Permalänk
Medlem

Plex och undertexter

Hej,

Blir inte riktigt klok på varför Plex hämtar undertexterna och lägger dom i en mapp under ex.vis
Plex Media Server\Plex Media Server\Media\localhost\e\640a739ad989f06d14158bcdbe8c1032da6e229.bundle\Contents\Subtitle Contributions\com.plexapp.agents.opensubtitles\en

Under \Plex Media Server\Plex Media Server\Media\localhost finns mapparna 0-f och under dessa en massa folders som ovan, men spelar jag sedan upp ngt så tar inte plex med subs vid visning.

Kör senaste Plex server samt home theater.

Någon som har en idé kring detta?

//Niko

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Finns väl ett val att den ska lägga dom i samma katalog som filmen, sen måste man ju välja suben innan man spelar upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig med de automatiska undertexterna, däremot kan du manuellt lägga till undertexter för varje film/serie.

Hämta undertexter från t.ex. http://www.undertexter.se/ Lägg undertextfilen i samma katalog som filmen. Döp om undertextfilen till exakt samma namn som filmen. Heter filmfilen t.ex. Rush.2013.mkv döper du undertextfilen till samma, alltså Rush.2013.srt. Se bara till så du får rätt filändelser på dem. Vill du dessutom ställa in så att språket som syns i Plex lägger du till språkkoden i filnamnet. För svenska blir det alltså Rush.2013.sv.srt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Finns väl ett val att den ska lägga dom i samma katalog som filmen, sen måste man ju välja suben innan man spelar upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du var det valet finns?
För jag tycker mig ha letat precis överallt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Kan tyvärr inte hjälpa dig med de automatiska undertexterna, däremot kan du manuellt lägga till undertexter för varje film/serie.

Hämta undertexter från t.ex. http://www.undertexter.se/ Lägg undertextfilen i samma katalog som filmen. Döp om undertextfilen till exakt samma namn som filmen. Heter filmfilen t.ex. Rush.2013.mkv döper du undertextfilen till samma, alltså Rush.2013.srt. Se bara till så du får rätt filändelser på dem. Vill du dessutom ställa in så att språket som syns i Plex lägger du till språkkoden i filnamnet. För svenska blir det alltså Rush.2013.sv.srt.

Jo den biten vet jag men jag blir inte klok på det andra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det är så databasen fungerar? Vad är det du vill förstå och/eller vad är problemet?

Edit: Jag har märkt att inbäddade subs i mkv:er inte alltid hittas. Jag ser dock inte hur det kan härledas till själva databasstrukturen.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Vet du var det valet finns?
För jag tycker mig ha letat precis överallt.

Hittar den inte nu heller så jag kan ha fel, har även inställt att couchpotato ska leta subs och dom hamnar i samma katalog iaf...

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är så databasen fungerar? Vad är det du vill förstå och/eller vad är problemet?

Edit: Jag har märkt att inbäddade subs i mkv:er inte alltid hittas. Jag ser dock inte hur det kan härledas till själva databasstrukturen.

Problemet är att den hämtar subs, stoppar in dom i en mapp men spelar jag upp något så visas inga subs.
Agenterna hämtar rätt subs men av ngn anledning lägga dom i mappen jag skrev och inte under respektive film/serie med rätt namn.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

agenterna lägger inte subsen i din mediakatalog utan precis som med Cover Art och annan metadata hamnar det i plex's interna biblotek så det är Working As Intended

om du vill den ska visa subsen finns det i Settings -> Server -> Languages och sätt Subtitle Mode till "always enabled" och Prefer Subtitles in ja .. engelska eller svenska

Permalänk
Medlem

Klickar jag på en serie och avsnitt där jag ser att den har hämtat (kollar loggarna för agenten) så visar den inte att det finns subs. Valen är gjorda för subs i Plex. Ligger subs i respektive seriemapp spelar Plex det korrekt. Det är när dom läggs under plex egna katalog jag inte får den att se dom. Är dom inbakade i mkv containern fungerar det oxå korrekt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag postat på deras forum oxå så ev får jag ett svar som löser problemet och annars byter jag tillbaka till xbmc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Klickar jag på en serie och avsnitt där jag ser att den har hämtat (kollar loggarna för agenten) så visar den inte att det finns subs. Valen är gjorda för subs i Plex. Ligger subs i respektive seriemapp spelar Plex det korrekt. Det är när dom läggs under plex egna katalog jag inte får den att se dom. Är dom inbakade i mkv containern fungerar det oxå korrekt.

