Har inte blivit debiterad för min senaste order, vad är mina skyldigheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Har inte blivit debiterad för min senaste order, vad är mina skyldigheter?

Tjo!

Befinner mig i en något lustig situation för närvarande. Mitt nätagg gick sönder för någon vecka sen så jag kontaktade säljaren, Dustinhome, för att diskutera garanti. Allt gick bra och jag blev erbjuden ett nytt nätagg då jag hade garanti kvar samt fick möjligheten att köpa upp mig om jag ville. Jag utnyttjade att jag kunde köpa upp mig och beställde ett bättre agg som de således skickade till mig och jag hämtade ut det nu i tisdags samt har nu installerat det i datorn och allt är frid och fröjd.

Det är här det lustiga i kråksången inträffar, det var inget postförskott på paketet och ingen faktura medföljde heller. Som den genuint ärliga person jag är, samt att jag inte vill få en oväntad faktura framöver, ringde jag Dustin i onsdags och blev genom deras växel kopplad till Klarna som trots att jag har såväl faktura som ordernummer inte kunde hitta någon utestående faktura på mig. De rekommenderade kontakt med Dustin direkt varpå jag ringde deras orderavdelning och frågade vad som pågick, därifrån blev jag vidareslussad till deras kundtjänst som först sa att jag inte skulle betala något alls eftersom det var ett RMA ärende. När jag då förklarade att jag valt att köpa upp mig sa personen jag pratade med att det stämde att jag skulle betala men att utskicket blivit felaktigt eftersom de vanligen sänder sådana här ordrar mot postförskott och inte faktura, vilket är vad min orderhistorik hos Dustin anger som betalningssätt. De lovade att kolla på ärendet och återkomma dagen efter, dvs torsdag. Personen jag pratade med lät väldigt angelägen om att lösa det här problemet så snabbt som möjligt då det tydligen var ganska problematiskt för dem om detta hade inträffat.

Värt att säga är att jag inte på något sätt valt faktura som betalningssätt utan det gjorde den person på deras kundtjänst som hade hand om mitt ärende. Jag var lite förvånad då jag förväntade mig postförskott men tänkte att det kanske är enklare för dem med faktura.

Nu sitter jag här på fredag vid lunchtid och har fortfarande inte hört något från Dustin och funderar på vad jag egentligen har för skyldigheter i det här ärendet. Känns ju lite väl magstarkt att ringa igen, dvs ett fjärde samtal, för att få betala en räkning. Samtidigt känns det lite ohederligt att jag nu sitter med ett sprillans nytt 2000 kr nätagg jag inte betalat ett öre för, även om jag bara ska betala ~1100 pga uppköpet via garantiärendet.

What do?

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Du har gjort vad du kan. Det är upp till dom att debitera dig nu08-5792 9096

.

Hemma: Acer Predator : i5 6300hq 16gig DDR4 GTX970M 3gb Jobb: Lenovo W541 : i7 6820HQ 8gb nVidia Quadro M1000M.
Kameror: Lumix G80, Canon PS G7x mk2, GoPro Hero 5 Black.
Samsung Galaxy S9 i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Willhelm:

Tjo!

Befinner mig i en något lustig situation för närvarande. Mitt nätagg gick sönder för någon vecka sen så jag kontaktade säljaren, Dustinhome, för att diskutera garanti. Allt gick bra och jag blev erbjuden ett nytt nätagg då jag hade garanti kvar samt fick möjligheten att köpa upp mig om jag ville. Jag utnyttjade att jag kunde köpa upp mig och beställde ett bättre agg som de således skickade till mig och jag hämtade ut det nu i tisdags samt har nu installerat det i datorn och allt är frid och fröjd.

Det är här det lustiga i kråksången inträffar, det var inget postförskott på paketet och ingen faktura medföljde heller. Som den genuint ärliga person jag är, samt att jag inte vill få en oväntad faktura framöver, ringde jag Dustin i onsdags och blev genom deras växel kopplad till Klarna som trots att jag har såväl faktura som ordernummer inte kunde hitta någon utestående faktura på mig. De rekommenderade kontakt med Dustin direkt varpå jag ringde deras orderavdelning och frågade vad som pågick, därifrån blev jag vidareslussad till deras kundtjänst som först sa att jag inte skulle betala något alls eftersom det var ett RMA ärende. När jag då förklarade att jag valt att köpa upp mig sa personen jag pratade med att det stämde att jag skulle betala men att utskicket blivit felaktigt eftersom de vanligen sänder sådana här ordrar mot postförskott och inte faktura, vilket är vad min orderhistorik hos Dustin anger som betalningssätt. De lovade att kolla på ärendet och återkomma dagen efter, dvs torsdag. Personen jag pratade med lät väldigt angelägen om att lösa det här problemet så snabbt som möjligt då det tydligen var ganska problematiskt för dem om detta hade inträffat.

