Permalänk
Medlem

Laserskrivare till litet företag

Hej!

Då familjens gamla Canon MP390 fått för sig att svart är en onödig färg vid utskrift (den skriver gärna färg dock) så är behovet av ny skrivare stort, gärna snarast möjligt.

Då min far driver egen firma och skriver ut en del via företaget (dock under 1000sid/år) så lutar det åt en färglaser, multifunktion är ett måste.

Frågan är vad man ska köpa?

Jag har kollat en del på den här, då den har wifi, riktig papertray (tror att de 150 arken som får plats räcker) samt trumma inbyggd i tonern vilket leder till en mindre grej att bry sig på. Enligt tester jag hittat på nätet verkar alla vara ense om att det kostar mer per utskrift än en dyrare modell, men på andra punkter som utskriftskvalitet tvistas det om.

Tänker jag i rätt banor? Då utskriftsmängden inte är så stor känns det inte motiverat att gå upp i 5000:- klassen för att få lite sänkt kostnad per utskrift och duplex.

Alla funderingar och tips är välkomna, vill dock helst beställa skrivaren idag!

Till alla som läser detta men inte orkar svara: här är en doge som motivation

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Hej!

Då familjens gamla Canon MP390 fått för sig att svart är en onödig färg vid utskrift (den skriver gärna färg dock) så är behovet av ny skrivare stort, gärna snarast möjligt.

Då min far driver egen firma och skriver ut en del via företaget (dock under 1000sid/år) så lutar det åt en färglaser, multifunktion är ett måste.

Frågan är vad man ska köpa?

Jag har kollat en del på den här, då den har wifi, riktig papertray (tror att de 150 arken som får plats räcker) samt trumma inbyggd i tonern vilket leder till en mindre grej att bry sig på. Enligt tester jag hittat på nätet verkar alla vara ense om att det kostar mer per utskrift än en dyrare modell, men på andra punkter som utskriftskvalitet tvistas det om.

Tänker jag i rätt banor? Då utskriftsmängden inte är så stor känns det inte motiverat att gå upp i 5000:- klassen för att få lite sänkt kostnad per utskrift och duplex.

Alla funderingar och tips är välkomna, vill dock helst beställa skrivaren idag!

Till alla som läser detta men inte orkar svara: här är en doge som motivation http://i.imgur.com/2IGEruO.png

Skriver han ut bilder/foton eller bara dokument? Om det bara rör sig om dokument så spelar utskriftskvaliteten ingen som helst roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ser ut att passa, men saknar (automatisk) dubbelsidig utskrift det man kan vinna på andra/dyrare modeller. Bland annat. Beror på användningsområdet, behövs fax också?

Permalänk

Jag slår ett slag för HP Officejet 8600 (plus) och syskonmodellerna med samma patroner som är ett bra alternativ om ni överväger bläckstråle. Mycket billiga utskrifter med svarta HP 950XL originalpatron (2100sidor vid 5% täckning för runt 250kr) och den skrivaren passar ert behov väl utan att kosta särskilt mycket.
Har alla funktioner som man kan önska från en modern skrivare. På laser måste du upp till minst HP 4xx serien för att få samma funktioner.

Plusmodellen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070238 och lillebror: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070237

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Jag slår ett slag för HP Officejet 8600 (plus) och syskonmodellerna med samma patroner som är ett bra alternativ om ni överväger bläckstråle. Mycket billiga utskrifter med svarta HP 950XL originalpatron (2100sidor vid 5% täckning för runt 250kr) och den skrivaren passar ert behov väl utan att kosta särskilt mycket.
Har alla funktioner som man kan önska från en modern skrivare. På laser måste du upp till minst HP 4xx serien för att få samma funktioner.

Plusmodellen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070238 och lillebror: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070237

Skrivet av Petterk:

Ser ut att passa, men saknar (automatisk) dubbelsidig utskrift det man kan vinna på andra/dyrare modeller. Bland annat. Beror på användningsområdet, behövs fax också?

Skrivet av hoski:

Skriver han ut bilder/foton eller bara dokument? Om det bara rör sig om dokument så spelar utskriftskvaliteten ingen som helst roll.

Många snabba svar, det uppskattas!

Frågan om ytterligare funktioner är nog inte särskilt intressant, eftersom det som sagt inte ens skrivs ut 1000 sidor per år. Färgutskrift värderar jag högre än duplex, då möjligheten att skriva ut bilder är bra att ha. Mestadels kommer det skrivas ut dokument till företaget, så laser är ett måste (på grund av bokföringsregler, alla papper ska sparas 10 år och fortfarande vara läsbara)

Jag tror att jag beställer skrivaren jag länkade i första posten, då HP:s 400-serie kostar 3500+moms på dustin och inga direkta klagomål har inkommit om modellen. Eftersom jag har så dålig koll på skrivarmarknaden postade jag här mest för att se om alla skyr hp:s 200-serie på grund av någon anledning.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bokföringsreglerna säger nog att sånt som mottages elektroniskt ska sparas elektroniskt (i ja 7 / 7½ år numera). Så det handlar inte om att förse sig med massor papperskopior, ibland måste man spara originalet under hela tiden.

Inet hade en Brother som klarar dubbelsidig utskrift för runt 3000kr, så vill man kan man nog skaffa den funktionen i den prisklassen också. Du får den funktionen hos ~3000kr OKI, Samsung och Lexmark. Så det handlar inte om att behöva lägga mer pengar för duplex. Färg då. Fast kan såklart vara svårt att rekommendera något här.