R9 280x Asus DCIIT - dåligt köp?

Permalänk

R9 280x Asus DCIIT - dåligt köp?

Hej.. Jag gjorde en tråd här för några veckor sedan (http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1292151-uppgrade...) där jag bad om hjälp då jag inte är så kunnig när det kommer till vilka grafikkort som är bra osv.

Köpte ett R9 280x Asus DCIIT från NetonNet (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...) som när jag fick hem verkade vara defekt då jag fick väldigt hög temperatur då jag inte gjorde särskilt krävande saker..

Jag skickade tillbaks det och fick hem ett nytt som, jag vet inte om det är som det ska va?..
Jag får artefakter när jag spelar Diablo 3 vilket jag inte tycker verkar normalt..

Kan få "rutmönster" mitt i skärmen helt plötsligt, eller streck som blinkar över hela skärmen? När jag sätter på Vsync så kan jag bli av med det, men måste jag ha det på då? (har inte behövt det tidigare när jag haft mitt gtx 660ti)
Jag hade väl inte brytt mig så mycket om det inte var så att vsync drar ner min fps till 60, fast jag har en 120hz skärm..

Är det något fel på mitt kort eller är det jag som köpt fel skit?

MVH

Permalänk
Inaktiv

Drivrutin?
Har du kopplat i all ström?

Annars låter det defekt.

Permalänk
Medlem

Ta bild på artefakterna

Permalänk

Det ska finnas en bios uppdatering som löser det där, tror jag.
Googla och se om du hittar något, finns ganska mycket information om just detta.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk

Hade ett 280X Matrix som funkade utan problem. Skumt. Vilka drivrutiner har du ?

Permalänk

jag googlade bara amd r9 280x drivers och tankade catalyst grejen från deras hemsida med senaste drivrutiner.

Ska fixa en print på artefakterna, får inte dem hela tiden.

Permalänk

får väl googla hur man uppdaterar bios, inte vågat göra det tidigare

Permalänk
Medlem

Ladda ner senaste ASUS GPU Tweak.. http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=ASUS+GPU...

Med det kan du också flasha till senaste BIOS..

Permalänk
Medlem

Har samma problem med sträck i skärmen eller en liten pixlad kvadrat (5x5ish cm). Brukar försvinna tillfälligt om jag startar MSI AB o väljer en annan profil. Detta kommer då och då men alltid när/efter jag spelar/spelat.

Hade även grova problem med artefakter i BF4. Tog kontakt med Inet när jag haft kortet i 2v och inget jag gjort funkade (W7,W8, olika drivrutiner osv). Killen på kundtjänst som jag mailade med sa i stort sett "synd för dig att du provade att höja spänningen för att bli av med artefakterna. Det räknas som att du överklockat kortet så fuck off."

Om det går o lösa med bios uppdatering är det mycket välkommet.

Permalänk

Jag får typ en 1x5 cm liten ruta på random ställen på skärmen.. har senaste vbios på grafikkortet och senaste drivrutiner. Har kopplat sladdar och allt rätt så det är inget konstigt.

Ska jag uppdatera moderkortets bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Jag får typ en 1x5 cm liten ruta på random ställen på skärmen.. har senaste vbios på grafikkortet och senaste drivrutiner. Har kopplat sladdar och allt rätt så det är inget konstigt.

Ska jag uppdatera moderkortets bios?

Har du gjort det jag skrev ovan?

Permalänk
Medlem

Mitt Asus R9 280X DC2T med senaste VBIOS och 13.12 drivarna, ska installera 14.4 nu och se om det blir någon skillnad men jag tänker inte hålla andan.

Permalänk
Medlem

Den översta bilden är exakt sånt jag får med jämna mellanrum. Om jag sedan väljer att surfa lite efter en längre spelsession får jag ibland horisontella konstiga sträck över delar av skärmen.

Permalänk
Skrivet av RSX:

Har du gjort det jag skrev ovan?

Ja, jag har det senaste asus gpu tweak men vart kan jag uppdatera bios genom den?.. skrev innan att jag inte hittade det. Jag kan se min vbios på grafikkortet men när jag tankar senaste på AMDs sida så står det att jag redan har nyaste och gpu tweakern säger att jag har senaste vbios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Ja, jag har det senaste asus gpu tweak men vart kan jag uppdatera bios genom den?.. skrev innan att jag inte hittade det. Jag kan se min vbios på grafikkortet men när jag tankar senaste på AMDs sida så står det att jag redan har nyaste och gpu tweakern säger att jag har senaste vbios.

