R9 280x Asus DCIIT - dåligt köp?

Permalänk

Varför köpa ett fabriksklockat kort om det inte gör vad det ska? Då känner jag att jag kanske hellre byter mot ett gtx 770, eller är det en dum idé?

Permalänk
Skrivet av oliverkalthoff:

Varför köpa ett fabriksklockat kort om det inte gör vad det ska? Då känner jag att jag kanske hellre byter mot ett gtx 770, eller är det en dum idé?

Det går för varmt, det är därför. Dra på fläktarna och se om det hjälper.

Nedklockning/undervolt av minnet kommer göra minimal skillnad på prestandan, det är ju klart värt att pröva. Det är ju visst krångel att sälja kortet och sen köpa ett annat.

Hjälper inte det så skicka in kortet på garantin. Har sett ganska många med samma problem och nerklockning/undervolt av minnet har löst problemet. Har inte sett någon som kör vattenkylning med problem, därav slutsatsen att det är värme relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det går för varmt, det är därför. Dra på fläktarna och se om det hjälper.

Nedklockning/undervolt av minnet kommer göra minimal skillnad på prestandan, det är ju klart värt att pröva. Det är ju visst krångel att sälja kortet och sen köpa ett annat.

Hjälper inte det så skicka in kortet på garantin. Har sett ganska många med samma problem och nerklockning/undervolt av minnet har löst problemet. Har inte sett någon som kör vattenkylning med problem, därav slutsatsen att det är värme relaterat.

Jag är inte supersäker på att det går för varmt eftersom jag har fått det direkt vid uppstart av D3.

Jag kör dessutom med vsync på i 1680x1050 så kortet behöver inte arbeta så mycket.

Jag har lämnat in mitt kort och jag hoppas att jag får ett nytt kort utan artifacts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Jag är inte supersäker på att det går för varmt eftersom jag har fått det direkt vid uppstart av D3.

Jag kör dessutom med vsync på i 1680x1050 så kortet behöver inte arbeta så mycket.

Jag har lämnat in mitt kort och jag hoppas att jag får ett nytt kort utan artifacts.

Skickades från m.sweclockers.com

Att klocka ner minnet kan hjälpa ändå, på Matrix korten tex är minnet klockat till 1650Mhz, men kretsarna är speccade för 1500Mhz bara.

Jag får som sagt exakt samma artefakter när jag överklockar minnet riktigt högt.

Permalänk
Inaktiv

Får artefakter pga deras drivrutiner på mitt 270x. Har dock slutat sedan jag installerade 14.4 uppdateringen. Kom även ihåg att rensa bort de gamla väldigt noga då mitt problem kvarstod när jag hade slarvat med detta.

Permalänk
Medlem

har upplevt samma sak men enbart i D3 och bara 1-2 gånger sedan jag köpte kortet i Januari så jag lever nog med det

Har ett MSI R9 290

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har du testat rensa bort de gamla drivrutinerna med exempelvis Display Driver Uninstaller?
http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Sedan installerat de senaste efter det?

Har du något annat grafikkort som inte är av samma modell som du kan testa om det blir likadant? Eftersom du har nu testat 3 kort av samma slag så tror jag inte det är själva korten det är fel på. Kan vara något annat i ditt system som orsakar detta i kombination med grafikkortet.

Vad har du för något nätaggregat i ditt system? Kan vara att det inte orkar leverera nog med ström eller liknande. Har du tillgång till att testa byta nätaggregat så testa det också.

Problemet du har med att Vsync ställer ner till enbart 60Hz (60fps) är inte grafikkortets fel utan det är Blizzards fel som inte stödjer Vsync med högre än 60Hz i Diablo 3.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag fick precis mitt ena Asus 280x Top utbytt av komplett hade tearing och konstiga grafik saker liknande dom bilderna som är på sida 1, tog ut och testade ett i taget. Har läst att 280x har en del problem...

