Permalänk

DPI-problem

Jag använder teven som bildvisare till min htpc.
Har ökat dpi till 175% för att kunna se från det avstånd jag sitter på men texten är likförbarnnat jätteliten.
I webläsare är det inget problem, utan det är i vissa program jag får problem, såsom spotify och antivirusprogrammet nod 32. Även en del andra program visar liten text, men kommer inte ihågg vilka just nu.

Hur gör jag så att texten är lagom även i dessa program?

Edit: Anledningen till att webläsare funkar bra är för att där kan jag använda zoom-funktionen på mitt tangentbord Logitech dinovo edge

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Går väl att ändra muskänsligheten i windows?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Går väl att ändra muskänsligheten i windows?

Vad har detta med textstorleken i spotify att göra?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag använder teven som bildvisare till min htpc.
Har ökat dpi till 175% för att kunna se från det avstånd jag sitter på men texten är likförbarnnat jätteliten.
I webläsare är det inget problem, utan det är i vissa program jag får problem, såsom spotify och antivirusprogrammet nod 32. Även en del andra program visar liten text, men kommer inte ihågg vilka just nu.

Hur gör jag så att texten är lagom även i dessa program?

Edit: Anledningen till att webläsare funkar bra är för att där kan jag använda zoom-funktionen på mitt tangentbord Logitech dinovo edge

Jag kan ha helt fel nu. jag skulle tro att det är så enkelt att programmen inte har stöd för att bli uppförstorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Vad har detta med textstorleken i spotify att göra?

Din rubrik är DPI-Problem. DPI brukar ha med mös att göra..! Där av svaret du fick

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Din rubrik är DPI-Problem. DPI brukar ha med mös att göra..! Där av svaret du fick

Ja, det kanske. Men går du in på inställningar om textstorlek så står det DPI även där.
Fast jag tycker frågan som är ställd beskriver problemet rätt bra. Det står INGET om mus där.
Läsa frågan kanske??
Hur som haver så är problemet löst

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Alla program anpassar sig inte efter DPI-inställningarna, så man får leva med sådana problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Din rubrik är DPI-Problem. DPI brukar ha med mös att göra..! Där av svaret du fick

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Ja, det kanske. Men går du in på inställningar om textstorlek så står det DPI även där.
Fast jag tycker frågan som är ställd beskriver problemet rätt bra. Det står INGET om mus där.
Läsa frågan kanske??
Hur som haver så är problemet löst

Hur löste du problemet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Easy fix är väl att skaffa större TV/Projektor.

Alla program anpassar sig som sagt inte. Kan bli knasigt och suddigt ibland också om man ökar DPI, om programmet inte scalear bra.. Steam är ett sådant.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Hur löste du problemet?

Lösningen verkar vara lite slumpartad tyvärr. Ibland blir det bra, ibland inte..

Men jag ökade på DPI (inställningar för bildskärm) till 200% och då blev det löjligt stort, sen drog jag tillbaka till 175% vilket gjorde texten lika liten som innan. Efter ytterligare en omstart så blev texten läsbar igen..
Dock verkar det som att det inte är bra varje gång, men oftast iaf

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...