

Två gånger för samma fel, sen kan man häva köpet enligt tolkning av KKöpL och rättsfall. Alltså tredje gången felet består/inte kan repareras efter två försök. Du behöver inte vänta på fjärde gången. Här handlar det om garanti/reklamation för att få en utbytt lur. I första hand. Efter två försök för samma fel som misslyckas kan du få pengarna tillbaka av återförsäljaren istället för ett tredje försök. Men reklamation ställer du mot återförsäljaren. Är det nya fel kan det komplicera det hela, men kraven ställs hur som helst på återförsäljaren när det gäller reklamationsärenden. Kom överens med dem. Påtala att du redan har haft dröjsmål för tidigare fel. Om felet är väsentligt och inte kan åtgärdas så kan man häva. Men som sagt kom överens med återförsäljaren om vilka åtgärder som ska tas för att åtgärda felet. Är det ett rent mjukvarufel som kan fixas är det inte säkert den behöver in på service, behöver den det så finns det många val, kräva omleverans, prisavdrag eller upphävande utöver att behöva stå och vänta på service.

Skrivet av Lilla Tiger:

Eftersom att en utbytesenhet likställs som en omleverans
Så gäller samma förfarande som för din första telefon.

Skrivet av Fluf:

Utmaningen som jag ser det kan vara om du tecknade abonnemang i samband med telefonen, att den biten kan göra det svårare att häva köpet.

Jag skulle rekommendera att läsa olika ARN-ärenden om liknande situationer, ta lärdom från dem och använda dem som exempel i diskussionen med din butik.

Jag tackar för svaren. Verkar som jag får hoppas på den blir bra efter servicen helt enkelt. Ska in i butiken en gång till och försöka göra någon deal och byta till annan telefon men tror det blir svårt då jag inte verkar ha något lagstöd på min sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

I längden är det väl tillverkaren som står för kostnaden om en vara reklameras, så om du hittar rätt person hos återförsäljaren kan de vara villiga att hjälpa dig iom att det inte kostar dem något.

Jag lämnade in min SE K750i till SE för reparation av kameran och efter att den legat hos dem en månad snackade jag med Katshing som tyckte det var illa och helt enkelt skickade in reklamationspappren till SE och sedan fick jag pengarna tillbaka (och det var dessutom när luren redan var 1,5 år gammal!).

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av thexps:

Hej!

Behöver råd gällande min rätt som konsument.
Har en Sony xperia Z1 Compact som jag är väldigt missnöjd med.

Köpte den för ca 2-3 månader sedan och problemen började ganska direkt.
Hela chassit knakade onormalt mycket när man tryckte på de, hördes även i högtalaren när man talar i telefon så ibland hörde man knappt motparten.
Även bakstycket gick att "glida" fram och tillbaka någon millimeter.

Skickade in telefonen på service men fick tillbaka den utan åtgärd. Verkstaden sa att alla enheter var såhär vilket varken jag eller säljarna i tele2 butiken höll med om. Skickade in den två gånger till och 3de gången fick jag en utbytesenhet.
Telefonen var mer på service verkstad än hos mig under denna perioden.

Nu när jag fick den nya så började nya problem, mest mjukvarurelaterade problem.
Kitkat uppdateringen var katastrofal, massvis med buggar.
Många buggar fixades efter någon vecka med en uppdatering men telefonen var ett rent helvete att ha denna tiden.
Nu till mitt nästa problem. Har jag 4G aktiverat så stängs nätet av ca 15 ggr om dagen. Ibland hjälper det att ställa om till flygplansläge, men för de mesta är de omstart som gäller.
Har jag bara 3g så händer de mindre frekvent, kanske 5-10 ggr om dagen. Jag får ingen indikation på att mobildata inte fungerar, utan mobildata ikonen syns. Även mms går inte att skicka mer än 1 åt gången, sen får man starta om telefonen.

Nu är jag riktigt less på telefonen och tror inte jag vill ge den en ny chans.
Vad är mina valmöjligheter?
Jag har ju fått en utbytesenhet, måste jag skicka in även denna på lagning?
Eller kan jag byta till annan telefon eller rent av häva köpet?
Telefonen är köpt med abonnemang, förhöjdavgift 125:- mån betalar jag för telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, jag har aldrig hört om en så dassig produkt levererad av Sony, deras kvalitétskontrollörer kanske hade supit den dagen.
Min mor har en Z1 <--- (ej compact) som hon fick av mig i julklapp och den har varit helt perfekt. Kvalitén verkligen känns i handen när man håller i den, och hastigheten på telefonen är ju sjuk. Hur mycket appar och annat man än öppnar så är den blixtsnabb och alla andra punkter klarar den med briljans.
Vet du vad min vän? jag tror att du har fått ett rejält måndags-ex.
Men skall du köpa ny telefon så rekommenderar jag ändå Z1 kanske inte compact men iallafall den stora verisionen.
Låt inte denna apparat svärta ner din relation till Sony.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Fluf:

Utmaningen som jag ser det kan vara om du tecknade abonnemang i samband med telefonen, att den biten kan göra det svårare att häva köpet.