Värt att säga är att jag inte på något sätt valt faktura som betalningssätt utan det gjorde den person på deras kundtjänst som hade hand om mitt ärende. Jag var lite förvånad då jag förväntade mig postförskott men tänkte att det kanske är enklare för dem med faktura.

Nu sitter jag här på fredag vid lunchtid och har fortfarande inte hört något från Dustin och funderar på vad jag egentligen har för skyldigheter i det här ärendet. Känns ju lite väl magstarkt att ringa igen, dvs ett fjärde samtal, för att få betala en räkning. Samtidigt känns det lite ohederligt att jag nu sitter med ett sprillans nytt 2000 kr nätagg jag inte betalat ett öre för, även om jag bara ska betala ~1100 pga uppköpet via garantiärendet.

What do?

Dra iväg ett mail till deras kundtjänst, då har du gjort ditt iaf. Sen får du väl bara vänta och se vad dom gör, gör dom inget så är det väl en gåva

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
e-tuna
Registrerad
Jun 2012

Fan va kul o läsa om någon som faktiskt vill vara ärlig till skillnad från många andra som sånt här hänt för!

tkr att du kan vänta till nästa vecka med o ringa igen, det borde ju finnas antecknat någonstans att du ringt in så dom lär ju inte glömma bort det helt.

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2006

Hade strul med just ett nätaggregat köpt från dustin för några år sedan. Efter lite mejl-konversation skickade jag in det med förfrågan om att få byta till en annan modell då jag (i efterhand....) hade läst på att det första aggregatet inte var av någon vidare kvalitet. Så vitt jag minns slutade det hela med att jag fick en ca. 400kr dyrare modell utan att behöva betala en krona extra med motiveringen "som ursäkt för strulet". Kanske något sådant som händer här

Liteoff topic kanske men vill passa på att slå ett slag för dustins kunstjänst som alltid har varit grym i garantiärenden enl. mig.

För att återgå till ämnet, jag tycker du gjort tillräckligt. Möjligen dra ett mejl och säg att du inte har möjlighet att lägga mer tid på att få betala en faktura som du inte fått, eller kanske inte ens kommer få och be dem lösa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Willhelm:

Vad jag kan se så har du gjort vad du kan och bör göra. Bollen ligger nu hos Dustin och de kommer att ta kontakt med dig när de har hittat vad som har gått fel i ditt ärende. Du får räkna med att de tidsangivelser du får är en uppskattning och de är oftast optimistiska.
Ta det lite lugnt, men hör av dig igen till Dustin om du inte hört något efter en vecka eller två.

//freezer

Corsair Carbide 200R, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 760, 16 GB Corsair Vengeance, Samsung 960 Evo 512GB, HDD *7, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
HP ProBook 6560b, Win 10 Pro 64bit
*Citera om du vill ha svar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Dusken912:

Fan va kul o läsa om någon som faktiskt vill vara ärlig till skillnad från många andra som sånt här hänt för!

Jag skulle nog själv göra likadant. Vill ju själv inte få något att göra med kronofogden eller liknande om det faktiskt skulle ligga en faktura obetald som inte kommer fram eller har fel adress...

|CPU| AMD Ryzen 7 1700 3.8GHz 1.35V |GPU| Radeon R9 290 + Tri-X kylare eftermonterad |MoBo| Gigabyte GA-AX370 Gaming K3 |RAM| - G.SKILL Ripjaws V 3600Mhz 16GB @3066MHz cl14|CPU kylare| Noctua NH-D14 |PSU| EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Dusken912:

Fan va kul o läsa om någon som faktiskt vill vara ärlig till skillnad från många andra som sånt här hänt för!

tkr att du kan vänta till nästa vecka med o ringa igen, det borde ju finnas antecknat någonstans att du ringt in så dom lär ju inte glömma bort det helt.

Det är klart man ska vara ärlig, känns ju inte rätt att vara något annat. Får väl se om det kommit något innan deras kundtjänst stänger ikväll annars får jag väl helt enkelt höra av mig igen. Skrev tråden lite i syfte att se vad min moraliska kompass skulle landa och jo, påminna känns rätt.

Skrivet av MrOrsh:

Hade strul med just ett nätaggregat köpt från dustin för några år sedan. Efter lite mejl-konversation skickade jag in det med förfrågan om att få byta till en annan modell då jag (i efterhand....) hade läst på att det första aggregatet inte var av någon vidare kvalitet. Så vitt jag minns slutade det hela med att jag fick en ca. 400kr dyrare modell utan att behöva betala en krona extra med motiveringen "som ursäkt för strulet". Kanske något sådant som händer här

Liteoff topic kanske men vill passa på att slå ett slag för dustins kunstjänst som alltid har varit grym i garantiärenden enl. mig.

