Permalänk
Medlem

Lösenord till router borttaget

Hej! Har märkt att lösenordet till våran router (ZyXEL) försvunnit, då vi har haft en förut. Det hände när en kompis kom över och kunde ansluta till nätverket på telefonen utan att ha skrivit in något lösenord. jag gick in på 192.168.1.1 och resetat och skrivit ett nytt lösenord men jag har inte en aning om det löste det. Jag tog min iPhone och glömde nätverket men kunde ansluta direkt utan att skriva in lösenord. Hur ska jag lyckas att få tillbaka lösen på det?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vänta vilket lösenord försvann? WLAN eller router?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

tror han menar WLAN lösenordet, men är inte riktigt säker

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog snarare stängt av krypteringen, aktivera wpa 2 igen och byt nyckel om du känner för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

gå in på routerns config-sida via webläsaren och aktivera WPA2 med en säker nyckel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

gå in på routerns config-sida via webläsaren och aktivera WPA2 med en säker nyckel.

Skrivet av mrqaffe:

Du har nog snarare stängt av krypteringen, aktivera wpa 2 igen och byt nyckel om du känner för det.

Skrivet av LINJEinc:

tror han menar WLAN lösenordet, men är inte riktigt säker

Skrivet av LemonIllusion:

Vänta vilket lösenord försvann? WLAN eller router?

Jag vet inte vad jag menar, men det är första gången du ansluter till ett trådlöst nätverk som du behöver skriva in ett lösenord för att komma in på det, det lösenordet har försvunnit. Sen har jag svårt att förstå när ni säger "sätt på wpa2 och byt nyckel" till exempel. jag har varit inne på egenskaper där det står säkerhetstyp: ingen, så jag valde i WPA2 och skrev in ett lösenord men som sagt när jag glömde lösenordet med min iPhone så kunde jag ansluta direkt igen. Förlåt om jag har svårt att förstå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av larssoen:

Jag vet inte vad jag menar, men det är första gången du ansluter till ett trådlöst nätverk som du behöver skriva in ett lösenord för att komma in på det, det lösenordet har försvunnit. Sen har jag svårt att förstå när ni säger "sätt på wpa2 och byt nyckel" till exempel. jag har varit inne på egenskaper där det står säkerhetstyp: ingen, så jag valde i WPA2 och skrev in ett lösenord men som sagt när jag glömde lösenordet med min iPhone så kunde jag ansluta direkt igen. Förlåt om jag har svårt att förstå.

Endera har du inte aktiverat nån wpa2 nyckel eller så ansluter din telefon till ett annat nät. Du kan byta ssid samtidigt så du kan skilja på de olika näten och då tvingar du telefonen att uppdatera sina inställningar.
Har du startat om routern efter dina ändringar så att den verkställt dem ?

Det finns kanske även en något mer långsökt förklaring och det är att du har skapat ett gäst-wlan med andra egenskaper än ditt normala wlan.
Vilken router har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.