Men kopplade in allt nu och drog igång BF 4 då crashade BF 4 och jag fick följande felmeddelande.. "DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_RESET ("The device failed due to a badly formed command.") GPU: "AMD Radeon R9 200 Series", Driver 13.12 (13.251-131206a-166389C-ATI) Ska testa att uppdatera drivrutiner och BIOS på båda korten och hoppas att det löser det.. Annars några andra förslag ?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oliverkalthoff:

Varför köpa ett fabriksklockat kort om det inte gör vad det ska? Då känner jag att jag kanske hellre byter mot ett gtx 770, eller är det en dum idé?

Kontakta Netonnet och berätta att det inte fungerar att det är ditt 3dje kort. Säg att du vill byta emot ett: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/gtx-70... vill dem inte av någon anledning låta dig byta, säg då att du vill häva köpet och sedan köper du tex ett Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC.

Men Netonnet har öppet köp i 2 veckor så du kommer troligen inte få några problem att göra så, verkar döfött att fortsätta byta in Amd korten för att få liknande problem tre gånger med tre olika kort.

Gör dig själv en tjänst och byt till ett Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Syhndel:

Kontakta Netonnet och berätta att det inte fungerar att det är ditt 3dje kort. Säg att du vill byta emot ett: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/gtx-70... vill dem inte av någon anledning låta dig byta, säg då att du vill häva köpet och sedan köper du tex ett Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC.

Men Netonnet har öppet köp i 2 veckor så du kommer troligen inte få några problem att göra så, verkar döfött att fortsätta byta in Amd korten för att få liknande problem tre gånger med tre olika kort.

Gör dig själv en tjänst och byt till ett Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC.

Skulle nog personligen be om ett http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... för att få lite kompensation. För man har väl rätt till det enligt konsument lagarna? eller är det bara att man kan få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Skulle nog personligen be om ett http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... för att få lite kompensation. För man har väl rätt till det enligt konsument lagarna? eller är det bara att man kan få det?

Nej du har ingen rätt till extra kompensation.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt, ska nog skickas in ganska snart. Får hoppas på att man får ett fungerande kort.

Hur har ni skickat in era kort, i den antistatiska påsen i förpackningen den kom med eller bara i förpackningen?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Nej du har ingen rätt till extra kompensation.

Nja efter att ha kollat lagen igen lite fort säger den väl i princip "om man förlorat på att produkten inte fungerade" vilket kanske inte riktigt stämmer in i detta sammanhang.. Som sagt var jag inte säker på vad som stod exakt.

Permalänk

Det har blivit fel i tillverkningen av kortet, bara lämna in och få ett nytt. Ibland så alla kort i den serien på produktionsbandet blir trasiga..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nja efter att ha kollat lagen igen lite fort säger den väl i princip "om man förlorat på att produkten inte fungerade" vilket kanske inte riktigt stämmer in i detta sammanhang.. Som sagt var jag inte säker på vad som stod exakt.

Jo jag vet att det finns möjligheter till kompensation för utgifter som den defekta produkten har orsakat i vissa fall, men det gäller ju inte i detta fallet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Klassiskt problem på 7970/280X, asus modeller verkar vara dom mest drabbade.

Orsak: Minnena/VRM går för varmt, fläktkurvan är på tok för snällt inställd för att hålla tempsen nere om man inte har bra ventilation i lådan. Jag får samma artefakter på alla tre 7970(alla asus 2xmatrix och 1 DC2T) om jag överklockar minnet extremt högt. Kör dock vattenkylning på mina.

Lösning: Dra upp fläkten manuellt, och klocka ner och sänk volten på minnet. Detta gör du med Asus gpu tweak.

Har fan samma problem, hade det funkat bättre om man hade köpt ny kylning till kortet?

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

Hm. Varför besvärar ni er ens med att skriva "lösningar" på ett problem som inte skall vara där till att börja med? Kortet är defekt, RMA!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Hm. Varför besvärar ni er ens med att skriva "lösningar" på ett problem som inte skall vara där till att börja med? Kortet är defekt, RMA!

För att problemet kan kvarstå och de flesta vill hellre ha en fungerande produkt än att trassla med rma 3ggr, för att sedan behöva byta kort, man köper ju kortet för att det är det man vill ha..
Varför inte försöka lösa problem istället för att klaga? Går det att ordna utan större problem så är det väl värt det? Jag förstår princip grejen men som sagt så känns det för mig lite konstigt att tjafsa när man kan lösa det.