Det är en utmaning att få säljaren att förstå att man ändå har rätt att häva köpet. Telefon och abonnemang är en enhet, om man kommer till ett läge där säljaren har rätt att häva köpet så har man även rätt att häva abonnemanget. Dock måste man betala för den nytta man haft av tjänsten, så det kan bli svårt att få tillbaka de pengar man betalat för abonnemanget. Möjligtvis kan man få tillbaka hela eller delar av den förhöjda avgiften.

Normalt när man häver ett köp så får man ju tillbaka hela köpeskillingen. Säljaren har även då rätt att göra avdrag för den nytta man haft, men köparen har rätt till ränta på sina pengar. Enligt utslag i ARN så brukar dessa två summor ofta ta ut varandra, varför det har blivit praxis att man struntar i dem. I TS fall så har han dock inte rätt till någon ränta i och med att han betalat efter hand, därför måste han även betala för nyttjandet.

Annars så gäller det som tidigare sagts om att det är två reparationer av den nya enheten som gäller. Du hade haft möjlighet att häva köpet vid det tillfället du tog en utbytesenhet. Däremot ska du så fort som möjligt hävda att du vill ha ersättning för den tid som du varit utan telefon. Så mycket som den varit på reparation så kan du knappt ha haft telefonen alls. Ändå betalar du den förhöjda månadsavgiften för att nyttja den. Du bör kunna hävda att du ska bli ersatt med stora delar av abonnemangsavgiften i och med att du inte kunnat utnyttja tjänsten. Du kan även prova att hävda att du vill låna en telefon medan den andra är på lagning så att du kan utnyttja tjänsten. Det skadar inte att prova att hävda detta och det kan till och med vara så att säljaren är villig att häva köpet om du spelar dina kort rätt när det gäller detta, eftersom det då börjar kosta pengar för dem. Tex så kan du hävda att du vill ha ersättning för att du inte kunnat använda tjänsten, låta det sjunka in och sedan erbjuda dem att istället häva köpet.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Maila konsumentvägledaren istället för posta här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Lifooz:

Oj, jag har aldrig hört om en så dassig produkt levererad av Sony, deras kvalitétskontrollörer kanske hade supit den dagen.
Min mor har en Z1 <--- (ej compact) som hon fick av mig i julklapp och den har varit helt perfekt. Kvalitén verkligen känns i handen när man håller i den, och hastigheten på telefonen är ju sjuk. Hur mycket appar och annat man än öppnar så är den blixtsnabb och alla andra punkter klarar den med briljans.
Vet du vad min vän? jag tror att du har fått ett rejält måndags-ex.
Men skall du köpa ny telefon så rekommenderar jag ändå Z1 kanske inte compact men iallafall den stora verisionen.
Låt inte denna apparat svärta ner din relation till Sony.

Verkar vara väldigt mycket problem med just compact. Enligt säljaren på Tele2 hade de fått in ca 70% av de sålda enheterna på garantiärenden.
Nä det skadar inte min uppfattning om sony överlag, haft en Z innan jag vart nöjd med. Det är just denna modell jag inte är nöjd med.

Skrivet av giplet:

Det är en utmaning att få säljaren att förstå att man ändå har rätt att häva köpet. Telefon och abonnemang är en enhet, om man kommer till ett läge där säljaren har rätt att häva köpet så har man även rätt att häva abonnemanget. Dock måste man betala för den nytta man haft av tjänsten, så det kan bli svårt att få tillbaka de pengar man betalat för abonnemanget. Möjligtvis kan man få tillbaka hela eller delar av den förhöjda avgiften.

Normalt när man häver ett köp så får man ju tillbaka hela köpeskillingen. Säljaren har även då rätt att göra avdrag för den nytta man haft, men köparen har rätt till ränta på sina pengar. Enligt utslag i ARN så brukar dessa två summor ofta ta ut varandra, varför det har blivit praxis att man struntar i dem. I TS fall så har han dock inte rätt till någon ränta i och med att han betalat efter hand, därför måste han även betala för nyttjandet.

Annars så gäller det som tidigare sagts om att det är två reparationer av den nya enheten som gäller. Du hade haft möjlighet att häva köpet vid det tillfället du tog en utbytesenhet. Däremot ska du så fort som möjligt hävda att du vill ha ersättning för den tid som du varit utan telefon. Så mycket som den varit på reparation så kan du knappt ha haft telefonen alls. Ändå betalar du den förhöjda månadsavgiften för att nyttja den. Du bör kunna hävda att du ska bli ersatt med stora delar av abonnemangsavgiften i och med att du inte kunnat utnyttja tjänsten. Du kan även prova att hävda att du vill låna en telefon medan den andra är på lagning så att du kan utnyttja tjänsten. Det skadar inte att prova att hävda detta och det kan till och med vara så att säljaren är villig att häva köpet om du spelar dina kort rätt när det gäller detta, eftersom det då börjar kosta pengar för dem. Tex så kan du hävda att du vill ha ersättning för att du inte kunnat använda tjänsten, låta det sjunka in och sedan erbjuda dem att istället häva köpet.

Väldigt nyttig information. Skall ta upp detta med personalen i butiken.

Skrivet av Blofeld:

Maila konsumentvägledaren istället för posta här.

Okej... Fast nu ville jag även få tips här om det är okej med dig?