Telia bygger ut station... vad innebär det för mig?

Permalänk
Entusiast

Telia bygger ut station... vad innebär det för mig?

Halkade in på trådar om uppkoppling, hastigheter och liknande. Så jag började sondera terrängen i bredbandsträsket för att se vad man kan få i detta hål som kallas hem. Fiber kanske dras in lagom tills jag ligger på min dödsbädd, så ADSL är tyvärr vad som erbjuds. BBB kunde fortfarande bara erbjuda sketna 24/3 vilket inte är mycket att hänga in ze kristmastree och jag fick slå en pling till min nuvarande ISP, Telia that is.

Tjejen i kundtjänsten konstaterade att jag bor 997 meter från stationen vilket tyvärr innebär att 30/12 är det bästa jag kan ta del av i dagsläget. Men sen säger hon också att de håller på att bygga ut/uppgradera stationen som jag är uppkopplad mot. Ny plattform nämnde hon nåt om och jag frågade om detta innebär att jag kommer kunna ta del av 60/12... detta var tyvärr nåt hon inte visste nåt om.

Nån med lite mer koll på ämnet och kan svara på om detta kan innebära att jag i slutet av maj kan få aningen snabbare uppkoppling eller om denna uppgradering i stationen innebär nåt helt annat som att fler kan ta del av uppkoppling via denna station, eller liknande vilket innebär 0 bra saker för mig...

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar nog mest troligt om en utbyggnad om det är avståndet till stationen som begränsar dig idag. Telia har inget snabbare än Bredband 60 för ADSL.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Det handlar nog mest troligt om en utbyggnad om det är avståndet till stationen som begränsar dig idag. Telia har inget snabbare än Bredband 60 för ADSL.

Ja jag vet att 60 är det snabbaste jag kan få i dagsläget. Men det som gör mig nyfiken är om denna "utbyggnad" gör att maxavståndet kan tänkas öka vilket gör att jag kan ta del av 60, eller om denna utbyggnad är för nåt helt annat och som inte gynnar mig för fem öre...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Ja jag vet att 60 är det snabbaste jag kan få i dagsläget. Men det som gör mig nyfiken är om denna "utbyggnad" gör att maxavståndet kan tänkas öka vilket gör att jag kan ta del av 60, eller om denna utbyggnad är för nåt helt annat och som inte gynnar mig för fem öre...

Utbyggnad i form av kapacitet för fler kunder gissar jag. Din station verkar redan vara fullt utbyggd tekniskt sett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Utbyggnad i form av kapacitet för fler kunder gissar jag. Din station verkar redan vara fullt utbyggd tekniskt sett.

Mmm det jag är rädd för... finns det nåt sätt att ta reda på vad denna utbyggnad är för?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju handla om att de drar fram mer bandbredd till stationen för att kunna bygga om den till vdsl eller fler anslutningar, men varför inte bilda en fiberförening och börja ordna fiber själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tjejen i kundtjänsten konstaterade att jag bor 997 meter från stationen vilket tyvärr innebär att 30/12 är det bästa jag kan ta del av i dagsläget.

997 meter från stationen innebär att du aldrig kommer kunna få mer än 30M, det finns ingen ny kopparteknik som gör att du kan skicka mer på det avståndet. Att de "bygger ut" spelar ingen som helst roll, det enda som hjälper är att få kortare kopparledning (lägre dämpning).

Har för mig att 750 meter är maxlängd för att kunna få deras 60M-tjänst.

Permalänk

Telias sätt att slå ihop 2 tjänster är förvirrande för användare... ADSL och VDSL är 2 skilda tekniker men används till samma tjänst, Bredband 30. Med ADSL är det max 24/2.5 som gäller med i praktiken runt 18/2.5 om du inte har TV då är 12-13/1 vanligt.

Om stationen är utbyggd med VDSL och man bor närmare än 1500m är det helt andra bullar som gäller. Då kan du via VDSL få 30/12 och då även i praktiken. TV ligger här utanför denna bandbredd. Har man sedan tur och bor närmare än 800m kan man få 60/12, tjänsten Bredband 60, då med TV inom denna bandbredd om man har det.

Jag skulle nog tro att det är VDSL som håller på att installeras i din station.

Permalänk
Medlem

Telia kan leverera sitt 30/12 abonnemang med antingen ADSL eller VDSL, beroende på tillgänglig teknik. Om du har ADSL idag och de genomför en uppgradering till VDSL så är det möjligt att du kan uppgradera till 60Mbit och kanske t.o.m. få it lite mer från dina upp till 30Mbit.

Eller så är 1000 meter för långt för 60Mbit, har ingen större koll på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maltenizer:

Telias sätt att slå ihop 2 tjänster är förvirrande för användare... ADSL och VDSL är 2 skilda tekniker men används till samma tjänst, Bredband 30. Med ADSL är det max 24/2.5 som gäller med i praktiken runt 18/2.5 om du inte har TV då är 12-13/1 vanligt.

Om stationen är utbyggd med VDSL och man bor närmare än 1500m är det helt andra bullar som gäller. Då kan du via VDSL få 30/12 och då även i praktiken. TV ligger här utanför denna bandbredd. Har man sedan tur och bor närmare än 800m kan man få 60/12, tjänsten Bredband 60, då med TV inom denna bandbredd om man har det.

Jag skulle nog tro att det är VDSL som håller på att installeras i din station.

Om TS redan idag har tillgång till 30/12 (se första inlägget) så har ju redan stationen VDSL.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!