Plattan (wifi) kan ej hitta hemgrupp PC (lan) ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Apr 2007

Plattan (wifi) kan ej hitta hemgrupp PC (lan) ?

Hejsan, som topic lyder så kan inte min surfplatta med w8 connecta till nätverket som mina datorer som är kopplade till.
Jag har googlat och googlat och läst den ena förklaringen mer komplicerad än den andra utan att lyckas lösa detta..

Jag har fiber in i lägenheten som jag har kopplat till en enkel Netgear switch 8-portars.
Från den har jag sedan 2 datorer inkopplade och min AP, en TP Link WA901.
Wifi funkar klockrent, kommer ut på nätet osv.
Men kan alltså inte hitta mina andra datorer på nätverket på plattan, eller vice versa från nån av dom stationära datorerna.

När jag kollar inställningarna så är plattan inställd på "Private" och de stationära på "Home" om jag förstått rätt så är Private det nya Home för w8?

Någon som upplevt samma problem? Är det någon inställning på AP som jag behöver göra?

tacksam för svar
/ Jonathan

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kanske behöver en router och inte bara en switch beroende på hur din isp har konfat och hur många ip du får.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Apr 2007

Aha okej ? kan du förklara lite är du snäll? Exakt vad är det som krävs av min isp för att det ska funka utan router?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du ingen router så måste ispn dels dela ut minst lika många ipnummer som du har apparater du vill ansluta och de måste även tillåta kommunikation mellan dem.
Du behöver minst 3 (kanske 4) ipnummer som du beskrivit det men har du nån telefon eller fler prylar du inte nämnt så behöver du ännu fler ipnummer.
Det kan bero på nått annat också men att bara köra med en switch och ap direkt mot ispn utan en egen router kan ge problem så man bör kolla upp det om man är osäker på hur det ligger till med adresseringen.
Om inte behöver du en egen hemmarouter som sköter om adresseringen åt dig, så har du kollat hur många ip du får från ispn ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Så som jag fattar det så har han:

.............................................. --> Dator 1
Fiber --> Netgear switch 8-portars --> Dator 2
..............................................--> TP Link WA901

ska det inte vara:

....................................................................... --> Dator 1
Fiber --> TP Link WA901--> Netgear switch 8-portars --> Dator 2

eller är jag bara natt trög? ._.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Extremaz:

Så som jag fattar det så har han:

.............................................. --> Dator 1
Fiber --> Netgear switch 8-portars --> Dator 2
..............................................--> TP Link WA901

ska det inte vara:

....................................................................... --> Dator 1
Fiber --> TP Link WA901--> Netgear switch 8-portars --> Dator 2

eller är jag bara natt trög? ._.

Tp linken är en acesspunkt och inte en router så det spelar ingen större roll i vilken ordning man kopplar eftersom alla är "switchportar"
Såvida du inte menar att man ska köra datorn med 2 nätverkskort och ha en mjukvarurouter i den ? I så fall måste den alltid vara igång för att agera router, om inte tappar allt annat anslutningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Du ska ha ett eget lokalt nätverk. Det är precis det som en router ordnar. Så köp en router och koppla direkt efter fiberanslutningen.