Vet inte om jag misuppfattat detta, men jag brukar behöva synka om metadatan för att den ska hitta undertexten. Det gör man enklast via webben.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Klickar jag på en serie och avsnitt där jag ser att den har hämtat (kollar loggarna för agenten) så visar den inte att det finns subs. Valen är gjorda för subs i Plex. Ligger subs i respektive seriemapp spelar Plex det korrekt. Det är när dom läggs under plex egna katalog jag inte får den att se dom. Är dom inbakade i mkv containern fungerar det oxå korrekt.

Jag kör alltid på egen nedladdade subs, haft problem med osync o så med den inbyggda tjänsten i plex, plus att man då kan få HI subs, vilket jag gillar till vissa filmer/serier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Ny fråga angående undertexter:
Hur döper man filer med inbrända undertexter? Jag har ett par filmer med inbränd text men vet inte riktigt hur jag döper dem för att det ska synas i HT. Jag har full koll hur det fungerar med srt-filer, men på denna fråga går jag bet. Jag har testat att skriva FILM.en.mp4, men utan framgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The_beast*:

Ny fråga angående undertexter:
Hur döper man filer med inbrända undertexter? Jag har ett par filmer med inbränd text men vet inte riktigt hur jag döper dem för att det ska synas i HT. Jag har full koll hur det fungerar med srt-filer, men på denna fråga går jag bet. Jag har testat att skriva FILM.en.mp4, men utan framgång.

Med tanke på att undertexterna då är en del av videofilen så vet jag inte om något program kan känna av vilken typ av undertexter det är tyvärr.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är texten inbränd kan man inte göra ett skit, inmuxad är en helt annan grej.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Med tanke på att undertexterna då är en del av videofilen så vet jag inte om något program kan känna av vilken typ av undertexter det är tyvärr.

Det jag vill utföra är att tala om för Plex att det finns en undertext i filmen, samt berätta vilket språk det är - jag vet ju detta. Hur förmedlar jag denna information till Plex? Har man fristående undertexter berättar man ju detta genom att lägga in en språkkod innan filnamnet, tex FILM(1990).en.srt för engelska.

Skrivet av MatteN:

Är texten inbränd kan man inte göra ett skit, inmuxad är en helt annan grej.

Finns det inga fält i meta-datan där man kan föra in information om eventuell inbränd text? Inmuxad text går ju som sagt att identifiera, borde man inte kunna göra samma sak med inbränd text?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Det jag vill utföra är att tala om för Plex att det finns en undertext i filmen, samt berätta vilket språk det är - jag vet ju detta. Hur förmedlar jag denna information till Plex? Har man fristående undertexter berättar man ju detta genom att lägga in en språkkod innan filnamnet, tex FILM(1990).en.srt för engelska.

Kan du inte bara skapa en tom .srt för de filmer med inbränd text. Tex FILM(1990).en.srt innehållandes bara ett mellanslag?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The_beast*:

Det jag vill utföra är att tala om för Plex att det finns en undertext i filmen, samt berätta vilket språk det är - jag vet ju detta. Hur förmedlar jag denna information till Plex? Har man fristående undertexter berättar man ju detta genom att lägga in en språkkod innan filnamnet, tex FILM(1990).en.srt för engelska.

Skillnaden är som sagt att när texten är inbränd så finns det ingen undertext-fil i kmv-containern som Plex kan känna av och därför ser inte Plex att det finns någon anledning att hantera containern som att den hade en undertext.

Skrivet av Hardware guy:

Kan du inte bara skapa en tom .srt för de filmer med inbränd text. Tex FILM(1990).en.srt innehållandes bara ett mellanslag?

Detta kanske kan fungera.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Kan du inte bara skapa en tom .srt för de filmer med inbränd text. Tex FILM(1990).en.srt innehållandes bara ett mellanslag?

Kreativt förslag, det gillar jag! Tills vidare kör jag så tills det dyker upp något annat sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

Vet någon var Plex hämtar svenska texter ifrån?
Ofta hittar Plex svenska texter som inte finns på tex undertexter.se.

Permalänk
Skrivet av Aanee:

Vet någon var Plex hämtar svenska texter ifrån?
Ofta hittar Plex svenska texter som inte finns på tex undertexter.se.

opensubtitles.org lär det väl vara?