smidig lösning för ett litet hemmanätverk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

smidig lösning för ett litet hemmanätverk

Hej

I dagsläget har jag vi en macbook pro, en stationär pc, två iphones, ps3, apple tv och en ipad kopplat med wifi mot en apple airport.
Den stationära pcn är kopplat med tråd mot nätet. Vi har 100 mb lina.

Eftersom vi har alla bilder, filmer diverse viktiga filer på olika datorer är det lite opraktiskt att hela tiden behöva aktivera gå till en annan dator eller att man måste föra över vissa filer på USB minne för att flytta på dem.

Jag är ute efter att ha ett litet hemma nätverk eller en NAS. Tanken är att alla bilder, filmer och filer är lagrat mot en NAS eller liknande där alla enheter är kopplade och man kan enkelt komma åt dem vart man än sitter. Eller om man vill strama mot en apple tv eller via ps3 ska man även kunna komma åt filmer etc.
Vill även kunna köra back up från våra datorer på mot NASen.

Apple killarna i affären föreslog att jag skulle byta ut min airport mot en airport timecapsule med 2 TB. Den fungerar som router med bättre teknik än min nuvarande airport samt att den har en HDD på 2 TB för lagring (går att välja 3 TB med). Jag skulle även vilja skapa ett moln där jag kan komma åt mina filer även när jag inte är hemma.
Jag skulle sedan ladda ner PLEX och då skulle det bli smidigt för mig sa dem.

Är det några andra som har liknande lösning eller något annat förslag?
Som jag ser det måste en dator vara igång ifall jag vill komma åt filerna?
Eller finns det andra lösningar där man inte behöver ha en dator igång?

Tacksam för era råd.

Mobo: Gigabyte P64A-UD4, Prolle: i5 2500K, PKyllning: Corsair vattenkylning (modellnamn har jag glömt), Minne: Corsair XMS3 8GB DDR3, Graffe: MSI GTX 570, HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB + Samsung SSD 128 GB, Nättagg: Corsair HX 750W, Modulärt, Chassie: Fractal Design Define R3, Headset: SS Siberia V2
Mus: SteelSeries Ikari Laser, Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Eftersom du verkar inne på Apple-träsket så kanske en Time Capsule passar. Tänk på att det är bara 1 hårddisk i dessa vilket ställer extra höga krav på kontinuerliga ta backuper av denna.

Gällande Streaming med PLEX så tror jag inte att Time Capsule stödjer PMS (PLEX Media Server).

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av simonw:

Eftersom du verkar inne på Apple-träsket så kanske en Time Capsule passar. Tänk på att det är bara 1 hårddisk i dessa vilket ställer extra höga krav på kontinuerliga ta backuper av denna.

Gällande Streaming med PLEX så tror jag inte att Time Capsule stödjer PMS (PLEX Media Server).

Menar du att jag behöver ha en annan hdd för att göra back up av timecapsules innehåll?
Som jag företog det i av apple försäljaren så körde han plex på datorn och den kom åt innehållet i hans timecapsule.

Jag är inte helt inne i apple träsket, det bara råkar vara så för tillfället, man kommer ju kanske inte använda bara apple produkter för alltid.
Jag kör jag pc för lite gamling och CAD. Skulle även vilja ha kunna backa upp CAD filer mot en annan HDD i nätverket.

Så om det finns en mer "neutral lösning" för både apple och PC så hade det nog varit bäst.

Mobo: Gigabyte P64A-UD4, Prolle: i5 2500K, PKyllning: Corsair vattenkylning (modellnamn har jag glömt), Minne: Corsair XMS3 8GB DDR3, Graffe: MSI GTX 570, HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB + Samsung SSD 128 GB, Nättagg: Corsair HX 750W, Modulärt, Chassie: Fractal Design Define R3, Headset: SS Siberia V2
Mus: SteelSeries Ikari Laser, Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4