Permalänk
Medlem

Virus går inte bort

Hej, märkte att jag har en virus mapp som jag aldrig märkt och jag försöker ta bort den men den kommer tillbaka till samma plats om och om igen?
Viruset heter apijcajxv och ligger i en mapp som kallas ''Startup''.
Jag försöker ta bort mappen och allting men det kommer bara tillbaka, någon som vet vad man kan göra?
Kan inte återställa min dator pga. jag slarvat bort windows återställningsskivan.

(Har Windows 7 Home Premium)

Permalänk
Medlem

Det är troligen inte viruset du tar bort när du tar bort den mappen utan själva viruset ligger nån annan stan och återskapar den mappen.

Har du skannat din dator med nåt antivirusprogram ?

Jag brukar rekommendera https://www.malwarebytes.org för manuell skanning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

ehm... använd ditt antivirus och sök igenom datorn.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd

Windows har ett program som heter Regedit som man redigerar systemregistret med.
sök på filnamnet och radera alla förekomster av det i systemregistret.

Installera Avast och gör en "uppstarts skanning".
HiJackThis är också ett bra program, att ta bort illvilliga program.

Ominstallera Windows, är det enklaste och effektivaste sättet att få bort malware.Windows är ett ganska osäkert datorOS, att undvika Windows är ett annat sätt.

Visa signatur