Permalänk
Medlem

Behöver tips på mitt server bygge.

Frågor:
Som att jag har sidoplåten fri från fläkt och en plats där, tycker ni att jag skall sätta en fractal 140mm fläkt som jag har liggandes där som får styras via fan på moderkortet och ställer in den på silince i bios?
Då går den ju upp och ner beroende på temp av moderkortet.

Hej,
Håller på med mitt lilla server-bygge som börjar ta mer och mer fart och alla tips som ni har är välkomna, allt från hur jag ska få ner temperaturen ytligare till andra tips och trix.
Jag uppdaterar inlägget med frågor som jag lägger överst.

Lite information
Placering: Garderob
OS: Ubuntu server 14.04 LTS
ISP: 1000/100

Användningsområde
- Ladda ner torrents med flexget.
- Owncloud
- Backup
- Plex media server

Hårdvara

Nätagg: Corsair CX 500 W Modular
CPU: Intel i7 4770k ( socket 1150)
CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2
Chassi: Fractal Design Core 3000 3.0
Moderkort: Gigabyte GA-Z87-HD3
Fläktkontroller: Scythe Kaze Master Pro 5.25

Ram: 12GB 1600MHz
- Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
- Corsair Vengeance 4GB (2 x 2GB) DDR3 1600MHz, LowProfile

HDD: 7GB
- WD Red WD10EFRX 64MB 1TB
- WD Red WD30EFRX 64MB 3TB
- WD Red WD30EFRX 64MB 3TB

- Övrig kylning -
Garderoben:
Inne i garderoben har jag satt ett kontroller kort som styrfläktarna jag har strypt det till endast 5V per fläkt för att få ner ljudet, det sitter 4st Noctua 120mm fläktar.
Dom två nedersta suger in luft och dom två översta suger ut luften.

- Chassi -
Taket: 2st 140mm Inet fläktar som suger ut luft, manuellt inställda på 500rpm.
Bak: 1st 120mm Noctua som suger ut luft, manuellt inställd 800rpm
Golvet: 1st 120mm Noctua som suger in luft, manuellt inställd 800rpm
Fram: 1st 120mm Fractal suger in luft, manuellt inställd 800rpm samt en 140mm Fractal som suger in luft, manuellt inställd 600rpm.
Sidoplåten: tom

Tänkte att jag skulle skriva ner lite saker som jag har träffat på undertiden jag har "arbetat" med servern, ni kan se allt nedan.

När jag satte in ram-minnet så var jag tvungen att manuellt sätta dom på 1600MHz detta gjorde att CPU la sig på 3,9GHz vilket jag antar inte är så dåligt heller.

Tyvärr så verkade mitt moderkort endast kunna styra CPU fläktarnas hastighet om man hade 4-pin PWN så jag fick köpa en 120mm PWN fläkt och nöja mig med den fram tills ekonomin tillåter mig att ha två stycken på CPU kylaren, men den ger verkligen bra resultat ändå för att sitta i en garderob.

Jag stressade den i garderoben i 20min och temperaturen gick endast upp till 68c som MAX, och tackvare resterande kylning som jag har så när "stresset" slutar så forslas den varma luften bort fort.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en I7 i den?

Visa signatur

Citera för svar!