För att återgå till ämnet, jag tycker du gjort tillräckligt. Möjligen dra ett mejl och säg att du inte har möjlighet att lägga mer tid på att få betala en faktura som du inte fått, eller kanske inte ens kommer få och be dem lösa det.

Även jag blev erbjuden ett ersättningsagg, för mitt 4.5 år gamla med 5 års garanti, som jag skulle klassa som inte bara bättre utan t.o.m. klart bättre och även dyrare än det som jag hade innan.

Även jag ska ge en eloge till Dustins kundtjänst som varit oerhört trevlig att ha att göra med och genom de år jag varit kund hos dem är detta första gången jag någonsin stött på ett "problem" som inte löses på en gång.

Skrivet av Brightsin:

Jag skulle nog själv göra likadant. Vill ju själv inte få något att göra med kronofogden eller liknande om det faktiskt skulle ligga en faktura obetald som inte kommer fram eller har fel adress...

Har som sagt, tror jag ivf mig ha sagt, varit i kontakt med Klarna som sköter fakturorna och de har ingenting alls registrerat på varken mitt namn, personnummer eller ordernummer och enligt deras system existerar ingen faktura med mitt fakturanummer. Det var i varje fall så i onsdags när jag pratade med dem.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

vänta till nästa vecka..sen ringer du dom igen på tex tis. ibland tar det tid att fixa fram saker..fakturan kan komma en vecka elr två senare ibland eller mer

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Andyah:

fakturan kan komma en vecka elr två senare ibland eller mer

Rent krasst har de rätt att kräva betalt i upp till två år efter leverans (eller om det till och med var tre).

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

De har även en användare på SweClockers; skicka ett pm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Elgot:

De har även en användare på SweClockers; skicka ett pm.

Har gjort detta nu då Dustin ännu inte hört av sig, får se vad som händer och uppdaterar om jag får någon ny information. Tack för hjälpen

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Dustin har 3 år på sig att fakturera dig.

Det enda rätta är att kontakta Dustin och belysa felet och sedan betala för sig.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Dustin
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Willhelm:

Tjo!

Befinner mig i en något lustig situation för närvarande. Mitt nätagg gick sönder för någon vecka sen så jag kontaktade säljaren, Dustinhome, för att diskutera garanti. Allt gick bra och jag blev erbjuden ett nytt nätagg då jag hade garanti kvar samt fick möjligheten att köpa upp mig om jag ville. Jag utnyttjade att jag kunde köpa upp mig och beställde ett bättre agg som de således skickade till mig och jag hämtade ut det nu i tisdags samt har nu installerat det i datorn och allt är frid och fröjd.

Det är här det lustiga i kråksången inträffar, det var inget postförskott på paketet och ingen faktura medföljde heller. Som den genuint ärliga person jag är, samt att jag inte vill få en oväntad faktura framöver, ringde jag Dustin i onsdags och blev genom deras växel kopplad till Klarna som trots att jag har såväl faktura som ordernummer inte kunde hitta någon utestående faktura på mig. De rekommenderade kontakt med Dustin direkt varpå jag ringde deras orderavdelning och frågade vad som pågick, därifrån blev jag vidareslussad till deras kundtjänst som först sa att jag inte skulle betala något alls eftersom det var ett RMA ärende. När jag då förklarade att jag valt att köpa upp mig sa personen jag pratade med att det stämde att jag skulle betala men att utskicket blivit felaktigt eftersom de vanligen sänder sådana här ordrar mot postförskott och inte faktura, vilket är vad min orderhistorik hos Dustin anger som betalningssätt. De lovade att kolla på ärendet och återkomma dagen efter, dvs torsdag. Personen jag pratade med lät väldigt angelägen om att lösa det här problemet så snabbt som möjligt då det tydligen var ganska problematiskt för dem om detta hade inträffat.

Värt att säga är att jag inte på något sätt valt faktura som betalningssätt utan det gjorde den person på deras kundtjänst som hade hand om mitt ärende. Jag var lite förvånad då jag förväntade mig postförskott men tänkte att det kanske är enklare för dem med faktura.

Nu sitter jag här på fredag vid lunchtid och har fortfarande inte hört något från Dustin och funderar på vad jag egentligen har för skyldigheter i det här ärendet. Känns ju lite väl magstarkt att ringa igen, dvs ett fjärde samtal, för att få betala en räkning. Samtidigt känns det lite ohederligt att jag nu sitter med ett sprillans nytt 2000 kr nätagg jag inte betalat ett öre för, även om jag bara ska betala ~1100 pga uppköpet via garantiärendet.

What do?

Hej!
Jag svarade på ditt PM. Vi kommer få till en lösning

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin