Kartong vid reklamation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2012

Kartong vid reklamation

Hejsan.

Min far har köpt en Samsung surfplatta. den låste sig så han lämnade in den för reparation, när han fick tillbaka den var det samma visa. den har varit på reparation 3 ggr men låser sig fårtfarande blir grå eller rosa skärm. Nu vill Farsan lämna tillbaka den och häva köpet, då säger säljaren att kartongen plattan kom med också måste lämnas tillbaka. den hittade han inte först.. då är min fråga då varan är trasig och man vill häva köpet är det då tvunget att orginalkartongen följer med tillbaka??

Som tur e hittade han kartongen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Boccob:

Hejsan.

Min far har köpt en Samsung surfplatta. den låste sig så han lämnade in den för reparation, när han fick tillbaka den var det samma visa. den har varit på reparation 3 ggr men låser sig fårtfarande blir grå eller rosa skärm. Nu vill Farsan lämna tillbaka den och häva köpet, då säger säljaren att kartongen plattan kom med också måste lämnas tillbaka. den hittade han inte först.. då är min fråga då varan är trasig och man vill häva köpet är det då tvunget att orginalkartongen följer med tillbaka??

Som tur e hittade han kartongen.

Nope, ifall den varit på reparation 3 gånger så kan de inte kräva det
Däremot så är det krav på det om det är en DOA det gäller, då måste alla originaltillbehör finnas, även kartongen

Edit;
Varför butiken säger det här, är antagligen för att de tänkt packa om den och sälja den på nytt

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Hej!

Kartongen har ingen betydelse och en reklamation/hävning ska självklart kunna genomföras utan kartongen.

Av Konsumenttjänstlag (1985:716) följer:
23 § Häver konsumenten avtalet, har näringsidkaren inte rätt till betalning för tjänsten. Näringsidkaren har rätt att återfå det material som han har tillhandahållit, om det kan ske utan att konsumenten åsamkas olägenheter eller kostnader av betydelse. I den mån det är skäligt skall konsumenten ersätta näringsidkarens kostnader för vad som ej kan återlämnas, dock högst med ett belopp som motsvarar dettas värde för konsumenten.

Detta innebär att säljaren äger rätt att fakturera kunden för de produkter som inte återlämnats dock bara om produkterna även medfört en nytta för konsumenten.

Saknas exempelvis en kartong som kastats i samband med uppackande av produkterna kan dessa inte faktureras då de helt saknar värde för konsumenten.

//Dezent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

kan inte tänka mig att kartongen krävs. Det finns ju lag på att man har rätt till pengarna tillbaka om samma problem uppstår tre gånger inom rimlig tid. Lagen borde gälla vare sig man har kartong kvar eller inte.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av godspeed:
Skrivet av Dezent:

Kartongen har ingen betydelse och en reklamation/hävning ska självklart kunna genomföras utan kartongen.

Av Konsumenttjänstlag (1985:716) följer

Det här gäller en fysisk vara, konsumenttjänstlagen är irrelevant.

KKöpL:
Verkningar av hävning och omleverans

43 § /Upphör att gälla U:2014-06-13/ Hävs köpet, bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala köpesumman.
I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot.

Rent principiellt kan en återförsäljare alltså vägra, men det vore knappast något som håller om man gick vidare med ärendet, åtminstone inte när det gäller en kartong.

Skrivet av morxy49:

Det finns ju lag på att man har rätt till pengarna tillbaka om samma problem uppstår tre gånger inom rimlig tid. Lagen borde gälla vare sig man har kartong kvar eller inte.

Det finns ingen lag som säger något om att man har rätt till pengarna tillbaka om ett problem uppstår ett visst antal gånger.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av twit:

Det finns ingen lag som säger något om att man har rätt till pengarna tillbaka om ett problem uppstår ett visst antal gånger.

Det må hända, men praxis brukar vara att efter 3 försök att åtgärda samma fel är hävning eller omleverans rimligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av twit:

Det finns ingen lag som säger något om att man har rätt till pengarna tillbaka om ett problem uppstår ett visst antal gånger.

"lag" då

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |