Filserver, snabbare hastighet möjligt?

Permalänk
Medlem

Filserver, snabbare hastighet möjligt?

Hej, jag har en filserver som kör gigabit nät via en apple extreme router som i sin tur är kopplad till min stationära dator som oxå kör gigabit, alla kablar är cat 6 och nu undrar jag om det går att få ut snabbare överförings hastigheter via nätverket, filservern kör windows 7 och delas via detta då jag inte har testat nått annat os, vet att det finns nätverkskort med dubbla uttag, Skulle detta gå att använda på servern och min stationära för att dela på hastigheten så det går snabbare ? , om jag i dagsläget flyttar en fil så ligger jag runt 40-80 Mb/s men flyttar jag flera filer samtidigt så sjunker allt till 15-25 Mb/s och vill nu se om det fans möjlighet att öka denna hastighet eller bara få så den ligger stabilt vid flytt av flera filer samtidigt. Alla diskar är anslutna via sata 2 hastigheter, kanske inte går att få ur snabbare ur sata 2?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra något test som inte skriver den överförda datan till disk och se om det går bättre, i så fall har du ju en idé om var skon klämmer iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ok har du något tips på program som klarar detta?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Är det 80MB/s eller 80Mbit/s?
Är det 80MB/s från vanliga hårddiskar så kommer du nog ligga där (minus ev kryptering etc).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ja det var MB/s sorry för felskrivning. Så du tror inte det går att få det snabbare? men stabiliteten då? alltså vid flytt av flera filer, går det inte att få dessa hastigheter att öka ?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lol1337:

Ja det var MB/s sorry för felskrivning. Så du tror inte det går att få det snabbare? men stabiliteten då? alltså vid flytt av flera filer, går det inte att få dessa hastigheter att öka ?

Tja, du skulle ju kunna skapa en RAID utav diskarna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har själv inga problem att nå runt 100-110MB/s när jag flyttar filer mellan spel burken och servern. Dock så beror det på hur och med vilket program jag flyttar filer. Har märkt att om jag flyttar filer via hemgruppen så fungerar det fint runt 100-110MB/s vilket är dugligt för gigabit.
Detta då mellan ett par Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB vilket egentligen klarar högre hastigheter om det är lokalt.
Men annars går det runt 70-90MB/s beroende på vilken disk jag skickar från/till.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det som ofta är flaskhalsen i överföringen blir hårddiskarna, då den segaste av dem sätter maxhastigheten för överföringen.

Skulle du överföra mellan två SSDer så skulle du se mycket högre hastigheter både på singel fil och fler filer under överföring.
En mekaniskdisk klarar ofta inte bra att flytta flera olika filer samtidigt snabbt, detta beror också på fragmenteringen hos filerna.

Sen om du har ädre datorer så kan processorn flaska, tror dock detta inte är fallet hos dig.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar, men skulle jag käna nått på att skaffa ett bättre nätverkskort i båda ändarna eller presterart ett inbyggt likvärdigt som tex ett intel pci-e kort? tex. detta http://www.ebay.com/itm/111336564167

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Nja alltså, låter som problemet hos dig ligger i att hårddiskarna inte är snabbare än så, inte nätverket det är fel på. Kör du vanliga hårddiskar med plattor på 5400-7200rpm kommer du inte upp i snabbare överföringshastigheter än så, ditt alternativ är att antingen fixa nån form av RAID, eller köpa snabbare hårddiskar(10k+rpm eller SSD).