Öppna ASUS GPU Tweak, tryck på "Live Update" och sen på "Check update"..

Permalänk
Skrivet av RSX:

Öppna ASUS GPU Tweak, tryck på "Live Update" och sen på "Check update"..

Jo, har gjort det.. det är up to date :/

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel mellan GPU och skärmen och sitter den i bra?

Permalänk
Skrivet av RSX:

Vad använder du för kabel mellan GPU och skärmen och sitter den i bra?

DVI, den sitter bra :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Just dina fel hadde jag med med mitt R9 280X kort och efter mycket felsökning så hittade jag info på nätet (Sapphires forum) att det är fel på en mängd av ny R9 xxx serien och från alla olika tillverkare.
Källa: https://www.sapphireforum.com/showthread.php?33029-R9-280X-Sa...

Jag har beslutat att byta till ett Nvidia kort istället.

Permalänk
Medlem

Det där är hårdvarufel. Bara att reklamera igen.

Permalänk
Avstängd

Hade jag vart du skulle jag dumpat AMD och bytt det kortet emot ett Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC (ligger i samma prisklass) http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/gtx-70...

Netonnet har öppet köp i 2 veckor, så du kan byta utan problem.

Bara massa problem med Amd´s skitkort.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Börja inte nu igen...

Samt länken som blev postad i tråden tidigare tex: https://www.sapphireforum.com/showthread.php?33029-R9-280X-Sa...

Du tycker att det skriker "kvalité" ? Ett bra köp ?
Jag hade iaf hellre kunnat spela utan en massa svarta/lila fyrkanter över hela skärmen, men självklart förstår jag att du är missnöjd som sitter med Amd´s skitkort, det hade jag likaså varit.

Några av trådarna startade på Amd delen av forumet:

XFX R9 280x och Gigabyte Z77M-DH3 - ingen bild vid boot
Får inte min 7970 CF att funka
Grafik artifacts av dåligt nätagg?
Graffet håller på att ge upp?
ASUS R9 280X DCIIT - Missljud
Sapphire 7970 konstigt fläktljud!
märkliga saker med mina två 7970
Ingen bild på nytt grafikkort!
r9 280x black screen
XFX 290 dd hög vrm temperatur
Sapphire 7850 Dual-X (2GB) Fläkt Problem
Skärmen flimmrar vid Youtube kollande

Det var bara ifrån första sidan, Amd verkar otroligt bra! Nästan så man blir sugen på att köpa sig ett par kort.
Svartskärm, hög temp och vrålande fläktar - AMD!

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Drivrutin?
Har du kopplat i all ström?

Annars låter det defekt.

Är lite trött och läste halva din text och tänkte "vadå har du kopplat in stereon?"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Självklart ser det ut som hårdvaruproblem, men det kan faktiskt även vara drivrutiner som spökar. Jag fick liknande grejer och andra issues på desktopen på mina 560Ti som visade sig vara drivrutiner som var knas.

https://www.youtube.com/watch?v=lrVPkDQJfTI

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma kort, mitt har dock fungerat fullständigt felfritt men jag har hört att väldigt många har haft problem med just denna modellen.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Jag har iaf skickat in det en andra gång och väntar nu på mitt tredje kort av samma modell. Fungerar nu inte detta så blir det ett GTX 770 istället. Håller tummarna att detta fungerar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till topic istället för låta det spåra ur i märkeskrig. Argumentera sakligt och utan att "reta upp" andra i onödan.

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Fått mitt tredje kort men får fortfarande artifacts när jag spelar.
Kunde inte printa av någon anledning så fick bli en mobilbild

Börjar misstänka att det är mig det är fel på eller att jag gör något allvarligt fel. Jag har hittills kunnat konstatera att det bara är när v-sync är av. Men utan det körs skiten bara i 60 fps.. inget liknande fenomen på mitt gamla 660ti :/

Permalänk

Kan det vara moderkortet?

Permalänk

Klassiskt problem på 7970/280X, asus modeller verkar vara dom mest drabbade.

Orsak: Minnena/VRM går för varmt, fläktkurvan är på tok för snällt inställd för att hålla tempsen nere om man inte har bra ventilation i lådan. Jag får samma artefakter på alla tre 7970(alla asus 2xmatrix och 1 DC2T) om jag överklockar minnet extremt högt. Kör dock vattenkylning på mina.

Lösning: Dra upp fläkten manuellt, och klocka ner och sänk volten på minnet. Detta gör du med Asus gpu tweak.