Rättigheter vid icke åtgärdat fel vid reparation
Jag tänker börja med att säga att jag inte kommer att meddela vilket företaget som har hand om ärendet är till att börja med
Jag köpte för ett tag sedan en Sony Xperia Z1 Compact från en av de största internetbutikerna i Sverige, vi kan kalla företaget X Jag är mycket nöjd med telefonen men den har ett problem. Backstycket sitter inte fast ordentligt, det glappar, vilket jag såklart vill ha fixat då glapp oftast inte blir bättre med tiden.
Jag vill påpeka redan här att telefonen inte har blivit utsatt för fysisk åverkan för att felet ska uppstå.
Jag skickade därför in telefonen för reparation via X med följande felbeskrivning:
Telefonen har börjat knaka när tryck läggs på baksidan av telefonen, speciellt längst ner. Det går även att känna att glaset trycks in, det sitter alltså inte fast ordentligt.
Den kom tillbaka från Sony med följande svar:
Åtgärd:
Enligt verkstad så skiljer den sig inte från övriga telefoner i samma modell.
Se rapport.
SW uppgrade utfört hos verkstad i samband med service.
Jag blev självklart lite irriterad och skrev till X när jag fick tillbaka telefonen:
Jag skickade in min telefon för reparation under garantin, ärendenr: NNNNNN
Beskrivningen var:
“Telefonen har börjat knaka när tryck läggs på baksidan av telefonen, speciellt längst ner. Det går även att känna att glaset trycks in, det sitter alltså inte fast ordentligt.”
Svaret jag fick från er var:
“Enligt verkstad så skiljer den sig inte från övriga telefoner i samma modell.”
Detta är inte sant. Jag har jämfört telefonen med min grannes. Han har samma modell, inköpt bara några veckor innan min. Denna knakar ej och även om detta är ett vanligt problem anser jag inte att detta är acceptabelt för en helt ny telefon.
Dessutom har telefonen skadats under undersökningen. När den skickades in hade den en, ganska stor, repa på baksidan. Uppe i vänstra hörnet. När jag tog emot telefonen satt en skydd på framsidan, antagligen för att skydda denna mot repor men inget satt på baksidan. Denna har nu flertalet mindre repor som inte fanns på telefonen innan jag skickade in den.
Som det kanske framgår av min text vill jag ha dessa problem åtgärdade.
Namn Efternamn
Svaret jag fick var följande:
Jag får i detta fall be dig att felanmäla telefonen på nytt via vår hemsida om du inte är nöjd med den service som Sony har gett dig. Ange det du anger nedan i som felbeskrivning så får vi skicka in telefonen på nytt till Sony för dig.
Ha nu en fortsatt bra vecka.
Med vänliga hälsningar
Namn Efternam
Det tog några dagar innan telefonen skickades in och därför är jag inte, efter denna tidpunkt, bekymrad över reporna då jag gjorde fler själv. Baksidan på telefonen är otroligt lätt att repa. Trots att jag har haft telefonen i en jeansficka i princip hela tiden men det är inte poängen med detta så never mind.
Jag följde instruktionen och skickade in telefonen igen, denna gång med en tydligare beskrivning för att undvika att felet missades. Beskrivningen löd:
Bakstycket sitter löst. Om man trycker på det utmed högersidan, speciellt ungefär 1 cm upp från Xperia märket knakar det och det går att känna att bakstycket trycks in jämfört med aluminium ramen
Jag fick tillbaka telefonen, denna gång med följande svar från Sony:
Åtgärd:
Reparerad av Tillverkaren.
Byte av packning. Trycktest OK
Mjukvaran uppdaterad.
Funktionstest OK.
Jag tänkte att detta nog var avklarat men när jag idag fick telefonen och öppnade paket märkte jag att problemet inte är åtgärdat. Jag kan dessutom se på reparationspappret från Sony att X, innan de skickat vidare telefonen, testat och upptäckt felet samt märkt ut det med en post-it lapp. Sony bör alltså veta var glappet sitter.
Då jag inte är nöjd med detta skickade jag följande till X:
Jag har nu haft telefonen inne på service hos Sony återigen och problemen är inte åtgärdade. Precis som jag kan se att ni skrev till Sony i felbeskrivningen så är detta ingen stor defekt men det är inte en defekt som jag accepterar hos en ny produkt, speciellt eftersom just glapp oftast blir värre ju längre tiden går.
Jag vill ha detta åtgärdat.
Namn Efternamn
Jag har inte fått svar på detta än, jag antar att kundtjänst hade stängt innan jag skickade det men jag vill gärna veta vad som gäller i ett fall som detta. Har jag några rättigheter att få telefonen utbytt om de inte lagar den och hur många gånger måste den ha varit inne på reparation innan detta kan ske?
CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C